تهاتر نفت با مسکن‌سازان خارجی کلید خورد

۱۴۰۰/۰۸/۲۰ - ۰۳:۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۸۳۸۶۳
تهاتر نفت با مسکن‌سازان خارجی کلید خورد

گروه راه و شهرسازی|  

آنگونه که خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع مطلع گزارش کرده است، یک انبوه‌ساز ترکیه‌ای با وجود تکمیل نکردن 10 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس، به‌تازگی با وزارت راه و شهرسازی برای حضور در نهضت ملی مسکن نیز توافق کرده است. این شرکت ترکیه‌ای که سابقه فعالیت در ایران را دارد، برای اخذ پروژه تولید انبوه واحد مسکونی با استفاده از سازوکار تهاتر نفت در قالب نهضت ملی مسکن با وزارت راه و شهرسازی به توافق رسیده است. در همین حال، در پی اعلام وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از توان تکنولوژیکی شرکت‌های چینی در پروژه انبوه‌سازی دولتی، یک منبع آگاه به «تعادل» گفت که وزارت راه با کشور چین نیز در زمینه مشارکت در مسکن‌سازی دولتی به توافق دست یافته است. از این رو، انتظار می‌رود، طی روزهای آینده مسوولان وزارت راه و شهرسازی با اطلاع‌رسانی دقیق در زمینه توافق با طرف‌های خارجی «شفاف‌سازی» کند. البته پیش از این، اعلام سیاست بهره مندی از تکنولوژی کشورهای خارجی در انبوه‌سازی دولتی با مخالفت و گلایه انبوه‌سازان داخلی و برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس روبه‌رو شد. مخالفان این سیاست با استناد به صحبت‌های پیشین مقامات دولتی و تایید ظرفیت و توان داخلی تولید مسکن و همچنین ارزیابی‌های آماری و تاریخی از توان تولیدی و تکنولوژیکی داخلی بر این باورند که برای ساخت مسکن دولتی نیازی به استفاده از توان خارجی نیست و می‌توان با استفاده از توان داخلی زمینه افزایش اشتغال داخلی را فراهم آورد. در همین حال، مسوولان وزارت راه پیش از این اظهار کرده بودند که جلب مشارکت شرکت‌های چینی صرفا محدود به انتقال تکنولوژی‌های برتر روز دنیا خواهد بود.  تفاهم با انبوه ساز ترکیه‌ای در حالی انجام شده است که براساس گفت‌وگوی فارس با یک منبع آگاه در شرکت عمران شهر جدید پردیس، این انبوه‌ساز خارجی هنوز بیش از 10 هزار واحد از 33 هزار واحد مسکونی خود در شهر جدید پردیس را با وجود گذشت 10 سال از عمر پروژه تکمیل نکرده است. علاوه بر این بخش عمده‌ای از 23 هزار واحد تکمیل شده نیز به متقاضیان واجد شرایط تحویل نشده است. این منبع آگاه به فارس گفت: شرکت ترکیه‌ای باید پیش از بستن قرارداد جدید در نهضت ملی مسکن نسبت به تعیین تکلیف پروژه‌های قبلی خود متعهد شود. علاوه بر تعیین تکلیف نشدن واحدهای مسکن مهر در تعهد این شرکت، این پیمانکار ترکیه‌ای پرونده‌ قضایی باز در قوه قضاییه دارد.

   ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر 

در همین حال، طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده توسط وزارت راه و شهرسازی تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۹ هزار و ۸۰ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که برنامه احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال را در دستور کار دارد. متقاضیان واقعی مسکن می‌توانند با داشتن 4 شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام کنند. بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار، متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون شرط سن می‌توانند ثبت‌نام کنند. سامانه ثمن به نشانی saman.mrud.ir یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهوری از تاریخ ۲۸ مهرماه به منظور ثبت‌نام و پایش متقاضیان واقعی مسکن آغاز به کار کرد. متقاضیان این امکان را دارند تا طی یک ماه و حداکثر تا ۲۸ آبان با داشتن چهار شرط اعلام شده نسبت به تقاضای خود برای مسکن اقدام کنند.

   پرداخت آورده متقاضیان نهضت مسکن  در ۴ تا ۵ مرحله

آن‌طور که محمود محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته، آورده متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن طی ۴ تا ۵ مرحله پرداخت می‌شود و تسهیلات این واحدها تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد. به مجردها نیز به شرط تاهل در زمان واگذاری، مسکن تعلق می‌گیرد، البته این موضوع هنوز در شورای عالی مسکن به تصویب نرسیده و در صورت تحقق، اطلاع‌رسانی می‌شود. به گزارش ایسنا، محمودزاده سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: بخش عمده قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن توسط تسهیلات دولتی، تامین اعتبارمی‌شود و مابقی نیز طی ۴تا ۵ مرحله توسط متقاضیان در طول دوره ساخت، تامین خواهد شد. وی درباره اقساط تسهیلاتی که به نهضت ملی مسکن تعلق می‌گیرد اعلام کرد: سود تسهیلات بر اساس دهک‌های درآمدی تنظیم شده و بستگی دارد به اینکه متقاضی در چه دهک درآمدی قرار گرفته باشد. بر اساس منابعی که از طریق صندوق ملی مسکن در اختیار این کار قرار می‌گیرد، دولت بخشی از سود تسهیلات بانکی را تقبل می‌کند که بر اساس دهک‌های درآمدی این مبلغ تنظیم شده است و مبلغ اقساط نیز به میزان وام و دهک درآمدی مرتبط است. محمودزاده درباره چگونگی شناسایی افراد در دهک‌های درآمدی مختلف، توضیح داد: دو منبع اصلی شناسایی دهک‌های درآمدی وجود دارد. عموما دهک‌های اول تا سوم، خانوارهایی هستند که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند. برای سایر دهک‌ها نیز شناسایی از طریق سامانه رفاه ایرانیان که اطلاعات خانوارها در سامانه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، رده‌بندی و انجام می‌شود.

   وام ۸۰ درصد هزینه ساخت را  پوشش می‌دهد

محمودزاده همچنین روز سه شنبه با حضور در فراکسیون راهبردی مجلس با بیان اینکه در این طرح بیشترین حمایت از دهک‌های اول تا سوم درآمدی انجام می‌شود، گفت: تسهیلات ساخت مسکن ۸۰ درصد از هزینه ساخت واحدهای مسکونی را پوشش خواهد داد. مبالغی نیز به عنوان کمک بلاعوض در قالب تفاهم با بنیاد مستضعفان و از محل ایجاد ارزش افزوده برای این بنیاد توسط وزارت راه و شهرسازی اعطا خواهد شد. در این طرح زمین، انشعابات و صدور پروانه ساختمانی رایگان است و مالیات ساخت نیز یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.


 

ارسال نظر