اولین مواجهه بودجه‌ای دولت و شهرداری

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۴:۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۸۴۵۵۵
اولین مواجهه بودجه‌ای دولت و شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

پس از گذشت سه ماه از فعالیت دولت سیزدهم و مدیریت ششم تهران حالا به نظر می‌رسد، زخم‌های کهنه تنگنای مالی سرباز کرده است، زخم‌هایی که در نهایت بر جان و تن شهروندان می‌نشیند اما بارها بارها، به ویژه طی دو سال گذشته از سوی اعضای شورای پنجم بیان و پیگیری شده بود. طی سال‌های اخیر، دریافت کمک‌های دولتی برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به معضلی بدون راه‌حل تبدیل شده است. مساله حمل و نقل در دوران کرونا برجسته‌تر از همیشه ظاهر شد و حتی محسن هاشمی، رییس شورای شهر وقت از شهردار رانده شده تهران از هیات دولت می‌خواست برای احقاق حقوق شهروندان تهرانی پشت در هیات دولت بست بنشیند تا بلکه اعتبار و تسهیلاتی برای مترو و اتوبوس تهران فراهم کند. حالا اما این مساله دوباره سر باز کرده است و مهدی چمران، رییس شورای وقت با بیان اینکه بدون مهیا شدن وسایل (بودجه و اعتبار) کاری از پیش نمی‌رود، از شهردار تهران خواسته تا به‌طور جد مساله حذف «نابخردانه» حذف مواد و تبصره‌ها، وام‌ها و فاینانس‌های حمل و نقل عمومی از بودجه سال آینده کشور را پیگیر کند و صرفا به حضور در هیات دولت بسنده نکند. معاون شهردار هم البته گفته که اصلاحات مورد نظر به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. او اما در خطاب به اعضای شورای شهر گفته «باید با هم حق شهرداری را بگیریم».

    با گفتاردرمانی نمی‌توان کار کرد

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در جلسه دیروز این شورا با بیان اینکه بودجه سال 1401 که سازمان برنامه و بودجه به دولت داده است، برخلاف تصور، چندان مناسب نیست. گفت: تبصره‌ها و مواد نشان می‌دهد هر آنچه برای شهرداری‌ها پیش‌بینی شده بود حذف شده است و ما برای مسائل کلانشهرها به خصوص آلودگی هوا نگرانیم. وی با اشاره به پیام یکی از شهروندان که از تاخیر زیاد اتوبوس شکایت کرده بود، افزود: مساله ترافیک و کمبود حمل و نقل باید حل شود اما در وضعیت بودجه می‌بینم که کوره راه سال گذشته در سازمان برنامه بودجه نادیده گرفته شده وام و فاینانس‌ها را برای خرید مترو و اتوبوس حذف کردند و دست به دست آلودگی هوا داده‌اند. چمران با تاکید بر اینکه حذف مواد و تبصره‌ها، وام‌ها و فاینانس‌های حمل و نقل عمومی کار نابخردانه است، گفت: این روند نارضایتی عمومی به وجود می‌آورد. با گفتار درمانی نمی‌توان کاری کرد و بدون مهیا شدن وسایل موفق نخواهیم شد و آلودگی هوا با این روند در سال دیگر بدتر از امسال خواهد بود. رییس شورای شهر از مدیریت سازمان برنامه وبودجه خواست، با همکاری صمیمانه برای همه کلانشهرها و شهرداری‌ها برنامه‌ریزی درست کنند چراکه در صورت عدم اصلاح بودجه، هوا سال آینده بدتر از این خواهد شد. وی از شهردار خواست در این زمینه به میدان بیاید و گفت: صرف حضور در هیات دولت کافی نیست و شهردار باید یقه بگیرد تا آنچه از حقوق شهرداری‌ها از بودجه حذف شده را پس بگیرد. چمران اظهار کرد: شورای شهر هم در کنار شورای عالی استان‌ها تلاش می‌کند این موضوع را اصلاح کند. این موضوع حیاتی است و شهرداری‌های کشور در شرایط مالی خوبی نیستند و با این شرایط بودجه، سال دیگر وانفسا خواهد شد.

