ممنوعیت پذیرش مسافران هوایی و زمینی از 8 کشور آفریقایی

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۳:۰۲:۳۵
کد خبر: ۱۸۴۴۷۱

گروه راه و شهرسازی|

در پی شیوع سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت‌پذیریش مسافر از کشورهای جنوب قاره آفریقا خبر داد.

حسن خوشخو رییس ستاد مقابله با ویروس کرونا در سامان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در رابطه با 8 کشور جنوب قاره آفریقا ممنوعیت‌هایی اعمال شده و تا زمان ابلاغیه جدید ورود مسافر از کشورهای اعلام شده را نخواهیم داشت. به گزارش تسنیم، وی افزود: اگر مسافر ایرانی باشد 2 هفته در قرنطینه اجباری قرار می‌گیرد. ضمن اینکه پرواز مستقیمی را از کشورهای آفریقایی به ایران نداریم. این ممنوعیت برای پروازهایی است که ممکن است به‌طور غیرمستقیم مسافری را به ایران بیاورند. بر اساس این گزارش، رییس مرکز مدیریت بیمار‌های واگیر وزارت بهداشت نیز طی مکاتبه‌ای با اشاره به مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا اعلام کرد: ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافران غیرایرانی از مبدا هر کدام از کشورهای جنوب آفریقا از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی (سوازیلند)، لسوتو، موزامبیک، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی تا اطلاع ثانوی به ایران ممنوع است. همچنین مسافران ایرانی که از کشورهای یادشده عازم کشورمان هستند حداقل 14 روز از بدو ورود در شرایط قرنطینه قرار گرفته و حق خروج -از قرنطینه- را نداشته و ظرف این مدت سه نوبت از آنها تست PCR به عمل خواهد آمد. بر اساس مصوبات شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور استقرار و تجهیز ایستگاه‌های سنجش سلامت در پایانه‌های مرزی و تامین فضای قرنطینه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

    مسافر خارجی برگردانده می‌شود

در این حال، سیدمحمدرضا سیف، مدیرکل دفتر ایمنی و تضمین کیفیت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مسافران ایرانی که از مبادی آفریقای جنوبی و در قالب پروازهای کانکشنی قصد ورود به کشور را داشته باشند 14 روز در قرنطینه فرودگاه امام خمینی (ره)  با هزینه خودشان می‌مانند. همچنین مسافران خارجی به هیچ عنوان اجازه ورود به کشور را ندارند.

سیف در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پروتکل ابلاغ از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، برای مقابله با سویه جدید ویروس کرونا به شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و بازدید وزیر بهداشت از فرودگاه امام خمینی(ره) در شامگاه شنبه گفت: این پروتکل‌ها از روز یکشنبه در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اجرا شده است. البته در این باره نیازمند دریافت اطلاعیه هوانوردی (نوتام) از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم، آنچه که روز شنبه به ما ابلاغ شد و ما هم در حال اجرای آن هستیم این است که ورود مستقیم و غیرمستقیم همه مسافران غیر ایرانی با مبدأ هر کدام از کشورهای جنوب آفریقا تا اطلاع بعدی به کشور ما ممنوع است. او اضافه کرد: همچنین مسافران ایرانی که از مبادی کشورهای آفریقایی و در قالب پروازهای کانکشنی قصد ورود به کشور را داشته باشند باید حتماً 14 روز در فرودگاه امام خمینی (ره) و هتل فرودگاه با هزینه خودشان قرنطینه شوند در این مدت سه بار تست PCR از این مسافران ایرانی گرفته می‌شود و در صورت منفی بودن هر سه تست PCR و گذشت 14 روز از مدت قرنطینه، امکان خروج از قرنطینه و ورود به کشور را دارند و این پروتکل به‌طور دقیق در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اجرا می‌شود. سیف در پاسخ به این سوال که تکلیف مسافران خارجی که با پروازهای کانکشنی و از مبادی کشورهای جنوب آفریقا به ایران آمده‌اند چیست، گفت: این مسافران به هیچ عنوان اجازه ورود به کشور را ندارند و برگردانده می‌شوند، بحث قرنطینه فقط مربوط به مسافران ایرانی است. وی درباره هزینه قرنطینه و تست pcr برای مسافران ایرانی بیان کرد: هزینه این قرنطینه و تست PCR بر عهده مسافر است و در این باره دستورالعملی مبنی بر پرداخت نداریم. مدیرکل دفتر ایمنی و تضمین کیفیت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) کشورهای جنوب آفریقا که پرواز از آن مبادی در قالب پرواز کانکشنی به ایران ممنوع شده است را 8 کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی، موزامبیک، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی و غیره، شامل 8 کشور اعلام کرد.

    مرزهای زمینی هم بسته شد

در پی شیوع سویه جدید کرونا در 8 کشور آفریقایی، ورود این مسافران از مرزهای زمینی به کشور ممنوع و مرزهای زمینی هم مانند مرزهای هوایی به روی آنها بسته شد. به گزارش ایسنا، وزارت راه و شهرسازی نیز بر اساس مصوبات شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور موظف به تامین فضای قرنطینه برای استقرار و تجهیز ایستگاه‌های سنجش سلامت در پایانه‌های مرزی است.  بر این اساس تا اطلاع ثانوی همه مرزهای زمینی کشور برای مسافران آفریقایی از کشورهای هشت گانه مذکور بسته خواهد بود و مسافران ایرانی وارد شده از طریق این کشورها مشمول محدودیت‌های سختگیرانه‌ای مانند قرنطینه ۱۴ روزه و دادن سه بار تست PCR می‌شوند. بر اساس این گزارش، سویه جدیدی از ویروس کرونا در هشت کشور آفریقایی شیوع پیدا کرده که امیکرون نامگذاری شده است و سازمان بهداشت جهانی این سویه جدید را نگران‌کننده و خطرناک طبقه‌بندی کرده است. بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده این ویروس در ابتدا در شش کشور آفریقایی، بوتسوانا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، لسوتو و اسواتینی شیوع پیدا کرد و نهایتا اعلام شد که در موزامبیک و مالاوی هم مشاهده شده است. در همین راستا بسیاری از کشورهای ورود و خروج مسافران از و به این کشورها را مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کرونایی سختگیرانه‌ای کردند. ایران نیز در روز شنبه اعلام کرد که این ممنوعیت‌ها را وضع کرده و به زودی آن را اجرایی خواهد کرد. محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: به افرادی که قصد مسافرت به این کشورها را دارند توصیه می‌کنم سفر خود را به تاخیر بیاندازند. ما همه اطلاع‌رسانی‌ها را در فرودگاه و تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در اختیار می‌گذاریم یعنی بدون آگاهی از کشور خارج نخواهند شد. وی با تاکید بر اینکه نهایت سختگیری اعمال خواهد شد، افزود: ما پرواز مستقیم از این کشورها نداریم و اعلام کردیم برای ورود فرد غیر ایرانی از این کشورهای یاد شده به ایران ممانعت ایجاد خواهیم کرد و ایرانیانی هم که می‌خواهند مسافرت داشته باشند تا دو نوبت تست PCR منفی نداشته باشند باید در مبادی مرزی در قرنطینه بمانند. حتی ممکن است فردی تا ۱۴ روز در قرنطینه مرزی بماند.

 

ارسال نظر