هشدار وزیر راه و شهرسازی به بانک‌ها

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۰۳:۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۸۲۵

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: چنانچه بانک‌ها تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی را پرداخت نکنند مشمول جریمه 20 درصد مالیاتی می‌شوند و این موضوع به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است. رستم قاسمی دیروز در حاشیه سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات در جمع خبرنگاران با اشاره به کیفیت پایین ساخت و ساز در کشور اظهار کرد: حوزه ساخت و ساز در کشورمان کیفیت خوبی ندارد و باید کیفیت نظارت آموزش و ساخت و مصالح را افزایش دهیم. او با بیان اینکه در گام اول ساخت دو میلیون واحد مسکونی آغاز می‌شود و در گام بعدی دو میلیون دیگر را شروع می‌کنیم گفت: برای انجام گام اول تامین زمین در حال تکمیل است. قاسمی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون بانک‌ها در سال جاری باید 360 هزار میلیارد تومان به بخش مسکن اختصاص دهند گفت: این قانون دایمی هفته پیش به تمام بانک‌ها ابلاغ شده و هر سال بر اساس تورم سقف آن بالا می‌رود. چنانچه بانک‌ها تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی را پرداخت نکنند مشمول جریمه 20 درصد مالیاتی می‌شوند و این موضوع به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است.

    راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران -  فنلاند

وزیر راه و شهرسازی همچنین در همایش یاد شده اعلام کرد: بر اساس توافقات انجام شده قرار بر این است که مسیر ترانزیتی به فنلاند راه‌اندازی شود و با این مسیر جدید که بخشی از آن ریلی است کالا 21 روزه از ایران به فنلاند می‌رسد این در حالی است که پیش از این کالا در مدت زمان سه ماهه از ایران به فنلاند می‌رسید. او از مذاکرات با پاکستان برای افزایش ترانزیت و حمل بار از مسیر ایران خبر داد و گفت: بر اساس نشستی که اخیرا با پاکستان داشتیم قرار بر این است که کامیون‌های ایرانی از هر نقطه کشور بتوانند از این مسیر یکپارچه به چین برسند و کالا در این مسیر تا اروپا منتقل شود. قاسمی از راه‌اندازی ترانزیت کانتینری فنلاند خبر داد و گفت: بر اساس توافقات انجام شده قرار بر این است که مسیر ترانزیتی به فنلاند راه‌اندازی شود و با این مسیر جدید که بخشی از آن ریلی است کالا 21 روزه از ایران به فنلاند می‌رسد این در حالی است که پیش از این کالا در مدت زمان سه ماهه از ایران به فنلاند می‌رسید. وی با بیان اینکه در بخش ریلی از برنامه ششم توسعه بسیار عقب ماندیم گفت: طبق برنامه ششم توسعه راه‌آهن باید سهم 30 درصدی در بار و سهم 20 درصدی در مسافر داشته باشد که در حال حاضر که در انتهای دوره برنامه ششم توسعه هستیم این اعداد کمتر از 10 درصد است. دلیل این عقب‌ماندگی‌ها در بخش حمل و نقل ریلی سرعت بسیار پایین قطار، عدم اتصال راه‌آهن به چشمه‌های بار و فرسودگی بسیار بالای ناوگان ریلی است که تمام این عوامل حمل با قطار را غیراقتصادی کرده است. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هر چند حدود 15 هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور ساخته شده است اما بهره‌وری از آن بسیار پایین است و ناوگان کشورمان با فرسودگی بالایی در این حوزه مواجه است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول جاده‌های کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 200 هزار کیلومتر طول جاده‌ای کشورمان است که منابع ایران صرف این ثروت شده و باید بتوانیم از آن محافظت کنیم.

    ضعف در کیفیت ساخت پروژه ها

قاسمی افزود: در کیفیت ساخت جاده‌های کشور به غیر از بحث قیر با ضعف‌های دیگری مواجه هستیم و در حوزه اجرا در ساخت و ساز ضعف‌های زیادی داریم که تنها مشکل‌مان به قیر برنمی‌گردد. انتخاب مسیر درست، بسترسازی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و در این زمینه با ضعف‌های زیادی مواجه هستیم. وی گفت: متاسفانه حتی آزادراه‌های کشورمان هم پس از چند سال ساخت با تخریب بالایی مواجه می‌شود که این نشان‌دهنده ضعف در اجرا است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه‌های سنگین برای نگهداری از جاده‌های کشور اظهار داشت: در حال حاضر فقط برای نگهداری و تعمیر 200 هزار کیلومتر راه آسفالته نیاز به سی هزار میلیارد تومان بودجه داریم بنابراین باید در زمینه روش‌های ساخت تجدیدنظر کنیم تا کیفیت ساخت و ساز بالا برود و کمتر خرج نگهداری از این زیرساخت‌ها کنیم. به گزارش ایلنا، او با اشاره به عقب‌ماندگی در استفاده از روش‌های نوین در حوزه مسکن گفت: در حالی که روش‌های نوین در بخش مسکن در کشورمان هنوز به سطح سه نرسیده است دنیا سطوح هفت و هشت را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل است که ما انرژی بسیار زیادی را در بخش ساختمان از دست می‌دهیم که تمام اینها هزینه‌های سنگین اما پنهانی را به کشور تحمیل می‌کند. قاسمی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از مسکن مهر در سمنان اظهار داشت: مسکن مهر در برخی از شهرها در حالی که هنوز شش سال از عمر آن نگذشته نیاز به بازسازی استحکام دارد و این نشان می‌دهد که نظارت دقیقی در این حوزه نداشتیم و این شیوه معیوب نظارت در بخش نظام مهندسی ما را به این نتیجه رسانده است.

     شرط تحویل واحد به مجردان، تاهل است

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: طبق توافق صورت گرفته، مجردها پس از جلسه تصویب این موضوع، در روز دوشنبه هفته آینده، می‌توانند ثبت‌نام را آغاز کنند اما شرط تحویل مسکن تاهل است. یعنی هرچند مجردان می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند اما در زمان تحویل باید متاهل شده باشند.

    رقم آورده نهضت ملی مسکن اعلام شد

در همین حال، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: رقم آورده اولیه نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک تا سه ۲۰ میلیون تومان و دهک‌های ۴ به بعد ۴۰ میلیون تومان است. به گزارش مهر، محمودزاده در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: در نهضت ملی مسکن برای دهک‌های چهارم به بالاتر همان ۴۰ میلیون تومان که در طرح‌های مسکنی قبلی هم به عنوان آورده اولیه تلقی می‌شد، در نظر گرفته‌ایم. برای دهک‌های اول تا سوم ۵۰ درصد این رقم یعنی ۲۰ میلیون تومان به عنوان آورده اولیه متقاضیان نهضت ملی مسکن لحاظ خواهد شد. 

 

ارسال نظر