امکان ثبت نام مجردها برای آپارتمان دولتی

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۴:۵۸:۱۲
کد خبر: ۱۸۳۲۱۲
امکان ثبت نام مجردها برای آپارتمان دولتی

گروه راه و شهرسازی|

پس از گذشت حدود دو ماه از تایید قانون جهش تولید و تامین مسکن در شورای نگهبان و همچنین استقرار دولت سیزدهم، از دیروز ثبت نام از متقاضیان مسکن دولتی آغاز شد. اگر چه در آغاز ثبت نام، سایت مربوطه یک ساعتی دچار اختلال شد اما در نهایت مشکل سایت رفع شد و متقایان توانستند ثبت نام کنند. گفته می‌شود که در روز نخست ثبت نام دستکم 10 هزار نفر توانستند ثبت نام خود را به‌طور کامل انجام دهند. در این حال، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی از امکان ثبت نام برخی از مجردها با شرایط خاص در نهضت ملی مسکن خبر داد.

به گزارش مهر، محمود محمودزاده در یک برنامه زنده رادیویی درباره ثبت نام نهضت ملی مسکن گفت: سامانه ثمن به آدرس saman.mrud.ir برای متقاضیان دریافت مسکن در ۴۸۰ شهر که تاکنون تأمین زمین در آنها صورت گرفته، آغاز شده و بعد از پالایش متقاضیان، برای ادامه پروژه به بانک عامل معرفی می‌شوند.

وی افزود: در مرحله اول زمین ۴۸۰ شهر تأمین شده و برای سایر شهرها به تدریج زمین تأمین و به سامانه اضافه می‌شوند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: متقاضی متأهل یا سرپرست خانوار، نباید از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات دولتی زمین و مسکن وام مسکن استفاده کرده باشد؛ نباید مسکن ملکی داشته و در شهر مورد تقاضا، سابقه ۵ سال سکونت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس مصوبات موجود، خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و معلولان جسمی - حرکتی بالای ۲۰ سال با تأیید سازمان بهزیستی می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. اما برای باقی گروه‌های جمعیتی امکان ثبت نام مجردها فراهم نیست. هر چند پیشنهاد مربوطه ارایه شده اما هنوز اصلاح نشده است.

محمودزاده درباره متراژ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن گفت: ۷۵ متر مربع متراژ مفید و با مشاعات متعلق، هر واحد ۱۰۰ تا ۱۱۰ متر مربع مساحت دارد.

وی در خصوص قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن یادآور شد: بر اساس فهرست بها، هزینه ساخت قیمت‌گذاری می‌شود؛ طول دوره ساخت اگر تغییری کند و تابع تورم عمومی باشد، این نرخ‌ها تغییر می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت به دنبال کمترین هزینه ساخت این واحدهاست جلسات متعددی با وزارت صمت برای تأمین مصالح با شرایط مساعدتر داشته‌ایم و این جلسات هنوز هم ادامه دارد؛ بخشی از مصالح هم با استفاده از کارت اعتباری در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد تا بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: برخی تسهیلات دیگر مانند تخفیف در صدور پروانه، مالیات یک میلیون تومانی هر واحد مسکونی و… باعث شده تا نسبت به ساخت و سازهای عادی یک رقابت جدی از نظر قیمت تمام شده داشته باشد.محمودزاده درباره قیمت زمین گفت: آنهایی که در سامانه مذکور ثبت نام می‌کنند، زمین‌های دولتی ۹۹ ساله دریافت می‌کنند. افرادی که وام‌های مسکن مهر یا تسهیلات یارانه‌ای مسکن که با نرخ‌های کارمزد ۴ تا ۹ درصد دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند اما اگر تسهیلات با کارمزدهای معمولی بانکی دریافت کرده‌اند، می‌توانند نام نویسی کنند.

     ثبت نام ۱۰هزار نفر در نخستین روز اجرا

در ساعت اولیه ثبت‌نام طرح «نهضت ملی مسکن» حدود ۱۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند و ۲۱ هزار نفر نیز برای طی کردن شرایط ثبت‌نام وارد سایت شدند.

به گزارش ایرنا، ثبت‌نام‌ متقاضیان مسکن در سامانه ثمن (saman.mrud.ir) طرح‌نهضت ملی مسکن از ساعت ۱۲ امروز (چهارشنبه ۲۸ مهرماه) آغاز شد و به مدت یک‌ماه تا ۲۸ آبان امسال ادامه دارد. امکان ثبت‌نام به شکل شبانه‌روزی برای متقاضیان فراهم است و براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، در ساعت اولیه از ثبت‌نام حدود ۱۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند و ۲۱ هزار نفر نیز برای ثبت نام وارد سایت شده‌اند.

 متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، از بخش شرایط ثبت‌نام نهضت ملی مسکن، شرایط ثبت‌نام را مطالعه و وارد مراحل ثبت‌نام شوند. چنانچه مشکلی در شرایط و نحوه ثبت‌نام وجود داشته باشد متقاضیان باید به بخش تماس با ما مراجعه کرده و در ساعت‌های اداری با شماره‌گیری شماره‌های ۰۲۱۸۸۶۴۶۳۹۰ تا ۹۴ در ساعت اداری نسبت به دریافت پاسخ و رفع ابهامات پیش‌رو، اقدام کنند.

     مسکن دولتی در کدام شهرها عرضه می‌شود؟

 بر اساس این گزارش، در استان‌های سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) در ۱۱ شهر، آذربایجان شرقی در ۳۰ شهر، آذربایجان‌غربی در ۱۴ شهر، اردبیل در ۱۲ شهر، اصفهان در ۴۳ شهر، البرز در ۷ شهر، ایلام در ۵ شهر، بوشهر در ۱۵ شهر، تهران در ۱۰ شهر، جنوب کرمان در ۶ شهر، چهارمحال و بختیاری در ۱۵ شهر، خراسان‌جنوبی در ۱۷ شهر، خراسان‌رضوی در ۳۲ شهر، خراسان شمالی در ۹ شهر، امکان ثبت نام برای متقاضیان فراهم شده است. همچنین، در دیگر استان‌ها شامل خوزستان در ۲۳ شهر، زنجان در ۱۰ شهر، سمنان در ۸ شهر، سیستان‌وبلوچستان در ۷ شهر، شرق سمنان در ۴ شهر، فارس در ۲۴ شهر، قزوین در ۱۱ شهر، کردستان در ۴ شهر، کرمان در ۱۹ شهر، کرمانشاه در ۱۲ شهر، کهگیلویه‌وبویراحمد در ۸ شهر، گلستان در ۱۰ شهر، گیلان در ۱۹ شهر، لارستان در ۹ شهر، لرستان ۶ شهر، مازندران ۲۱ شهر، مرکزی ۱۵ شهر، هرمزگان ۱۱ شهر، همدان ۱۰ شهر و یزد ۹ شهر ثبت نام جهش تولید مسکن انجام می‌شود.

     تامین زمین در 800 شهر

به گزارش «تعادل»، روز دوشنبه هفته جاری، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از تامین زمین برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در بیش از 800 شهر خبر داد. او همچنین با اشاره به سهم بانک‌ها در تامین مالی این پروژه یادآور شد: 20 درصد از تسهیلات بانکی تا سقف 360 هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص پیدا می‌کند. وام حدود 400 میلیون تومانی برای مراکز استان‌ها در نظر گرفته شده است که این مبلغ برای روستاها 250 میلیون تومان است.

به گفته وی، قرار بر این است که انبوه‌سازان با همکاری تعاونی‌ها وارد این پروژه شوند که برخی از این واحدها خودمالکی هستند و تمام سازندگان تعهد 1.5 ساله برای ساخت گرفته می‌شود. در عین حال، با برخی از کشورها برای صنعتی‌سازی این 4 میلیون واحد مسکونی وارد مذاکره شدیم که روش همکاری با آنها از طریق تهاتر با نفت فاینانس یا پرداخت خواهد بود.

به گزار ش«تعادل»، استفاده از ظرفیت کشورهای خارجی از سوی برخی از اعضای کمیسیون عمران مجلس مورد موافقت قرار نگرفته است و این نمایندگان براین باورند که ظرفیت‌های مهندسی داخلی کشور به اندازه‌ای هست که در این پروژه بسیار بزرگ از توان خارجی بی‌نیاز باشیم. بر اساس این گزارش، به غیر از نام کشور چین که به صراحت در روز دوشنبه از سوی رستم قاسمی مطرح شد، پیش‌تر نام کشور ترکیه نیز برای مشارکت در این پروژه بزرگ ملی به میان آمده بود. کشور ترکیه در قالب شرکت «کوزو» در شهرهای پرند و پردیس، پیمانکار بخشی از پروژه مسکن مهر بوده است. ظاهرا این شرکت در انجام تعهدات خود به موقع عمل کرده است و تاکنون، شکایتی از سوی مسوولان ایرانی نسبت به این شرکت منتشر نشده است اما یکی از دلایل عدم تحیل بیش از 300 هزار پروژه مسکن مهر در شهرهای یادشده، عدم زیر ساخت‌های شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی است که گفته می‌شود بنا به دلایل مالی دچار سستی و رخوت شده و کارها به سختی پیش می‌رود. اتمام مسکن مهر بارها و بارها از سوی مسوولان دولت دوازدهم وعده داده شده است، پایان سال 98، پایان سال 99، تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم در مرداد 1400 اما هیچ کدام تحقق نیافته است. طی دو ماه گذشته از استقرار دولت سیزدهم، این دولت نیز هنوز نتوانسته پرونده مسکن مهر را ببندد.

 

ارسال نظر