توافق وزارت راه و صمت برای پیش‌خرید مصالح

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۳:۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۸۳۶۶۶

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت برای پیش‌خرید مصالح ساختمانی، گفت: با اجرای نضهت ملی مسکن، کشور را تبدیل به کارگاه ساختمان خواهیم کرد و از این طریق صنایع مختلف فعال و اشتغال در کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش فارس، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دومین روز از سفر خود به استان سمنان درباره موضوع مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن برای تمامی متقاضیان واقعی متعهد شده است تا ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دولت سیزدهم احداث کند که با تصویب آن در مجلس و ابلاغ قانون توسط رییس‌جمهوری، کار آغاز شده است. قانون جهش تولید مسکن، مزیت‌های خوبی دارد که به کمک قانون و فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد حتما به آن دست خواهیم یافت. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در کشور، زمین، مواد و مصالح و سازنده به وفور وجود دارد، تاکید کرد: ایران را به کارگاه‌ بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهیم کرد تا به این شیوه تمامی صنایع کشور فعال شوند، با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت مسکن را عملا صنایع به خود اختصاص داده‌اند و ۳۰ درصد حقوق و دستمزد و حقوق کارگری است، این موضوع برای کشور مهم است. با راه‌اندازی کارگاه عظیم ساختمانی در کشور هم اشتغال ایجاد و هم صنایع فعال خواهند شد. عضو کابینه دولت سیزدهم اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در خصوص مواد و مصالح در حال توافق با وزارت صنعت است تا بتواند پولی را که در صندوق ملی مسکن است مواد و مصالح پیش‌خرید کند و با اینکار قیمت مواد و مصالح ثابت بماند تا قیمت تمام شده مسکن تا پایان ساخت افزایش نیابد و مردم با تسهیلاتی که پیش بینی شده است و همچنین آورده اندک بتوانند اینکار را به پایان برسانند و واحدهای مسکونی خود را دریافت کنند. قاسمی با تاکید بر اینکه در خصوص مواد و مصالح کمبودی در کشور وجود ندارد، گفت: چنانچه ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شود در مورد مواد و مصالح از جمله سیمان با مشکل مواجه نیستیم. همچنین سازنده، کارگر، مهندسی نیز در کشور فراوان است. حمایت‌های خوبی نیز در قانون پیش‌بینی شده است که دولت به متقاضیان مسکن ارایه می‌دهد که این حمایت‌ها شامل تخفیف در صدور پروانه ساختمان، تحفیف در ارایه خدمات مهندسی و کاهش مالیات ساختمانی از ۴۰ میلیون تومان به یک میلیون تومان است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در استان سمنان زمین کافی برای احداث مسکن وجود دارد، گفت: در سمنان ۳ هزار واحد مسکن نهضت ملی مسکن عملا آغاز به کار می‌کنند. قول گرفتیم تا پایان سال این عدد به ۱۰ هزار واحد در سال برسد. در برخی مناطق مردم خود زمین را می‌گیرند و گروهی می‌سازند و وزارت راه، نظارت و تسهیلات را ارایه می‌دهد. برخی از واحدها نیز به شکل انبوه‌سازی احداث خواهند شد که مجموعه‌هایی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در اینکار مشارکت دارند. مقرر شد تا همه واحدهای اقدام ملی مسکن به نهضت ملی مسکن منتقل شود تا از مزایای قانون استفاده کند و با شروع این ۱۰ هزار واحد در سطح استان، قطعا هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم مشکل مسکن برای متقاضیان برطرف خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: آمادگی داریم برای استادان دانشگاه و برای کارگران در استان سمنان، زمین برای ساخت مسکن اختصاص بدهیم. از فاقدان مسکن می‌خواهیم که در سامانه ثمن ثبت نام کنند. این اطمینان را به متقاضیان می‌دهیم که واحدهای نهضت مسکن اولا متقاضی محور احداث می‌شود و مشخص است که در هر شهری چقدر متقاضی وجود دارد. همچنین اراضی کافی برای احداث مسکن با کیفیت وجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در استان سمنان شهرهایی برای تامین مسکن وجود دارد چندان به ایجاد شهر جدید نیازی نیست و در این خصوص اقدامی نخواهد شد. زیرا ساخت شهرهای جدید نیازمند هزینه است. عضو کابینه دولت سیزدهم در بخشی از صحبت‌های خود به مسکن مهر نیز اشاره کرد و گفت: برخی از واحدهای مسکن مهر استان سمنان تعاونی ساز بودند که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد. برای رفع مشکل مسکن مهر استان سمنان که تعاونی ساز بوده، اعتباراتی برای تکمیل پروژه پیش بینی شد که این بخش باقیمانده مسکن مهر نیز به اتمام می‌رسد. همچنین، برای مقاوم‌سازی برخی بلوک‌های مسکن مهر نیز اعتباراتی پیش بینی شده است.

   تامین زمین بدون نگرانی

 در این حال، احمد اصغری‌مهرآبادی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از برنامه‌ریزی برای تامین زمین ساخت ۴ میلیون مسکن خبر داد و گفت: نگران تامین زمین قانون جهش تولید مسکن نیستیم.

اصغری‌مهرآبادی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به قانون جهش تولید مسکن، اظهار کرد: یکی از روش‌های تامین زمین با استفاده از امضای تفاهمنامه با نیروهای مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اینها یا زمین مورد نیاز ساخت مسکن را در اختیار دارند که تفاهم می‌کنیم یا اینکه زمین وزارت راه و شهرسازی در اختیار آنهاست که برای این زمین‌ها نیز برای چگونگی ساخت تفاهم می‌کنیم. وی تصریح کرد: در ماده 10 قانون جهش تولید مسکن تاکید شده اگر تا 2 ماه دستگاه‌های دولتی نسبت به تحویل اراضی به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند در غیراینصورت سازمان ثبت اسناد مکلف است نسبت به انتقال سند جدید به نام وزارت راه اقدام کند. این ماده قانونی کار ما را راحت کرده است. وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای مسکن استان‌ها، ادامه داد: طی بخشنامه‌ ابلاغ شده جلسات شورای مسکن استان‌ها به ریاست استاندار برگزار می‌شود. شناسایی اراضی دولتی در اولویت شورای مسکن استان‌هاست و این شورا باید پیگیری کند زمین‌های موردنظر در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار گیرد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه متولی بانک زمین ما هستیم، گفت: 5 عامل زمین، مصالح ساختمانی، نیروی کار، منابع مالی و مدیریت در ساخت مسکن دخیل هستند. اولویت هم با زمین است، سازمان ملی زمین و مسکن زمین مورد نیاز برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن را تامین خواهد کرد.

مهرآبادی با بیان اینکه برای تامین زمین ساخت واحدهای قانون جهش تولید مسکن نگرانی نداریم، تاکید کرد: ما در حال تامین زمین برای 4 میلیون واحد طی 4 سال هستیم. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته زمین مورد نیاز از طریق اراضی ملی و زمین موات تامین خواهد شد. برای این کار باید کمیسیون ماده 12 و 56 باید فعال شوند.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده 12 زمین‌های موات را تشخیص می‌دهد که متولی آن وزارت راه و شهرسازی است، اظهار کرد: متولی کمیسیون ماده 56 نیز وزارت جهاد کشاورزی است که تشخیص دولتی بودن اراضی و موات را بر عهده داد.


 

ارسال نظر