ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۲:۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۸۳۴۲۷

فراخوان تامین زمین برای ساخت مسکن دولتی

فراخوان تامین زمین جهت استفاده در نهضت ملی مسکن در شهرهایی که با کمبود زمین مواجه هستند، توسط وزارت راه و شهرسازی صادر شد. به گزارش فارس، وزارت راه و شهرسازی به منظور بررسی راهکارهای لازم جهت تامین زمین مورد نیاز ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در شهرهایی که با کمبود زمین مواجه هستند، از مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان‌های کشور خواست، ضمن ارایه اطلاعات دقیق زمین به تفکیک هر شهر و پروژه به ترتیب در سلسله جلساتی به مدت 8 روز حاضر شوند. بررسی مشکلات واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر از دیگر دستور جلسات صادر شده برای این سلسله جلسات است. اقدام وزیر راه و شهرسازی در فراخوان تامین زمین در شرایطی رقم می‌خورد که پیش از این زمین لازم برای ساخت مسکن در 800 شهر کشور تامین شده و قرار است، شرایط لازم برای تامین مهم‌ترین نهاده ساخت مسکن، در سایر شهرهای کشور را مهیا کند.

فروش غیرقانونی امتیاز طرح ملی مسکن   

در حالی خرید و فروش امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن غیرقانونی است که بنگاه‌های املاک همچنان به داد و ستد امتیاز این طرح ادامه می‌دهند. 17 مهرماه امسال معاونت مسکن و ساختمان طی اطلاعیه‌ای بر غیر‌قانونی بودن معامله امتیاز طرح ملی مسکن تاکید کرد. پیش از این اطلاعیه نیز برخی نمایندگان مجلس نسبت به تخلف بنگاه‌های املاک در خصوص خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن واکنش نشان داده بودند.  با وجود آنکه دیگر خبری از آگهی فروش امتیاز واحدهای طرح ملی مسکن در سایت‌ها نیست، اما بنگاه‌های املاک همچنان اقدام به خرید و فروش امتیاز این طرح می‌کنند. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که برخی مشاوران املاک در شهرهای جدید اطراف پایتخت با سازوکار جدیدی که تعریف کرده‌اند، کسب و کار پر رونقی در بازار معاملات امتیاز طرح ملی مسکن دارند. به عنوان مثال در شهر هشتگرد که قیمت‌ واحدهای مسکن مهر آن حدود 300 میلیون تومان است، امتیاز طرح ملی مسکن با قیمت 150 میلیون تومان معامله می‌شود. نکته تامل‌برانگیز اینکه بخشی از واحدهای طرح ملی مسکن که امتیاز آنها داد و ستد می‌شود همان واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر این شهر هستند! در زمان حاضر برای واحدهای طرح ملی مسکن 150 میلیون تومان تسهیلات ساخت پرداخت می‌شود که پس از پایان دوره مشارکت متقاضی باید ماهانه حدود 2.6 میلیون تومان قسط آن را پرداخت کند. با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت قرار است وام مذکور به 250 و در ادامه به 350 میلیون تومان افزایش یابد. در این صورت قسط ماهانه وام 250 و 350 میلیون تومانی در بازپرداخت 20 ساله و سود 18 درصدی ماهانه حدود 4 میلیون و 5.4 میلیون تومان افزایش می‌یابد. در واقع سود وام 250 میلیون تومانی حدود 675 میلیون و حدود یک میلیارد تومان است، یعنی یک واحد طرح ملی مسکن برای متقاضی آن یک تا 1.3 میلیارد تومان تمام می‌شود! در شهر پردیس اما قیمت امتیاز طرح ملی مسکن به مراتب بیشتر از سایر شهرهاست. در این شهر هر امتیاز طرح مذکور تا 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. خریدار نیز برای اطمینان از اینکه واحد مذکور را از فروشنده تحویل بگیرد حدود 700 میلیون تومان سفته دریافت می‌کند. در قرارداد فروش نیز قید می‌شود فروشنده هر زمان وزارت راه و شهرسازی باید برای پیگیری واحد خود مراجعه کند. در دماوند نیز امتیاز طرح ملی مسکن با قیمت حدود 150 میلیون تومانی خرید و فروش می‌شود.

بانک‌ها به جای پرداخت وام  ساختمان‌سازی می‌کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات به مردم، ساختمان‌سازی می‌کنند، بر لزوم رسیدگی به ترازنامه مالی بانک‌ها تاکید کرد. به گزارش تسنیم، اقبال شاکری با بیان اینکه بخشی از التهاب بازار مسکن متاثر از فضای روانی بوده که تورم روانی را به همراه دارد و بخشی هم از فعالیت سوداگران و دلال‌ها تاثیر می‌گیرد، اظهار کرد: وظیفه اصلی دولت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و معاون اول رییس‌جمهور است که فعالیت بانک‌ها را مدیریت کرده و اجازه احتکار مسکن به آنها ندهند. همانطور که حجت‌الاسلام رییسی نیز با اشاره به اهمیت این موضوع به وزیر اقتصاد تاکید کرد که در اکثر پرونده‎های بزرگ اقتصادی مربوط به تولید در قوه قضاییه پای بانک‌ها در میان بوده که نشان‌دهنده ضرورت مدیریت و ساماندهی بانک‌ها است.

ارسال نظر