ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۸/۲۰ - ۰۳:۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۸۳۸۶۵

کاهش ۶ تا ۱۵ درجه‌ای دما  از روز جمعه

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: امروز بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت در سواحل خزر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، خوزستان و چهارمحال و بختیاری خواهیم داشت. محمد اصغری در گفت‌وگو با فارس، درباره وضعیت جوی کشور بیان کرد: تا ظهر امروز به دلیل وجود شرایط جوی آرام، در شهرهای تهران، اراک، مشهد و اصفهان افزایش غلظت آلاینده‌های جوی ادامه دارد. معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: با نفوذ جریانات سرد شمالی از امروز در استان‌های ساحلی خزر بارش باران آغاز می‌شود و روز پنج‌شنبه بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت و تشدید بارش‌ها در سواحل خزر، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، خوزستان و چهارمحال و بختیاری خواهیم داشت. وی ادامه داد: روز جمعه علاوه بر این مناطق در خراسان‌ شمالی، سمنان، برخی نقاط اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و غرب خلیج‌فارس بارش داریم و روز شنبه این شرایط در خراسان‌رضوی و خراسان شمالی حاکم است.

اصغری اضافه کرد: روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری در نوار شمالی کشور دما بین 6 تا 10 درجه و در اردبیل 10 تا 15 درجه کاهش می‌یابد و از یکشنبه 23 آبان در اغلب مناطق کشور شرایط جوی آرام خواهد بود که مجدداً‌ با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه می‌شویم. وی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز پنجشنبه نیمه‌ابری تا ابری همراه با غبار صبحگاهی در بعدازظهر وزش باد با احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما امروز در تهران 15 و 8 درجه خواهد بود و به تدریج امشب بارش باران در تهران خواهیم داشت. معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: امروز همچنین بندرعباس با بیشینه دمای 32 درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و اردبیل با کمینه دمای 4 درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود. اصغری گفت: از ‌اوایل وقت روز جمعه تا اوایل وقت روز شنبه هفته آینده کاهش ۶ تا ۱۵ درجه‌ای دما و احتمال یخ زدگی محصولات و ادوات کشاورزی در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، زنجان، مرکزی گیلان، مازندران، مناطق شمالی استان‌های قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود که احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و دام‌ها وجود دارد. معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی تأکید کرد: توصیه‌ می‌شود در مزارع و باغات، عدم انجام محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، استفاده از خاک چینی و در صورت امکان محلول بوردو فیکس برای اندود کردن ساقه‌ها و تنه درختان ‌مخصوصا درختان حساس به سرما، در دستور کار باشد. وی اضافه کرد: همچنین توصیه‌ می‌شود تسریع در برداشت سیب زمینی در استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی و همدان، عدم پخش کودهای حیوانی و سایر مواد آلی در سطح باغ و جلوگیری از شخم زدن و پابیل کف باغ به منظور حفاظت از سرما در استان‌های نوار ساحلی در دستور کار باشد.

تشکیل قرارگاه حمل و نقل عمومی در وزارت کشور

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تشکیل قرارگاه حمل و نقل در وزارت کشور خبر داد و گفت: برای اولین‌بار قرارگاهی را درخصوص نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تشکیل دادیم و در این قرارگاه به صورت هفتگی وضعیت ناوگان از مترو گرفته تا ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی رصد می‌شود. مهدی جمالی نژاد، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌وگو با ایلنا درباره زمان تامین ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق تهاتر نفت که با مساعدت وزارت کشور قرار است، اجرایی شود، اظهار کرد: محدودیت‌های که در گذشته داشتیم از جمله تحریم و مشکلات اقتصادی یقینا باید برطرف شود و عزم جدی را برای نوسازی ناوگان داشته باشیم. او ادامه داد: اما در شرایط موجود یک همدلی و هم افزایی بین وزارت کشور و شهرداری‌ها ایجاد شده و دولت نیز کمک کرده است که تدابیری را اتخاذ کنیم و با همین شرایط موجود نیز ناوگان را نوسازی کنیم. معاون وزیر کشور با بیان اینکه اگر راهی نتوانستیم پیدا کنیم باید راهی بسازیم، اضافه کرد: اگر منابعی نداریم که نوسازی ناوگان را انجام دهیم در نتیجه بحث تهاتر نفت را مطرح کردیم و به دنبال تحقق این موضوع هستیم تا بتوانیم ناوگان را نوسازی کنیم. جمالی نژاد همچنین با اشاره به اورهال کردن و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده گفت: درباره اورهال و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و اگر در کنار خرید اتوبوس بتوانیم بازسازی اتوبوس‌های فرسوده را نیز انجام دهیم، اقدام بسیار ارزشمندی خواهد بود. معاون وزیر کشور اظهار کرد: برای اولین‌بار قرارگاهی را درخصوص نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور تشکیل دادیم و در این قرارگاه به صورت هفتگی وضعیت ناوگان از مترو گرفته تا ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی رصد و به یک موضوع محوری برای وزارت کشور تبدیل شده است. او گفت: با این همتی که همکاران ما دارند یقینا اتفاق مبارکی رخ خواهد داد. جمالی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا می‌توانید این وعده را بدهید در ۶ ماه تا یک سال آینده تعداد مشخصی اتوبوس به ناوگان اضافه خواهد شد اظهار کرد: بله.

 

ارسال نظر