ایران بین 10 کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۰۲:۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۸۳۳۲۴

گروه راه و شهرسازی|

در پی اعلام وجود صرفا 2 روز هوای پاک طی 7 ماهه نخست سال جاری در تهران، دیروز نیز سویه دیگری از آلودگی هوا از سوی پلیس انتشار یافت. به گفته سردار سید محمد حسین یزدی، رییس پلیس راهور تهران، در نیمه نخست امسال ۱۱۰ هزار خودروی سبک و ۱۹ هزار خودروی سنگین در بحث آلودگی هوا اعمال قانون شده‌اند. در این حال، آمارهای تطبیقی بین‌المللی نیز حاکی از این است که ایران در میان 10 کشور اول تولید‌کننده دی اکسید کربن قرار دارد که نشانه از وضعیت وخیم آلودگی هوا در کشور و به ویژه در شهر تهران است. رییس پلیس راهور تهران با بیان اینکه برای کنترل‌ها باید به سمت مکانیزه و سیستمی شدن برویم، گفت: 70 درصد از منابع آلاینده مربوط به آلاینده‌های متحرک است که ناوگان حمل و نقل عمومی در این بخش نقش اساسی دارد. این مقام انتظامی تصریح کرد: در حوزه‌های معاینه فنی می‌توان از بحث سیار شدن این خدمات سخن گفت و با راه‌اندازی سیار معاینه فنی می‌توان قسمت زیادی از این موضوع را در اختیار شهروندان قرار داد.

     شهرداری باید ۴۰ درصد منابع خود را  به مترو دهد

در همین حال، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس از افزایش ۱۰ برابری ترافیک تهران در زمان بارندگی و آبگرفتگی خبر داد. به گزارش ایسنا، شاکری در دیدار با رییس پلیس راهور تهران بزرگ که در محل سالن جلسات پلیس راهور برگزار شد، به ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: در صورت آبگرفتگی و بارندگی در تهران، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد. در حوزه مترو نیز، متروی تهران ۱۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد. این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه روزانه 2.5 میلیون نفر در تهران با مترو تردد می‌کنند، گفت: ظرفیت اصلی این ناوگان ۸ میلیون نفر است که می‌توان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت استفاده کرد.  شاکری ادامه داد: سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی روی داد که از جمله می‌توان به قانون مدیریت یکپارچه شهری، اصلاح ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی و ساخت و سازها اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطه‌ها را از این میان برداشت. این نماینده مجلس همچنین از رییس فراکسیون محیط زیست خواست تا اسامی و لیست دستگاه‌هایی را که در خصوص آلودگی هوای شهرتهران ترک فعل انجام داده‌اند، اعلام کند. 

      سهم ۳۰ درصدی موتورسیکلت‌ها  در آلودگی هوا

زهره الهیان، دیگر نماینده مجلس نیز در ادامه جلسه نمایندگان مجلس با رییس پلیس راهور تهران گفت: ۳۰ درصد از آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلت‌های آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و باید دستگاه‌های مرتبط به این قضیه ورود پیدا کرده و این نواقص و نگرانی‌ها را رفع کنند. وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در این موضوع نقش اساسی دارد، گفت: لازم است که در بحث آلودگی هوا اطلاع‌رسانی‌های دقیق و به موقع نیز انجام شود.  الهیان با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های جدید گفت: می‌توان از پنل‌های خورشیدی در بحث توسعه نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع کمک گرفت. انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق آلودگی برای محیط زیست ندارد و می‌توان به تدریج آن را جایگزین انرژی فسیلی و آلاینده کرد.

     ایران بین 10 کشور اول  در انتشار دی‌اکسید کربن

دیروز در شرایطی که پلیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال راهکارهای کاهش آلودگی هوا و ترافیک بودند، تازه‌ترین گزارش‌های بین‌المللی از مصرف انرژی در کشور اعلام شد. بر اساس این آمارها،مصرف انرژی ایران بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ بین ۵ تا ۸ درصد افزایش یافته است که تقریباً 5 برابر متوسط جهانی است. به گزارش تسنیم، کلودیو پروویداس نماینده پروژه‌های سازمان ملل در ایران در یادداشتی نوشت: شهرنشینی یکی از روندهای معمول قرن 21 است. تا سال 2050، دوسوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد، با این حال، بسیاری از شهرها با چالش‌های زیست‌محیطی و مشکلات مستمر در شکل‌گیری فضاهای پایدار و قابل زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. با وجود این، شهرها همچنان محلی هستند که موقعیت‌های شغلی و رفاه بیشتری را نسبت به روستاها در اختیار مردم قرار می‌دهند، به همین دلیل UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) به شهرها به عنوان قطب اجتماع، نوآوری و نبوغ انسانی نگاه می‌کند. طبق آمارهای ارایه‌شده توسط «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد», ایران بین 10 کشور اول در انتشار دی‌اکسید کربن قرار دارد و 75 درصد جمعیت آن شهرنشین هستند. مصرف انرژی ایران بین سال‌های 1990 تا 2019 بین 5 تا 8 درصد افزایش یافته است که تقریباً 5 برابر متوسط جهانی است. ساختمان‌ها، به‌ویژه در مناطق شهری، مقداری قابل توجه مصرف انرژی دارند که حدود 2.5 تا 4 برابر میانگین جهانی است و 70 درصد از آن مربوط به ساختمان‌های مسکونی است که تا 60 درصد انرژی خود را هدر می‌دهند. بیشترین حجم مصرف انرژی در تهران انجام می‌شود که در 200 سال اخیر با حدود 9 میلیون نفر جمعیت به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان تبدیل شده است. برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز، همراه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شهرداری تهران در راستای انرژی پاک و تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری در ساختمان‌های شهری تلاش می‌کند و انتظار می‌رود امسال نتیجه این اقدامات باعث کاهش 20درصدی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی شود. علاوه بر این، ایران تمرکز بر مدیریت پسماند را در اولویت برنامه‌ریزی شهری از طریق مشارکت با شهرداری تهران قرار داده است که سازمان ملل از آن پشتیبانی می‌کند. ایران با بازیافت بطری‌ها در شهر تهران، بهره‌وری منابع را با توسعه کم دی‌اکسیدکربن ترکیب می‌کند که این ابتکار در سطح ملی معرفی می‌شود و به جدا شدن رشد اقتصادی از استفاده ناپایدار از منابع طبیعی کمک می‌کند.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد به‌همراه شرکای ملی و مرکز جهانی فناوری، نوآوری و توسعه پایدار در سنگاپور به‌دنبال حمایت از برنامه تهران هوشمند است که هدف آن تبدیل شهر به مکانی پایدارتر و قابل زندگی برای همه شهروندان، بازدیدکنندگان و مشاغل است.

بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر همکاری‌های سازمان ملل با کشور ما در بخش مدیریت پسماند و بازیافت مجدد آنها به‌ویژه بازیافت زباله‌های الکترونیکی و بهبود شرایط تولید انرژی از طریق رعایت استانداردهای جهانی و استفاده از فناوری‌های به‌روزتر, سبب افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای شده است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل، ایران حدود 20 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف کمک به بهبود شرایط تولید انرژی می‌کند که این بهبود بهره‌وری انرژی برای پیشرفت کشور حیاتی است و می‌تواند به پایداری زیست‌محیطی و اقتصادی کمک کند.


 

ارسال نظر