چراغ سبز به سفر واکسن‌زده‌ها

۱۴۰۰/۰۸/۱۶ - ۰۱:۴۸:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۷۱۱
چراغ سبز به سفر واکسن‌زده‌ها

گروه راه و شهرسازی|

همزمان با پیشرفت‌های قابل قبول در واکسیناسیون شهروندان، و همچنین افت تقاضا برای سفر در میانه پاییز، قرار است، هوشمندسازی سفرها به نفع افراد واکسینه شده تغییر کند و گام اول این تغییر از اول آذرماه سال جاری اجرایی خواهد شد. آنگونه که مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، تا دیروز ۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۷۲۸ نفر دُز اول، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۹۷ نفر دُز دوم و ۱۴۹ هزار و ۵۹۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۶۱۷ دُز رسید. از سوی دیگر، در دومین هفته از آبان ماه، حجم سفرهای بین شهری با افت چشمگیر یک میلیونی مواجه شد و انتظار می‌رود با بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها، از دو هفته آینده، سفرها کاهش بیشتری داشته باشد.

در این حال، رضا نفیسی، رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که از اول آذر ماه افرادی که واکسن نزده باشند یا تست منفی PCR نداشته باشند، نمی‌توانند به مسافرت بروند و در آینده نه چندان دور تنها افرادی که واکسینه شده باشند، اجازه سفر دارند.

نفیسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزییات ممنوعیت هوشمند سفر که از دو هفته آینده اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: به زودی سامانه امید راه‌اندازی می‌شود و از این طریق همه مردم کنترل خواهند شد و تنها آنهایی که واکسن زده باشند یا تست PCR منفی همراه‌شان باشد، می‌توانند با وسایل حمل‌ونقل عمومی به مسافرت بروند، در غیر این صورت از اول آذر ماه اجازه سفر نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه ظرفیت ۸۰ درصدی پذیرش مسافر برای قطار و اتوبوس از ابتدای ماه آینده در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: پیش از این اگر وضعیت کرونایی شهری قرمز یا نارنجی بود، تردد در کل آن شهر ممنوع می‌شد و این ممنوعیت سفر برای همه افراد، مبتلا یا سالم اعمال می‌شد اما از آذر ماه ترددها و مسافرت‌ها برای افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده باشند یا تست منفی PCR -با مهلت‌ها و تاریخ‌های ۹۶ ساعته و ۷۲ ساعته اعلام شده- در اختیار داشته باشند، می‌توانند سفرهای خارجی یا داخلی را انجام دهند. بنابراین ممنوعیت‌های کرونایی هوشمند برای هر یک از افراد بر این اساس اعمال خواهد شد.

رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی افزود: در سامانه امید می‌توانیم افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک را شناسایی کنیم و حتی اجازه سفر به آنها را با وسایل نقلیه شخصی ندهیم چرا که در سیستم جدید کاملا قابل مشاهده و رصد هستند و بر این اساس بهتر و کامل‌تر می‌توانیم جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم.

نفیسی گفت: به زودی پروتکل‌های بهداشتی برای سفر و دیگر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی تغییر خواهد کرد و سختگیرانه‌تر خواهد شد، به این معنی که در آینده‌ای نه چندان دور که میزان واکسیناسیون به حد قابل قبولی برسد، تنها افراد واکسینه شده می‌توانند به مسافرت بروند و دیگر تست PCR هم کافی نخواهد بود. این مساله سبب می‌شود که مردم به واکسینه شدن و تضمین سلامت جامعه و در امان ماندن از ویروس کرونا تشویق شوند.

  کاهش میلیونی سفرهای مردم در هفته گذشته

در این حال، با سرد شدن و بارانی و برفی شدن هوا به نظر می‌رسد، میل به سفر در میان شهروندان کاهش یافته است به گونه‌ای که سفرهای مردم در هفته گذشته با کاهش محسوسی (بیش از یک میلیون خودرو) مواجه شده و به غیر از سه استان، ترددهای دیگر مناطق کشور نسبت به هفته قبل از آن کمتر شد.

در هفته گذشته و براساس تازه‌ترین آمارهای مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی هفتم تا ۱۳ آبان ماه، به صورت متوسط یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۱۱۶ وسیله نقلیه در هر روز در محورهای مواصلاتی کشور تردد کرده‌اند که نسبت به هفته قبل از آن چهار درصد کاهش یافته است اما این اعداد و ارقام همچنان بیشتر از هفته مشابه در سال گذشته بوده و ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بر اساس اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین‌های پلاک خوان 8 میلیون و ۱۵۰ هزار پلاک خودرو در بازه زمانی مورد نظر در جاده‌های کشور مشاهده شدند که بیش از یک میلیون خودرو کمتر از هفته قبل از این بررسی بوده است. البته خودروهای تهران و البرز مانند گذشته سهمی بیش از ۲۰ درصد داشته و همچنان بالاترین رتبه را در این میان از آن خود کرده‌اند. پس از آن، خودرهایی با پلاک اصفهان، فارس، مازندران و خراسان رضوی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آمارها نشان می‌دهد که مجموع ورود و خروج وسایل نقلیه مختلف در هفته گذشته در استان‌های کشور وضعیت کاملا متفاوتی را نسبت به هفته‌های گذشته تجربه کرده است. چرا که در این میان ترددها در این بازه زمانی (هفتم تا ۱۳ آبان ماه) تنها در استان‌های کرمان، یزد و چهارمحال و بختیاری به ترتیب شش درصد، دو درصد و یک درصد افزایش نسبت به هفته قبل از این بررسی داشته‌اند و دیگر استان‌های کشور کاهش سفرهای جاده‌ای را تجربه کرده‌اند.

    استان‌های شمالی رکورد دار کاهش سفر

اردبیل، گیلان، بوشهر و مازندران با منفی ۱۳ درصد، منفی ۱۲ درصد، منفی ۱۱ درصد و منفی ۱۱ درصد بیشترین کاهش تردد را در مقایسه با هفته قبل از این بازه زمانی داشته‌اند.

این کاهش سفرها در حالی به ثبت رسیده که همین اعداد و ارقام در قیاس با آمارهای هفته مشابه سال گذشته بیانگر رشد چشمگیری است. در این میان استان‌های قم، خراسان رضوی، خوزستان و خراسان شمالی به ترتیب با ۵۴ درصد، ۴۵ درصد، ۴۴ درصد و ۴۰ درصد افزایش بیشترین رشد را در میان استان‌های دیگر تجربه کرده‌اند. البته به نظر می‌رسد این افزایش چشمگیر آماری به این دلیل است که در آبان ماه و آذر ماه سال گذشته پروتکل‌ها و ممنوعیت‌های سفر آغاز شده بود و سختگیری بسیاری هم در این زمینه اعمال شد.


 

ارسال نظر