استارت ساخت مسکن دولتی در اردبیل

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۳:۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۸۳۲۳۴
استارت ساخت مسکن دولتی در اردبیل

گروه راه و شهرسازی|

دو روز پس از آغاز ثبت نام از متقاضیان مسکن دولتی در سراسر کشور، دیروز طی مراسمی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ساخت واحدهای قانون جهش تولید مسکن در اردبیل آغاز شد. این در حالی است که هنوز پرونده مسکن مهر در برخی از شهرهای جدید از جمله پردیس در نزدیکی پایتخت بسته نشده و همچنان به گفته مسوولان 300 هزار واحد مسکونی از این طرح تحویل متقاضیان نشده است. طرح مسکن ملی که با هدف ساخت 400 هزار واحد مسکونی از حدود 2 سال پیش آغاز شده نیز نه تنها به نقطه پایان خود نرسیده که در برخی از سایت‌های اجرای آن از جمله در شهر پردیس، به گفته مسوولان کمتر از 40 درصد پیشرفت داشته است. یکی از مهم‌ترین عوامل نافرجام ماندن دو طرح یاد شده، نبود منابع مالی است. از آنجا که در احداث شهرهای جدید، تامین منابع صرفا با هدف ساخت وساز واحدها بوده و برآوردی از هزینه‌های سنگین احداث خدمات شهری، راه و... در بیابان یا مناطق کوهستانی پیش‌بینی نشده بوده یا کمتر از هزینه واقعی پیش‌بینی صورت گرفته بوده است، هم اینک این شهرها (پردیس و پرند) به‌طور کامل راه‌اندازی نشده و متناسب با ساخت و سازهای صورت گرفته، جمعیت در آنها ساکن نشده است. در عین حال، تامین منابع مالی در ابتدای طرح مسکن مهر با استفاده از پول قدرت منجر به آغاز جهش‌های تورمی شدید طی 12 ساله اخیر در اقتصاد ایران شده است و همچون گلوله برفی، روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن و افزایش قدرت تخریب بیشتر نقدینگی شده است.

در این حال، طی تابستان سال جاری، به واسطه کمبود شدید برق، مقامات برای احراز از خاموشی‌های بیشتر در مناطق مسکونی به تعطیلی موقت کارخانجات از جمله کارخانه‌های تولید سیمان رای دادند و در نتیجه قیمت انواع مصالح ساختمانی به‌شدت رشد کرد و قیمت‌های سرسام آور مصالح ساختمانی به تنگنای مالی در تکمیل شهرهای جدید دامن زد. در این شرایط، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، انجام پروژه‌هایی همچون طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال، وضعیت رشد نقدینگی و تورم را بدتر می‌کند، اما مسوولان دولتی بر این باورند که شیوه تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح تورم زا نیست.

     ساخت 4 هزار آپارتمان در اردبیل

به گزارش «تعادل» به نقل از خبرگزاری‌های رسمی، در مراسم آغاز ساخت یک میلیون مسکن در سال، عملیات ساخت واحدهای مسکونی طرح جهش تولید مسکن سراسر کشور با شروع عملیات اجرایی 4000 واحد مسکونی در اردبیل آغاز شد.

بر این اساس 2800 واحد در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت استان اردبیل و 1200 واحد در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت این استان احداث می‌شود. در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت، واحدها در 11 سایت در شهرک‌های اندیشه، نیایش و الهیه اردبیل احداث خواهد شد.

460 واحد به کارگزاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، 850 واحد توسط تعاونی‌ها، 890 واحد به کارگزاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 600 واحد به صورت اجرای مستقیم توسط راه و شهرسازی احداث می‌شود. این واحدهای مسکونی در بیش از 125 هزار متر مربع زمین و در 5 طبقه ساخته می‌شوند. متوسط زیربنای مفید هر واحد 90 متر و متوسط زیربنای کل هر واحد 120 متر خواهد بود. هزینه کل پروژه 12 هزار و 600 میلیارد ریال پیش‌بینی شده و 4 هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

همچنین 1200 واحد مسکونی در شهرهای زیر 100 هزار نفر در 68 هزار و 186 متر مربع زمین و به تفکیک 700 واحد بنیاد ساخت و 500 واحد گروه ساخت احداث خواهد شد. کل هزینه این پروژه 5 هزار و 400 میلیارد ریال پیش‌بینی شده و هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات برای آن در نظر گرفته شده است.

