در شهر

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۷۹

فوت بیش از ۴۵ هزار کرونایی در تهران

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از فوت بیش از ۴۵هزار کرونایی در تهران از ابتدای شیوع ویروس خبر داد و گفت: ۳۷ درصد از آمار متوفیان ناشی از کرونا در کشور نیز مربوط به تهران است. خال در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به درگذشت 45 هزار و 153 متوفی ناشی از کرونا طی 20 ماه و از زمان شیوع ویروس کرونا تا پایان دوشنبه شب اظهار کرد: از این تعداد 26 هزار و 807 متوفی مرد و 18 هزار و 346 نفر نیز متوفی زن هستند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه با افزایش فرایند واکسیناسیون میزان فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کاهش پیدا کرده است، گفت: طبق آمار در برخی از روزها حدود 100 نفر و در برخی از روزها نیز به عدد کمتر از 100 متوفای ناشی از کرونا رسیده‌‌ایم.

تهران نوآورتر از  بارسلون، برلین، وین و استانبول

گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ از ارتقای دو پله‌ای تهران در میان شهرهای نوآور جهان خبر داده است و پایتخت ایران، بالاتر از شهرهایی مانند استانبول، وین، بارسلون و برلین در رتبه ۴۱ قرار دارد. به گزارش مهر، گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی منتشر شده از ارتقای دو پله‌ای تهران در میان شهرهای نوآور جهان خبر داده است و بر همین اساس در شاخص جهانی نوآوری (GII) پایتخت ایران بالاتر از شهرهایی مانند استانبول، وین، بارسلون و برلین در رتبه ۴۱ قرار دارد. انتخاب شاخص شهرهای نوآور در ارزیابی سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی در حالی موید اهمیت نوآوری و توجه به آن در حوزه‌های شهری است که این شاخص به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای اصلی برنامه تهران هوشمند توسط شهرداری تهران نیز در نظر گرفته شده است. توسعه نوآوری شهری و ارتقای شاخص‌های مرتبط با آن، از حوزه‌های مورد توجه در اکثر شهرهای هوشمند است. در برنامه تهران هوشمند نیز همگام با سایر شهرهای هوشمند، سرفصل ویژه‌ای با عنوان تهران نوآور به موضوع توسعه زیست بوم نوآوری شهری در تهران و حمایت از شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان اختصاص یافته است. از اقدامات این حوزه می‌توان به ایجاد فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند، احصا و انتشار ۴۰۰ نیاز فناورانه و نوآورانه شهرداری، ایجاد مراکز نوآوری شهر هوشمند در مناطق مختلف تهران و نیز تسهیل استقرار کسب و کارهای نوآور در شهر اشاره کرد.

«قانون هوای پاک» قربانی غفلت برخی دستگاه‌ها

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه اقدامات و راهکارهای کاهش آلودگی هوا کاملا روشن هستند، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی به‌خصوص قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ و بیش از ۱۵ آیین نامه اجرایی آن، برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوا مشخص و تکالیف دستگاه‌های متولی بعضا با قید زمانی پیش‌بینی شده است اما متاسفانه به‌ دلایل مختلف بخش مهمی از آن مورد غفلت قرار گرفته است و تنها در زمان وارونگی دما و فصول سرد سال مجدد مورد توجه قرار می‌گیرند. شینا انصاری در گفت گو با ایسنا اظهار کرد: قانون هوای پاک در ۳۴ ماده، محورها و تکالیف دستگاه‌ها درباره منابع مولد آلودگی هوا را به‌صورت شفاف تعیین کرده است. با این حال به‌رغم گذشت بیش از 4 سال از ابلاغ این قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن آنچه در عمل مشخص است آن است که بخش عمده‌ای از تکالیف پیش‌بینی شده در ظرف زمانی مقرر در قانون محقق نشده است. وی اضافه کرد: عدم‌ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی، روند کند از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، توزیع نامناسب سوخت واجد استاندارد در کلان‌شهرها و محورهای مواصلاتی، تجدید کند ناوگان حمل‌ و نقل عمومی، عدم‌ تکمیل طرح کهاب، مصرف سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های کلان‌شهرها و عدم‌ اجرای بسیاری از محورهای موثر دیگر در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ عملا موجب شده است که آلودگی هوا همچنان معضل محیط زیستی کلان‌شهرهای کشور در ایام پایداری جوی و فصول سرد سال باشد. او به منابع ثابت آلاینده به عنوان بخش مهمی از دلیل آلودگی هوا در فصول سرد سال اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از دلایل آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان ناشی از فعالیت منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ است که تامین سوخت مناسب راهکار کاهش آلودگی ناشی از آنها است این در حالی است که استفاده از سوخت‌های فسیلی میان تقطیر مانند «مازوت» در شرایط «وارونگی دما» (اینورژن) و سکون هوا می‌تواند معضل آلودگی هوا را تشدید کند.

انصاری با بیان اینکه موضوع کیفیت سوخت با استناد به ماده ۱۸ قانون هوای ‌پاک مورد توجه است، اظهارکرد: براساس این ماده از قانون، وزارت نفت مکلف شده سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند همچنین سازمان ملی استاندارد وظیفه دارد از واردات سوخت فاقد استاندارد ملی جلوگیری به عمل آورد.  وی افزود: پایش منابع آلاینده بر اساس قانون برعهده سازمان حفاظت محیط زیست به‌ عنوان دستگاه حاکمیتی است. هرچند لازم است منابع آلاینده طی سال مورد پایش مستمر قرار گیرند اما تشدید و مضاعف شدن آن در ایام پایداری و آلودگی هوا در کلان‌شهرها از جمله تهران یک ضرورت است.

 

ارسال نظر