    درخواست برگزاری جلسه با دولت

در همین حال، حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران خواستار برگزاری جلسه با دولت برای اصلاح بودجه ۱۴۰۱ شهرداری‌ها شد و گفت: اعضای مجلس به خصوص رییس مجلس که سابقه فعالیت شهری دارند می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

کاشانی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر با اشاره به اینکه در لایحه بودجه دولت برای سال آینده توجه به شهرداری‌ها و حقوق مردم دیده نمی‌شود در حالی که با تورم و مشکلات عدیده مواجه‌ایم، گفت: شهری که 250 روز با آلودگی هوا مواجه است و با مشکلات عدیده‌ای در حمل و نقل عمومی دست و پنجه نرم می‌کند، چرا باید در تدوین بودجه و دریافت وام مشکلات عدیده‌ای را داشته باشد.

وی با یادآوری این نکته که در مجلس فعلی ده‌ها نفر نماینده از اعضای شوراهای کشور به سر می‌برند که با درد شهرها آشنا هستند، بالاخص رییس مجلس که 12 سال شهردار تهران بوده‌اند، اظهار کرد: آقای قالیباف می‌دانند که عدم حمایت چه آسیب‌هایی را به دنبال دارد و باید برای اصلاح بودجه اقدام کنند.

کاشانی همچنین حضور شهردار تهران در هیات دولت را فرصتی برای مردم تهران دانست و گفت: کاش قبل از اجرای لایحه بودجه این مساله را پیگیری می‌کردند.

وی در ادامه پیشنهاد داد که اعضا هم در این زمینه درخواست جلسه‌ای با مجلس داشته باشند. علاوه بر این متنی را برای احیای حقوق مردم تهیه و به پیگیری همزمان در قالب شورای عالی استان‌ها بپردازند و جلسه‌ای را کمیسیون برنامه بودجه و هیات رییسه بادولت داشته باشند تا تغییری در این رفتار ایجاد شود و کارها را جلو ببریم.

    بی‌توجهی به نامه یک ماه پیش شورا

محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تهران نیز درتذکر پیش از دستور خود درخصوص حذف تبصرهای بودجه شهرداری‌ها با اشاره به اینکه حدود یک ماه پیش جلساتی را به صورت کارشناسی در این زمینه برگزار کرده گفت: تبصره‌هایی را که در بودجه 1401 شهرداری‌های کل کشور لازم بود حفظ شود و تبصره‌هایی که لازم بوده احیا شود را با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی شهرداری به صورت متنی آماده کردیم.

وی ادامه داد: این متن حداقل حدود 3 هفته به رییس سازمان برنامه و بودجه پیش اعلام شده است. این عضو شورای شهر تهران ابراز داشت: با توجه به اینکه رییس‌جمهور در جلسه هفته گذشته با شهردار اعلام کرد، دولت آمادگی رفع مشکلات مردم تهران را دارد و به نظر می‌رسد زیرمجموعه دولت این اظهارات را نشنیده‌اند. و پیشنهادها خلاف رای ایشان است.

    فروزنده: با هم حق شهرداری را بگیریم

لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران اما پس از استماع تذکرات اعضا در رابطه با حذف تبصره‌ها و مواد بودجه شهرداری‌ها در سال 1401 گفت: کارشناسان تبصره‌های موجود را تقویت کرده و در جاهایی که ظرفیت داشت تلاش شد شهرداری استفاده کند و تقریبا یک مجموعه 6 صفحه‌ای آماده شده و برای رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه و دیگر مسوولان ارسال شده است. وی یادآور شد: مشکل برابری سهم شهرداری‌ها و دولت از مالیات بر ارزش افزوده، بود و استدلال کارشناسان برنامه و بودجه این بود که دیگر نیازی به کمک به شهرداری نیست. فروزنده با اشاره به اینکه در جلسه روز پنجشنبه شهردار و معاونین با رییس‌جمهور، مفصلا درباره این مساله صحبت شد اظهار داشت: اما با بیرون آمدن لایحه بودجه دیدیم که هیچ تبصره‌ای را برای شهرداری قائل نشده‌اند و شهردار تهران در جلسه یکشنبه در دولت در این باره صحبت کرده و در نهایت جمع‌بندی هیات دولت این بود که تبصره‌هایی که در دولت حذف شده احیا شود و هر پیشنهاد دیگر برقرار شود. وی از چمران و اعضا بابت تذکرات تشکر کرد و گفت: با هم باید حق شهرداری را بگیریم.

