میلیون‌ها مجرد در انتظار حل مساله سرپناه

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۰۵

آن‌گونه که فارس گزارش کرده است، طی 10 سال آینده حدود 28 میلیون مجرد به سن بالای 20 سال خواهند رسید که در صورت برنامه‌ریزی کافی توسط دولت، می‌توان با ساخت 14 میلیون مسکن، زمینه ازدواج و تامین مسکن آنان را فراهم کرد. این در حالی است که برخی محاسبات حاکی از آن است که تعداد کنونی واحدهای مسکونی در کشور متناسب با تعداد خانوار است اما توزیع این تعداد واحد مسکونی به صورت نابرابر است و همین مساله به افزایش نابرابری ثروت در کشور دامن زده است. در همین حال، برخی از آمارها حاکی از آن است که دستکم 12 میلیون نفر از آحاد کشور در واحدهای مسکونی ناپایدار ساکن هستند و باید منازل این افراد بازسازی شود. از این رو، اگر چه نمی‌توان پذیرفت که کشور به 14 میلیون مسکن اضافه نیاز دارد اما می‌توان پذیرفت که کشور نیازمند نوسازی منازل 12 میلیون نفر از آحاد کشور است.

به گزارش فارس، بر اساس مطالعات میدانی یکی از نهادهای پژوهشی در کشور، بیشتر از 90 درصد از مجردهای قطعی کشور، از ناتوانی در تامین مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج نکردن یاد کردند. بر مبنای این پژوهش انجام شده، از مسکن و اشتغال در راس آمار پرتکرارترین دلایل تاخیر در سن ازدواج یاد شده است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، هزینه مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه خانواده دارد به‌طوری که این شاخص برای برخی از دهک‌ها و خانواده‌ها به بیش از 70 درصد می‌رسد. از طرف دیگر یکی از اساسی‌ترین نیازها برای تشکیل خانواده، تامین مسکن است.

بنابراین اگر برنامه‌ریزی برای تامین مسکن متناسب با نیاز خانواده‌ها صورت گیرد، دسترسی خانواده‌ها به مسکن افزایش می‌یابد و درنتیجه یکی از موانع پیشِ روی جوانان برای ازدواج برداشته خواهد شد.

      تعداد مجردان  طی 10 سال آینده چند نفر است؟

یکی از اجزاء محاسبه نیاز به مسکن برای سیاست‌گذاری‌های 10 ساله در هر کشور، در نظر گرفتن تعداد مجردان است. مطابق با آخرین سرشماری مرکز آمار در سال 1395 طی 10 سال آینده یعنی از سال 1400 تا 1409 حدود 31 میلیون مجرد سنی بالاتر از 20 خواهند داشت که نیمی از آنان مردان و نیمی دیگر زنان هستند؛ اما باتوجه به اینکه از آخرین سرشماری در سال 1395، پنج سال گذشته است، لازم است رویدادهایی همچون ازدواج، طلاق و وفات طی این بازه زمانی برای 31 میلیون مجرد مرد یا زن منظور گردد. به همین منظور به استناد آمار سازمان ثبت احوال کشور از سال 1395 تا سال 1399، به ترتیب حدود 890 هزار طلاق و حدود 2.9 میلیون ازدواج رخ داده است؛ علاوه بر این نزدیک به 475 هزار از این افراد فوت شده‌اند. بنابراین با توجه به ارقام این سه رویداد جمعیتی می‌توان گفت که طی پنج سال گذشته تعداد مجردان کشور از 31 میلیون نفر به حدود 26 میلیون نفر رسیده است. در این میان برای محاسبه نیاز به مسکن کشور در سال‌های آینده، لازم است تا پیش بینی‌های جمعیتی از تعداد طلاق و فوتی‌های 10 سال آینده صورت گیرد. 

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور و مطابق با میانگین سال‌های پیش می‌توان تعداد کل طلاق و فوتی‌های را برای این جمعیت به‌طور متوسط به ترتیب حدود 178 هزار و 94 هزار نفر در سال تخمین زد که نشان می‌دهد طی 10 سال آینده جمعا 1 میلیون و 780 هزار نفر به واسطه طلاق به آمار مجردان اضافه و 940 هزار نفر به واسطه فوت از جمعیت مجردان کسر می‌شود.

با توجه به این آمار می‌توان گفت که طی 10 سال آینده، آمار 26 میلیون مجرد به حدود 28 میلیون مجرد خواهد رسید.

      نیاز سالانه به ساخت 1.4 میلیون مسکن 

بنابراین در طی 10 سال آینده حدود 28 میلیون مجرد در کشور به سن بالای 20 سال خواهند رسید که حدود نیمی از آنان مردان و نیمی دیگر زنان هستند و نیاز به مسکن برای این بخش از جامعه، 14 میلیون مسکن خواهد بود، یعنی لازم است به‌طور متوسط سالانه 1 میلیون و 400 هزار واحد به موجودی مسکن کشور اضافه گردد . درصورتی که طی سال‌های اخیر کمتر از 400 هزار واحد در سال به تعداد مسکن‌های موجود در کشور اضافه می‌گردد.

      دولت چگونه مقدمات ساخت مسکن را  فراهم کند

در همین راستا، علی قدس، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با فارس درباره این موضوع ضمن اشاره به آمار واحدهای مسکونی که تا به حال ساخت شده معتقد است: «از جمله ابزارهایی که دولت می‌تواند با آنها برنامه‌ریزی کرده و تولید مسکن را افزایش دهد، اختصاص اراضی در اختیار خود برای ساخت مسکن است.» وی افزود: «در شرایطی که دولت زمینه عرضه زمین‌های قابل سکونت در کشور را مهیا نماید، با انجام این کار سهم حدودا 55 درصدی هزینه زمین از هزینه تمام شده مسکن حذف شده و درنتیجه توانایی خانواده‌ها برای تامین مسکن خود افزایش می‌یابد. علاوه بر این با پرداخت تسهیلات ساخت مسکن می‌توان بخشی از هزینه ساخت را تامین نمود تا از یک سو همه اقشار جامعه بتوانند مسکن متناسب با نیاز خود را تامین کنند و از سوی دیگر با ساخت 14 میلیون مسکن، زمینه تشکیل 14 میلیون خانواده نیز فراهم‌ گردد».

 

ارسال نظر