ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۳۲

توافق برای ساخت کریدور ترانزیتی ایران- ارمنستان- گرجستان

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ارمنستان به دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان است که برای مشارکت در ساخت این مسیر جدید که کشورمان را به گرجستان می‌رساند، اعلام آمادگی کرده‌ایم. خادمی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: البته این کریدور جدید ترانزیتی جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس- قاپان است و درباره ساخت مسیر جایگزین یا همان جاده تاتو هم به توافقاتی رسیدیم.  معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سفری که بنا به دستور وزیر راه وشهرسازی از مسیر جایگزین قاپان- گوریس بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان و مسیر مستقل ایران به ارمنستان انجام شد، با وزیر زیرساخت این کشور و معاونان مربوطه در حوزه احداث زیرساخت‌ها جلساتی فشرده و موثری برگزار کردیم و برای زمان‌بندی رفع مشکل به وجود آمده مذاکراتی داشتیم خوشبختانه به تصمیمات خوبی هم رسیدیم. خادمی گفت: در حال حاضر یک مسیر ارتباطی از مرز نوردوز در آذربایجان شرقی تا مرکز کشور ایروان به طول حدود 400 کیلومتر وجود دارد که این مسیر به عنوان کریدور شمال- جنوب به مرز گرجستان می‌رسد و عملا این مسیر بخشی از کریدور شمال- جنوب کشورمان محسوب می‌شود که از این مسیر از طریق ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می‌شویم. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: در محدوده نوردوز به ایروان که حدود 400 کیلومتر است، حدود 21 کیلومتر از آن مسیر با توجه به تحولات اخیر، جزو خاک اذربایجان به حساب می‌آید که در حال حاضر کشور آذربایجان برای همین مسیر کوتاه برای ناوگان ایرانی عوارض سختگیرانه‌ای در نظر گرفته است . وی با بیان اینکه آذربایجان برای همین محدوده که تنها یک پست وجود دارد و مسیر کوتاهی است، مانند ورود به یک کشور با مسیر طولانی عوارض دریافت می‌کند، اظهار کرد: مسافت عبوری برای کامیون‌های ایرانی برای عبور از آذربایجان کمتر از 20 کیلومتر است. همین موضوع اخذ عوارض سختگیرانه و علاوه بر این موانعی هم برای عبور ناوگان ایرانی ایجاد کرده‌اند باعث شده که برای ساخت کریدور جدید و مسیر جایگزین با ارمنستان وارد مذاکره شویم. خادمی تاکید کرد: معتقدیم کشور آذربایجان عوارض بیشتری از ناوگان و مسافران ایرانی دریافت می‌کند و این موضوع تحمیل عوارض اضافه مورد اعتراض ایران است.

راهداری: پلیس با تخلفات اضافه‌بار قاطع برخورد کند

داریوش امانی، رییس سازمان راهداری گفت: انتظار داریم پلیس با تخلفات اضافه بار برخورد قاطعی داشته باشد تا بتوانیم گام‌های بلندی در اعتلای سطح اعمال مقررات‌برداریم. به گزارش تسنیم، امانی اظهار کرد: انتظار می‌رود با اصلاح برخی روال‌های کاری که نیازمند توجه بیشتری هستند نظیر برخورد قاطع با تخلفات اضافه بار، اعمال تخلفات ارسالی دوربین‌ها و اطلاع‌رسانی بلادرنگ به متخلفان و واگذاری اطلاعات کامل تصادفات جهت انجام تحلیل‌های مهندسی و برنامه‌ریزی ایمنی، بتوان گام‌های بلندی در اعتلای سطح اعمال مقررات جاده‌ای و ایجاد بازدارندگی برداشت.

متروی پردیس معطل مجوز جابه‌جایی ۵۰۰ اصله درخت

در حالی حدود ۲ ماه از صدور مجوز زیست محیطی متروی پردیس می‌گذرد که به دلیل عدم صدور مجوز جابه‌جایی ۵۰۰ اصله درخت عملیات اجرایی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به گزارش تسنیم، اواسط تیرماه امسال عیسی کلانتری رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با اجرای طرح قطار برقی تهران-پردیس موافقت کرد. در این نامه تصریح شد: «در راستای صدور مجوز زیست محیطی قطار برقی تهران-پردیس به استحضار می‌رساند با عنایت به تصمیمات کمیته ارزیابی شروع عملیات اجرایی طرح مذکور با رعایت شروط اعلامی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان متبوع و نیز الزامات مدنظر دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو از نظر این سازمان بلامانع است. لازم به ذکر است نظارت بر حسن اجرای ضوابط زیست محیطی لازم‌الرعایه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیازمند ارایه برنامه زیست محیطی (EMP) توسط مجری و تایید آن توسط سازمان خواهد بود که انتظار دارد موضوع به مجری طرح تاکید و ابلاغ شود.» پس از این مجوز، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ایران طی نامه‌ای به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خواستار صدور مجوز جابه‌جایی درختان در ورودی قطعه 2 مترو پردیس شد.

 

ارسال نظر