    انتقادها به شهردار تهران بالا گرفت

در این حال، انتقاد اعضای شورای شهر به علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه دیروز شکل جدی‌تری به خود گرفت. میثم مظفر نسبت به بی‌توجهی شهردار تهران به مکاتبات کتبی عضو شورا گلایه داشت و با انتقاد از ارجاع نامه کتبی خود به معاونت حمل و نقل از پاسخ شکلی ارایه شده گلایه مند بود. او عمل شهردار تهران نسبت به درخواست مطرح شده درباره مشکلات بیمه‌ای و جریمه رانندگان خطوط ویژه را ملاک سنجش زاکانی دانست و گفت: مساله به صورت شکلی به معاونت حمل و نقل عودت داده شده و اعلام کردند بله مکاتباتی در گذشته داشتیم و مساله حل نشد. این پاسخ به هیچ عنوان قانع‌کننده نیست و تقاضا دارم شخص شهردار در تعامل با پلیس این مساله را حل کنند و عمل به این تذکر معیار سنجش ما است که ببینیم آیا تذکرها به شهردار تهران می‌رسد و شخصا به این مسائل ورود می‌کنند یا نه. ناصر امانی نیز در تایید صحبت‌های مظفر گفت: شهردار تهران باید شخصا در جریان مکاتبات اعضای شورا باشد. در تایید تذکر میثم مظفر، دیگر عضو شورا درباره همین موضوع، گفت: من با یکی از شهرداران مناطق صحبت کردم و گفتم با شهردار تهران مکاتبه کن، تعجب کرد و گفت اصلا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و ما فقط می‌توانیم با دفتر شهردار مکاتبه کنیم. او ادامه داد: اینکه شهردار تهران مکاتبات اعضا را نمی‌بینند به بنده هم منتقل شده است. این در حالی است که ما جز مسائل مهم و اساسی که شهردار تهران باید در جریان آنها قرار گیرد، مکاتبه دیگری نمی‌کنیم؛ یا انتقال مشکلات مردم است یا مشکلات اساسی کارکنان. مکاتبی شخصی با شهردار تهران نداریم. امیدوارم این خبر غلط باشد، شهردار تهران باید شخصا در جریان مکاتبات اعضا باشند، ممکن است در ادامه به معاونت‌ها ارجاع دهند اما باید خودشان این مکاتبات را ببینند. محمد آخوندی نیز با اشاره به تغییرات در مناطق مختلف شهرداری تهران گفت: تغییرات در مدیریت جدید طبیعی و حق شهردار است. اما قرار نیست وقتی منطقه‌ای تغییر کرد همه ارکان شهرداری منطقه عوض شوند.

او ادامه داد: بدتر از آن اینکه در حالی که نیروهای مستعد، تخصصی، مومن و با تجربه در مناطق شهرداری داریم افرادی از دستگاه‌های دیگر و به تعداد زیاد به منطقه مامور می‌شوند و افرادی که به دلایل سیاسی مورد ظلم بودند و امیدوار بودند با تغییر مدیریت شهری در این دوره به حق خود برسند جابه‌جا شوند. شاید آقای زاکانی در این سطوح اطلاعات جزئی نداشته باشند و از معاونین ایشان تقاضا می‌کنم به این موضوع رسیدگی کنند تا حق کارکنان شهرداری که سال‌ها زحمت کشیدند ضایع نشود.


 

ارسال نظر