بازنگری در طرح تفصیلی ده‌ونک؛ تهدید یا فرصت؟

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۰۱:۳۲:۵۸
کد خبر: ۱۸۴۱۳۶

علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به مشکلات ساکنان ده‌ونک گفت: با توجه به مشکلاتی که در این محدوده وجود دارد قرار شد بازبینی در ارتباط با طرح تفصیلی ده‌ونک انجام شود و امیدواریم این محدوده در آینده نزدیک از حالت فریز در آید.

به گزارش «تعادل»، ده ونک یکی از 13 روستا محله واقع در پایتخت است. 13 محله‌ای که به دلیل ویژگی‌های خاص خود مشمول مقررات خاص شده‌اند و از همین رو، ساخت و ساز در این محلات با محدودیت‌هایی از جمله محدودیت ارتفاع و برج سازی مواجه است، از سوی دیگر، واحدهای مسکونی واقع در این محله‌ها به دلیل وجود ویژگی‌ها جغرافیایی و تاریخی منحصر به فرد خود مستعد کاربری‌های گردشگری و درآمدزایی هستند. از همین رو، در صورت مساعدت شهرداری‌ها، مالکان واحدهای اغلب ویلایی مستقر در این روستا محله‌ها می‌توانند به جای 

بهره مندی از برج سازی و عواید آن، طرح‌های پول سازی دیگری برای واحدهای قدیمی و تاریخی خود ارایه کنند. جماران، حصارک (منطقه یک)، درکه، اوین، باغ فیض، تجریش، چیذر، حصارک (منطقه پنج)، حکمت، دربند، فرحزاد، کن، گلابدره و مرادآباد روستامحله‌های تهران هستند. در چنین شرایطی است که اظهارات شهردار تهران مبنی بر لزوم بازبینی طرح تفصیلی ده ونک و خروج املاک آن از انجماد این سئوال را ایجاد می‌کنند که آیا این بازبینی منجر به تهدید علیه بافت خاص ده ونک خواهد شد یا اینکه شرایط برای تبدیل این منطقه به منطقه‌ای گردشگر پذیر هموار خواهد شد. در صورتی که شهرداری تهران به دنبال، صدور مجوز ساخت و ساز در ده ونک را بدهد، بی گمان، در کوتاه‌مدت، ده ونک نیز مانند سایر محله‌های تهران دچار تغییر هویت و ماهیت خواهد شد.

به گزارش تسنیم، زاکانی در پایان بازدید خود از منطقه 3 در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: صبح امروز بازدیدهایی را از پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف در منطقه 3 داشتیم. وی تصریح کرد: از هفته گذشته جلسات مستمری در ارتباط با پروژه‌های منطقه 3 برگزار و در این زمینه از نظرات کارشناسان استفاده شد و در ادامه نیز در جلسه امروز مصوبات خوبی به تصویب رسید.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین امروز جلسه‌ای را با برخی از نخبگان منطقه داشتیم و از نظرات آنها استفاده شد. در ادامه نیز بازدیدی را از شیرخوارگاه آمنه و کودکان و شیرخوارانی که در این مجموعه نگهداری می‌شوند صورت گرفت.

زاکانی با تاکید بر اتمام برخی از پروژه‌ها در منطقه 3 خاطرنشان کرد: در این زمینه پروژه‌ها مورد نظر بررسی و کار کارشناسی قرار گرفته است. همچنین تصمیمات جدی در ارتباط با ده‌ونک و بازبینی طرح تفصیلی این محدوده انجام گرفت. وی ادامه داد: با توجه به مشکلات انسدادی ده‌ونک قرار شد این موضوع از طریق ثبت پیگیری شود تا راه‌حلی برای این محدوده در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه بخشی از این مساله به وقف برمی‌گردد و شهرداری مسوولیتی ندارد. بر همین اساس قرار شد این مشکل از طریق کارگروهی پیگیری و به آن رسیدگی و نتیجه آن اعلام شود.

شهردار تهران اظهار امیدواری کرد با تدابیری که در آینده پیش‌بینی می‌شود ده‌ونک از فریز کردن درآید و مشکلات ساکنان این منطقه مرتفع شود.

شهردار تهران همچنین در رابطه با پارکینگ مجاور پارک ملت تصریح کرد: این پروژه در حال حاضر نیمه‌کاره و رها شده است و قرار شد ظرف یک ماه این موضوع رسیدگی و فرآیند عملیاتی آن مجددا اجرا شود. وی همچنین از اتمام و بهره‌برداری از برخی از پروژه‌های منطقه تا دهه فجر خبر داد.

 

ارسال نظر