     شرط عجیب برای ثبت‌نام مجردها 

بر اساس این گزارش، کلیه شهروندان ایرانی متاهل و خانم‌های مجرد بالای 35 سال که تاکنون از تسهیلاتی دولتی خرید و ساخت مسکن استفاده نکرده‌اند، می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. در همین حال، عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از امکان ثبت‌نام افراد مجرد در قانون جهش تولید با یک شرط عجیب خبر داد.

به گزارش تسنیم، ایری با یادآوری اینکه بر اساس برنامه وزارت راه و شهرسازی سهمیه هر استان برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی کاملا مشخص شده و در مناطقی که زمین در محدوده شهرها وجود ندارد، شهرک‌های جدیدی احداث خواهند شد، اظهار کرد: در جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس، نمایندگان از وزیر راه در خواست تسهیل شرایط ثبت‌نام متقاضیان قانون جهش تولید مسکن را داشتند که وزیر با آن موافقت کرد. وزیر راه در این جلسه اعلام کرد امکان ثبت‌نام افراد مجرد در سامانه ثمن وجود دارد که در زمان تحویل واحد مسکونی، متقاضیان باید سند ازدواج خودشان را ارایه کنند.

رییس کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفته بود: وزیر راه و شهرسازی در جلسه کمیسیون عمران قول داد شرایط را برای متقاضیان مسکن قانون جهش تولید تسهیل کند به گونه‌ای که حتی افراد مجرد هم امکان ثبت نام داشته باشند و هنگام تحویل مسکن عقدنامه و سند ازدواج خود را ارایه کنند. امیدواریم به زودی شاهد عملیاتی شدن این پروژه باشیم.

     تسهیلات ساخت مسکن تورم‌زا نیست

به گزارش «تعادل»، در شرایطی که بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از تحولات نقدینگی در شهریور ماه حاکی از این است که رشد ضریب فزاینده پولی رکورد تازه‌ای را ثبت کرده و به بیش از 7 درصد رسیده است که به معنی تشدید فعالیت موتور خلق نقدینگی بانک‌ها از طریق تسهیلات دهی است، اسماعیل حسین زهی، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: تسهیلات بانک‌ها بدون وجود قانون جهش مسکن نیز اعطا می‌شد، اما حالا باید برای تولید و ساخت مسکن و بزرگ کردن کیک اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد.

حسین زهی در گفت‌وگو با فارس گفت: یکی از معضلات مسکن، قیمت سرسام‌آور آن است که به دلیل مشکلات در طرف عرضه مسکن و دلالی مسکن به خاطر جهش نرخ ارز به وقوع پیوسته است. در قانون جهش تولید مسکن برای تامین مالی راهکارهای متنوعی تعبیه شده است، به‌طور مثال در قانون جهش تولید مسکن یک صندوق هیات امنایی در بانک مسکن تشکیل خواهد شد که افراد می‌توانند سپرده خود را در آنجا قرار دهند و در قبال آن سود به آنها تعلق بگیرد. مقرر شده است که بخشی از تسهیلات اعطایی به مردم، از این صندوق تامین شود.

وی در رابطه با برخی نگرانی‌ها پیرامون بحث تامین مالی تورم‌زای این طرح را از پایه غلط دانست و افزود: از آنجایی که به این صندوق سود تعلق می‌گیرد، پیش بینی می‌شود با استقبال خوبی مواجه شود و تامین سرمایه به راحتی صورت بگیرد؛ بنابراین قطعا هیچ گونه نگرانی بابت تامین مالی این طرح وجود ندارد. حتی بخشی از تسهیلات اعطایی بانک‌ها بدون وجود قانون جهش مسکن نیز تولید می‌شد و حالا برای تولید و ساخت مسکن و بزرگ کردن کیک اقتصاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عقیده من تامین مالی قانون جهش مسکن هیچ گونه تورمی ایجاد نمی‌کند، چون قرار نیست، چاپ پول عجیبی انجام شود و صرفا هدایت تسهیلات به سمت تولید است.

نایب‌رییس کمیسیون عمران اظهار داشت: با توجه به اینکه چند ده صنعت، وزارت خانه و انواع مختلف مشاغل درگیر طرح دولت و قانون مجلس جهت افزایش ساخت مسکن برای مردم خواهند شد، می‌توان گفت، حتی اگر نقدینگی ایجاد شود، آن نقدینگی مولد خواهد بود، زیرا هدایت اعتبار و نقدینگی به سمت تولید است و به هیچ‌وجه تورم‌زا نخواهد بود.

 

ارسال نظر