بودجه ویژه برای آلودگی هوا

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۴:۰۶:۵۵
کد خبر: ۱۸۴۶۲۷
بودجه ویژه برای آلودگی  هوا

گروه راه و شهرسازی|

حذف مواد و تبصره‌های مربوط به تسهیلات و فاینانس حمل و نقل عمومی سه شنبه هفته گذشته انتقاد شدید رییس و اعضای شورای شهر تهران را در پی داشت، اما آن‌گونه که محسن منصوری، استاندار تهران گفته است، دولت تصمیم گرفته در بودجه ۱۴۰۱ ردیف و اعتبار خاصی در راستای کاهش آلودگی هوا در پایتخت پیش‌بینی کند.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در جلسه اخیر این شورا اظهار کرده بود: مساله ترافیک و کمبود ناوگان حمل و نقل باید حل شود، اما در وضعیتی که برای بودجه سال آینده به وجود آمده، می‌بینیم که کوره راه سال گذشته در سازمان برنامه و بودجه نادیده گرفته شده و تسهیلات و فاینانس‌ها برای خرید مترو و اتوبوس را حذف کرده و دست به دست آلودگی داده‌اند.

استاندار تهران اما پس از دو روز، در پایان جلسه شورای اداری شهرستان شمیرانات در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث آلودگی هوا در پایتخت تصریح کرد: این مساله‌ای قدیمی است و در سنوات گذشته نیز با این معضل و مشکل روبرو بوده‌ایم و در هر زمانی که با بارش بارندگی مواجه شده‌ایم این مشکل کاهش پیدا کرده است، اما برای رفع این معضل باید یک عزم ملی ایجاد شود. وی با اشاره به دغدغه رییس‌جمهور در خصوص آلودگی هوا تأکید کرد: در این زمینه باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در جهت رفع آلودگی هوا اجرا شود؛ به‌طوری که در تمام دنیا از طریق علمی این معضل را برطرف کرده‌اند. استاندار تهران همچنین با اشاره به محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های کارخانجات صنعتی در روزهای اخیر گفت: ما قانون هوای پاک را داریم و در این قانون تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف پیش‌بینی شده و امیدواریم تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کند. وی با اشاره به بودجه 1401 گفت: بنا بر عنایت دولت قرار است در بودجه 1401 ردیف و اعتبار خاصی در راستای کاهش آلودگی هوا در پایتخت پیش‌بینی شود.

    لطمه به مجموعه قطارهای شهری 

به گزارش «تعادل»، آن‌گونه که اعضای شورای شهر تهران طی هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند، وضعیت ناوگان مترو و اتوبوس تهران به‌شدت ناگوار است به گونه‌ای که از 6 هزار دستگاه اتوبوس پایتخت، تنها 2 هزار دستگاه در چرخه خدمت رسانی به شهروندان فعال هستند و مابقی به دلیل فرسودگی و نبود یا کمبود قطعه از گردونه خدمت خارج شده‌اند. این در حالی است که اتوبوسرانی تهران در حالت ایده آل باید 9 هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته باشد. در همین حال، فرسودگی دامن قطارهای متروی تقریبا جوان تهران را نیز گرفته است. به گونه‌ای که طی یکی دو هفته اخیر، فعالیت دو تا از خطوط، سه بار متوقف شد و پس از تعمیرات لازم دوباره خدمت رسانی به شهروندان را از سر گرفت. در چنین شرایطی است که حذف مواد مربوط به تعهدات دولت در تخصیص منابع لازم برای نوسازی و بهسازی ناوگان مترو و اتوبوس اهمیت می‌یابد.  در همین زمینه، علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره عواقب حذف ردیف‌های اعتباری سال ۱۴۰۱ شهرداری‌ها از بودجه دولت برای متروی تهران گفت: در تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه سالانه مواردی برای قطار شهری‌ها پیش بینی می‌شود. از جمله اینکه براساس قانون حمایت از سامانه‌های ریلی دولت باید تا ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت و تجهیز متروها را پرداخت کند.  او ادامه داد: در بودجه دولت برای تکمیل و تجهیز مترو تهران و پرند ردیف بودجه سالانه هرچند کمی داشتیم که اگرچه مشارکت ۵۰ درصدی را پوشش نداده است اما بخشی از کار را گرفته است.  امام در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به سهمی که در انتشار اوراق مشارکت در بودجه در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: اوراق مشارکت بخشی از هزینه‌های ساخت و توسعه خطوط مترو را تامین می‌کرد و در تبصره ۵ بودجه کل کشور هرساله این مطلب پیش بینی می‌شود و کمک بزرگی به تهران و کلان‌شهرها است. مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه دولت براساس این تبصره متعهد بود ۵۰ درصد اصل سود را بپذیرد، افزود: هرچند این مساله نیز کمتر محقق شده است. 

امام با بیان اینکه در تبصره ۳ بودجه پیش بینی شده است اگر شهرداری‌ها بخواهند از منابع خارجی و به واسطه فاینانس استفاده کنند دولت باید ۵۰ درصد آن را پرداخت کند، اظهار کرد: این مورد نیز کمتر محقق شده است.درباره بدهی شهرداری‌ها نیز در سنوات گذشته این موضوع مطرح بود که با بدهی دولت قابل تهاتر باشد و این اقدام بدهی شهرداری‌ها را کم می‌کرد. 

او با تاکید بر اینکه اگر این موارد حذف شده باشد لطمه‌ای است که به شهرداری‌ها و قطارشهری‌ها وارد می‌شود، افزود: انتظار شهرداری‌ها این است که در دولت سیزدهم به جای اینکه بودجه کمتر شود یا حذف شود، کمک بیشتری به شهرداری‌ها شود چرا که شهرداری‌ها دچار بحران‌های قابل توجه در تامین مالی، ساخت و توسعه زیرساخت‌ها هستند. در تهران در بهره‌برداری و اورهال قطارها با مشکلات جدی روبرو هستیم و با حذف این ردیف‌ها مشکلات مضاعف خواهد شد و امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.  امام ادامه داد: این بحث تازه مطرح شده است و تاجایی که می‌دانم در هیات دولت بررسی نشده است، شهردار تهران در هیات دولت حضور دارند و این مساله را پیگیری می‌کنند تا به شهرداری‌ها آسیبی وارد نشود. 

    هر ۱۵ روز ۲۰۰ میلیارد تومان  اوراق مشارکت 

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباه انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ گفت: در دوره جدید مدیریت شهری ۶۰۰ میلیارد تومان از پول اوراق مشارکت آزادسازی شد و تقریبا هر ۱۵ روز ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت آزادسازی می‌شود و در مترو استفاده می‌شود. پیگیر هستیم باقی مانده اوراق نیز آزادسازی شود تا به برنامه‌های افتتاح آسیبی وارد نشود.  امام درباره توسعه خط ده مترو تهران نیز گفت: پیگیر هستیم تا سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال آینده ردیف بودجه‌ای مشخص را برای خط ده پیش‌بینی کند. در بخشی از خط ده فعالیت‌های محدودی انجام می‌شود اما چون منابع مالی لازم را نتوانستیم تامین کنیم، تا حدی که مورد انتظار ما است اقدامات پیش نرفته است.  او در پاسخ به سوال دیگری درباره مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان و گلایه افراد دارای معلولیت از نامناسب بودن اکثر ایستگاه‌های مترو اظهار کرد: بخشی از این مساله مربوط به گذشته است چرا که سال‌ها استانداردها به گونه‌ای بود که معلولان مد نظر قرار نمی‌گرفتند و از همین رو تعداد زیادی از ایستگاه‌ها فاقد رمپ معلولان هستند. ایستگاه‌های قدیمی آسانسور ندارند و در نتیجه شرایط مناسب آنها در خطوط وجود ندارد. 

    شبکه مترو برای افراد معلول مناسب نیست

امام ادامه داد: در دو سال اخیر تلاش شد این اتفاق رخ ندهد و تردد معلولان مورد توجه قرار گرفته و چنین مشکلی نداریم. اینکه جامعه معلولان می‌گویند از ایستگاه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانیم استفاده کنیم حرف درستی است و درست شدن آن زمانبر است.  مدیرعامل مترو تهران گفت: حجم زیاد ایستگاه‌های مترو در گذشته این مشخصات را نداشته و کلیت شبکه مترو برای افراد معلول و کم توان مناسب نیست و زمان می‌برد تا این نقص برطرف شود. اما در افتتاح‌های جدید این مشکل وجود ندارد.


بازگشت «آلودگی هوا» به تهران از امشب

سرانجام هوای تهران پس از چند روز متوالی آلودگی، در پی باران شبانگاهی، روز جمعه هوای سالمی را تجربه کرد. اما آنگونه که اداره کل هواشناسی استان تهران پیش بینی کرده است، آلودگی هوا از امشب ۱۳ آذرماه بازخواهد گشت. این اداره کل با صدور اطلاعیه‌ای و اعلام هشدار زردرنگ آورده است: پایداری هوا و سکون نسبی جو از شنبه شب (۱۳ آذرماه) تا ظهر دوشنبه (۱۵ آذرماه) موجب انباشت آلاینده‌های جوی به‌ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و کاهش کیفیت هوا در نواحی پرتردد و صنعتی استان تهران می‌شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی افزایش شاخص آلودگی‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک، گاهی کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها به‌ویژه در مناطق صنعتی و پرتردد دور از انتظار نیست.

به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به مدیریت بهینه در استفاده از سوخت و زمان فعالیت واحدهای صنعتی، اجتناب از حضور در فضای باز برای افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی، اجتناب از رفت و آمدهای غیرضروری به نواحی پرتردد برای افراد سالمند و خردسال و اجتناب از فعالیت فیزیکی طولانی‌مدت و ورزش در فضای باز توصیه می‌کند.

 

ارسال نظر