در شهر

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۲:۴۳:۵۰
کد خبر: ۱۸۴۳۹۵

تاکید بر تخصص و تجربه در انتصابات شهرداری

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران بر لزوم توجه به تخصص و تجربه در انتصابات در شهرداری تاکید کرد. سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو ایلنا، درباره انتصاب مدیر شرکت بهره‌برداری مترو تهران و در واکنش به اینکه با وجود نداشتن سابقه اجرایی در یکی از اجرایی‌ترین حوزه‌های حساس شهری منصوب شده است، اظهار کرد: تحصیلات ایشان مهندسی صنایع است و فوق لیسانس ایشان در یکی از گرایش‌های حمل و نقل است و در این مورد تناسب وجود دارد. اما اینکه رزومه اجرایی ایشان مربوط به کجا بوده است، اشراف ندارم. آنچه از شهرداری انتظار داریم این است که تناسب تخصصی دوستان و تجارب ایشان با مسوولیتی که می‌گیرند مراعات شود.

تهران شنبه و یکشنبه  تعطیل نیست

مجتبی مرادی نوروزی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری تهران گفت: خبر تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه تکذیب می‌شود. به گزارش مهر، نوروزی ظهر با اشاره به انتشار خبری به نقل از معاون عمرانی استاندار تهران مبنی بر تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه اظهار کرد: در کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیماتی مطرح شده که یکی از موارد آن تصمیم‌گیری در مورد وضعیت تعطیلی در صورت پایداری هوا است. طبق قانون شرایط اضطرار آلودگی هوا، استاندار می‌تواند با نظر معاون اول رییس‌جمهور اقدام به تعطیلی تهران نماید؛ منتها با توجه به وضعیت فعلی هوا این خبر تکذیب می‌شود و تهران در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل نیست.

برنامه احداث قطارشهری  در ۱۰ شهر روی میز دولت 

مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از تصویب مطالعات امکان سنجی خط ۴ متروی مشهد در یکصد و شصت و نهمین جلسه این شورا خبر داد.

به گزارش ایسنا، جمالی نژاد همچنین با بیان اینکه مسائل زیست محیطی و حمل و نقل و ترافیک از مهم‌ترین مسائل کلان‌شهرهای کشور است به برنامه احداث طرح‌های قطارشهری در ۱۰ شهر کشور مشتمل بر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم، کرمانشاه و اسلامشهر اشاره و تصریح کرد: توسعه خطوط ریلی درون شهری در اولویت دولت و وزارت کشور قرار دارد و به تازگی قرارگاه بازسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی با دستور وزیر کشور به منظور بررسی و تهیه راهبردهایی برای رفع مشکلات پیش روی توسعه ناوگان قطار شهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی تشکیل شده است.

پروژه تهویه مصنوعی برای تهران

حسین شهید زاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به اینکه موضوع تهویه مصنوعی چقدر می‌تواند در جهت کاهش آلودگی هوای تهران موثر باشد آیا تاکنون پروژه‌ای در این زمینه تعریف شده است؟ به فارس گفت: بله. در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پروژه‌ای درباره تهویه مصنوعی تعریف شده، به صورتی که بررسی کنیم که آیا با تغییراتی مانند تغییر رنگ سطح پشت بام‌ها و سطح آسفالت و... همچنین توسعه و ایجاد فضای سبز در نقاطی از تهران آیا می‌توان تا حدودی در ایجاد باد دایمی در پایتخت اقدام کرد. به هر حال این مساله هر چند ممکن است اثر پررنگی نداشته باشد ولی اجرای آن چندان بی‌اثر هم نیست. ایجاد جزایر حرارتی به صورتی که توزیع جریان هوای مناسبی را سبب شود در تخلیه آلودگی هوا موثر خواهد بود موضوع تهویه مصنوعی مطالعات اولیه آن در حال انجام است و سه ماه پیش آغاز شده، قدم‌های اولیه در این زمینه برداشته شده و انشاالله شاهد نتایج موثر در این زمینه خواهیم بود.

ضرورت تعادل بخشی میان منابع درآمدی و برنامه‌های شهری

پیروز حناچی، معاون اسبق وزیر و دبیر اسبق شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به چرخه باطل عدم تناسب بین منابع درآمدی و برنامه‌ها در همه کلان‌شهرهای کشور، بر تعادل بخشی میان منابع درآمدی و برنامه‌ها و توجه به انضباط مالی در شهرداری‌ها تاکید کرد. حناچی در رویداد تخصصی «شهر برنامه» که پنجشنبه به همت جهاد دانشگاهی اصفهان و شهرداری برگزار شد، با اشاره به گزارشی که نمایندگان یونسکو در سفر به ایران در سال ۱۹۶۵ در مورد اصفهان نوشته بودند، اظهار کرد: در آن زمان بسیاری از زیرساخت‌های امروز شهر اصفهان وجود نداشت، اما در آن گزارش به حفظ بافت تاریخی اصفهان توصیه شده بود که بعدها نتایج این گزارش در سند چشم‌انداز اصفهان مورد استفاده قرار گرفت. وی داشتن سند چشم‌اندازی که همه گروه‌های ذی نفع نسبت به آن اتفاق نظر داشته باشند را برای تحقق بخشی به چشم‌انداز بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: سند چشم‌انداز ضمن اینکه باید چند قدم دورتر باشد و ایجاد انگیزه کند، باید تحقق پذیر نیز باشد و امکانات و اقدامات آتی ما را تنظیم کند. امروز اگر از مردم اصفهان پرسیدند چشم‌انداز شهر چیست باید حداقل به یکی دو برنامه آن اشاره کنند، و در این میان قطعا زاینده‌رود یکی از دلایل سرزندگی، شادابی و آرامش مردم اصفهان و مورد خواسته آنها است که باید جزو اهداف چشم‌انداز باشد، در عین حال که تحقق‌پذیری نیز باید در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظر