ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ - ۰۳:۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۸۳۶۲۳

افزایش 13 درصدی سفرهای جاده‌ای در مهر

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ثبت ۶۰ میلیون تردد بین استانی در راه‌های کشور در مهرماه امسال خبر داد و اعلام کرد: نسبت به شهریورماه امسال ۱۳ درصد و در مقایسه با مهرماه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش سفر بین استانی ثبت شده است. به گزارش ایرنا، علی اکبر آشوری، مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از بیش از ۲هزار و ۵۰۰ تردد شمار فعال در محورهای برون شهری، در مهرماه سال جاری تعداد ۶۰ میلیون و ۲۲۳ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی بین استانی کشور تردد داشتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. وی افزود: سهم خودروهای سبک بیش از ۳۰۰ میلیون وسیله نقلیه و سهم وسایل نقلیه سنگین 4 درصد بوده است، همچنین بر مبنای آمار دریافتی اوج تردد بین ساعت ۱۷ الی ۱۸ و کمترین تردد بین ساعات سه تا پنج انجام شده است.

سن و سال خودروهای کشور

بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۶۸ درصد مینی‌بوس ناوگان مسافری کشور فرسوده هستند. به گزارش تسنیم، مطابق آمار منتشر شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ناوگان مسافری کشور حدود 2100 دستگاه سواری سن تا 5 سال، 2800 دستگاه سن 5 تا 10 سال، 5000 دستگاه با سن 10 تا 15 سال، 3500 دستگاه با عمر 15 تا 20 سال، 220 دستگاه با سن 20 تا 25 سال و حدود 500 دستگاه با عمر بیش از 25 سال وجود دارد. در بخش مینی‌بوس حدود 24 هزار دستگاه در کشور فعال است که از این تعداد 16 هزار دستگاه معادل 67.5 درصد ناوگان فرسوده است. در این بخش بیش از 13 هزار دستگاه مینی‌بوس سن بالاتر از 25 سال دارند. حدود 1650 دستگاه نیز سن 20 تا 25 سال را دارند. در بخش اتوبوس با توجه به برنامه دولت و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وضعیت ناوگان به مراتب بهتر از سواری و مینی بوس است. کل ناوگان اتوبوس کشور 14000 دستگاه است که از این تعداد حدود 29 درصد فرسوده است. تعداد ناوگان اتوبوس باعمر 25 سال به بالا فقط 113 دستگاه است.

افزایش ترانزیت جاده‌ای از خاک ایران

‌جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آبان، کامیون‌هایی که از قلمرو کشور محمولات ترانزیتی را حمل کردند به ۲۴۰ هزار دستگاه رسید‌ و این رقمی بیش از‌ کل سال ۹۹ بود. ‌جواد هدایتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به افزایش آمار ترانزیتی کشور در سال جاری اظهار کرد: در سال 98 که شیوع کرونا در کشور نبود، تعداد 298 هزار دستگاه کامیون ترانزیتی‌ 6.6 میلیون تن‌ کالای ترانزیتی را در کشور جابه‌جا کردند. وی افزود: از اسفند 98 که با شیوع کرونا در کشور مواجه شدیم، در یک سری از کشورها، مرزها مسدود شد و در برخی کشورها، ترددهای تزانزیتی به حداقل رسید و این موضوع تا اواخر اردیبهشت 99 ادامه داشت، از اوایل خرداد 99 با رایزنی‌های صورت گرفته و تعریف پروتکل‌ها به تدریج مرزها بازگشایی شد بنابراین در سال 99 که حدود 2 ماه انسداد مرزها را داشتیم، تردد 220 هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی و حمل 4.8 میلیون تن کالای ترانزیتی در کشور ثبت شد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: بنابراین سال 99 با توجه به شیوع کرونا و انسداد برخی مرزها، آمار ترانزیتی در حوزه ناوگان کامیونی کاهشی بود ضمن آنکه تشدید شرایط تحریم نیز در این مدت بی‌تأثیر نبود. هدایتی گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آبان، کامیون‌هایی که از قلمرو کشور، محمولات ترانزیتی را حمل کردند به 240 هزار دستگاه رسید‌ و این رقمی بیش از‌ کل سال 99 بود، همچنین در این مدت ‌تناژ حمل شده نیز به رقم 5 میلیون و 100 هزار تن رسید‌ و بدین‌ترتیب در هفت ماهه 1400 بیش از سال 99 حمل محمولات ترانزیتی داشتیم.

درخواست‌‌ رودهن و دماوند برای تهرانی‌ها رد می‌شود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی گفت: درخواست‌های تهرانی‌هایی‌که برای مسکن ،شهرهایی نظیر رودهن، بومهن و دماوند را برگزیده‌اند، در فرآیند بررسی شرایط متقاضیان مردود خواهد شد. محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با فارس درباره شهرهای پیش‌بینی شده در طرح جهش مسکن برای متقاضیان ساکن در شهر تهران گفت: متقاضیان این پروژه، پس از بررسی اطلاعیه‌های مرتبط، در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند. یکی از شروط اصلی ثبت‌نام در پروژه‌های هر شهر، سابقه 5 سال سکونت در آن است. بر اساس اطلاعیه سامانه، ساکنان کلان‌شهر تهران صرفاً می‌توانند در شهرهای جدید پرند، هشتگرد و ایوانکی ثبت‌نام کنند.  وی با اشاره به صدور اطلاعیه‌های جدید درباره طرح جهش مسکن در هفته‌های آینده اظهار کرد: برای ساکنان شهر تهران، شرایطی منظور شده تا در کنار امکان مشارکت در پروژه‌های ساخت مسکن، صرفاً از تسهیلات این طرح برای پیش خرید مسکن در مناطقی از شهر تهران در حوزه خود مالکی استفاده کنند. جزییات این پیشنهاد در هفته‌های آینده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اعلام خواهد شد. محمودزاده درباره میزان تسهیلات منظور شده برای متقاضیان طرح جهش مسکن نیز اظهار کرد: براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، سقف تسهیلات در این پروژه کلان ملی، برای متقاضیان تهرانی 450 میلیون و برای کلان‌شهرهای بالای 1 میلیون نفر جمعیت 400 میلیون تومان خواهد بود.

 

ارسال نظر