ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۲:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۲۸۱

باران شدید و کاهش دما  در ۷ استان

‌صادق‌ ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از دوشنبه سوم آبان تا چهار آبان، در هفت استان آبگرفتگی معابر، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه گذرگاه‌های کوهستانی‌، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها پیش‌بینی می‌شود. ‌‌ ضیاییان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: امروز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر در گیلان، اردبیل، غرب مازندران، شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش باران و وزش باد خواهیم داشت. وی گفت: از دوشنبه تا سه‌شنبه بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات شمالی بارش برف‌ ابتدا در گیلان، شرق اردبیل و هرمزگان و روز سه‌شنبه در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.اثر این مخاطره بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه گذرگاه‌های کوهستانی‌، کاهش دید و احتمال تاخیر در پروازها است. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی تأکید کرد: توصیه می‌شود احتیاط در تردد و توقف حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در دستور کار باشد.

وی گفت: همچنین از سه‌شنبه تا چهارشنبه کاهش محسوس دما بین 6 تا 10 درجه‌ در نوار شمالی کشور، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان افزود: در این راستا احتمال خسارت به محصولات و ماشین آلات کشاورزی در اثر یخبندان وجود دارد که توصیه می‌شود جابه‌جایی محصولات برداشت شده باغی و زراعی به انبار، استفاده از ضدیخ در رادیاتورها و اتخاذ تمهیدات دیگر جهت پیشگیری از خسارات کشاورزی در دستور کار باشد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی یادآور شد: روز سه‌شنبه 4 آبان گستره بارش‌ها کل سواحل خزر، خراسان شمالی و شمال‌غرب کشور را در بر می‌گیرد و در این روز رگبار باران و وزش باد در استان‌های البرز، مرکزی، قزوین، کردستان و همدان خواهیم داشت. وی اضافه کرد: روز سه‌شنبه 4 آبان شدت بارش‌ها در استان‌های مازندران و گیلان همچنین شمال اردبیل خواهد بود و در جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان افزایش ابر، وزش باد، گاهی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان ادامه داد: روز چهارشنبه 4 آبان بارش‌ها در گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب مازندران ادامه دارد همچنین وزش باد و بارش پراکنده در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و غرب تهران پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش‌ها در گیلان خواهد بود. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری بارش برف در ارتفاعات البرز داریم همچنین روز پنجشنبه 6 آبان در دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و سواحل خزر بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

افزایش 5 درصدی نرخ عوارض جابه‌جایی کالا 

سازمان برنامه و بودجه با درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش نرخ عوارض جابه‌جایی کالا بر اساس تن کیلومتر موافقت کرد. ‌به گزارش فارس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی با موضوع «افزایش نرخ عوارض جابه‌جایی کالا بر اساس تن کیلومتر از ۴ درصد به ۹ درصد کرایه حمل موافقت کرد.

در نامه سازمان برنامه و بودجه آمده است: شورای اقتصاد در جلسه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ درخواست وزارت راه و شهرسازی درباره افزایش نرخ عوارض جابه‌جایی کالا بر اساس تن کیلومتر از ۴ درصد به ۵ درصد کرایه حمل را به استناد بند الف ماده ۳۰ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، بررسی و مشروط به رعایت سایر قوانین و مقررات ذی‌ربط و با توجه به صورت جلسه مجمع عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به این شرح تصویب کرد: 

۱- نرخ عوارض جابه‌جایی کالا بر اساس تن کیلومتر از ۴ درصد به ۹ درصد کرایه حمل افزایش یابد.

۲- اجرایی شدن این مصوبه از تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

۳- وزارت راه و شهرسازی موظف است گزارش عملکرد این مصوبه را هر ۶ ماه یک‌بار به سازمان برنامه و بودجه کشور (امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد) ارسال کند.

 

ارسال نظر