طرح صدور سریع پروانه ساختمانی در پایتخت

۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۷۶
طرح صدور سریع پروانه ساختمانی در پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

پارلمان شهری پایتخت در ادامه تمرکز روی تسهیل ساخت و ساز در تهران، دیروز بررسی طرح الزام شهرداری تهران به اصلاح فرآیندها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی را در دستور کار خود قرار داد، اما این طرح برای بررسی‌های بیشتر برخی مواد طرح به کمیسیون برگشت خورد. در تحولی دیگر، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در پی تردید درباره بدهی 80 هزار میلیارد تومانی این سازمان شهر، تاکید کرد که رقم بدهی‌های شهرداری، 80 هزار میلیارد تومان است. در آستانه روز آتش‌نشان در 7 مهر، دیروز یکی از اعضای شورای شهر در نطقی به مسائل و مصایب آتش‌نشان‌ها پرداخت و از کمبود نیروی انسانی در سازمان آتش‌نشانی حتی کمتر از ظرفیت‌های مصوب خبر داد.

     کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی

در پی تصویب تخفیف 25 درصدی دو ماهه برای عوارض ساختمانی، شورای شهر سه شنبه هفته گذشته یک فوریت طرح‌های «الزام شهرداری به اصلاح فرآیندهای ساختمانی» و« الزام واحد خدمات مشاوره شهرسازی در شهرداری تهران » را به تصویب رساندند. از این رو، قرار بود که دیروز طرح کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در قالب طرح الزام شهرداری به اصلاح فرآیندهای ساختمانی بررسی شود اما با هدف بررسی بیشتر این طرح به هفته آینده موکول شد.

در همین رابطه، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در پایان چهاردهمین جلسه علنی این شورا در جمع خبرنگاران درباره بررسی طرح کاهش زمان صدور پروانه گفت: دستور جلسه مهمی داشتیم که بسیار تخصصی است ولی به علت اختلاف‌نظری که با معاونت شهرسازی شهرداری داشتیم پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد. از آنجایی که پیشنهادات آنها مفصل بود و جای بحث داشت، در نتیجه پیشنهاد دادیم که این طرح یک هفته به تعویق بیفتد و این هفته و هفته آینده، جلساتی برای بررسی این امر برگزار شود. چمران با بیان اینکه با این دستور جلسه می‌توانیم از طولانی شدن صدور پروانه جلوگیری کنیم تاکید کرد: یکی از مسائل شهر ما بحث طولانی شدن اخذ پروانه است و تلاش‌ می‌کنیم تا این رفت و آمدها به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا کند. الزامی هم وجود دارد که شهردار در عرض دو ماه راهکارهای عملی‌تر را برای صدور برنامه ارایه دهد که در هفته آینده مطرح می‌شود. زاکانی نیز در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر درباره طرح پیشنهادی مطرح شده در صحن شورا مبنی بر کم کردن زمان دریافت مجوزهای صدور پروانه گفت: نظراتی داشتیم که آقای گلپایگانی آن را مطرح خواهد کرد. تلاش و انگیزه شورا کاهش جدی است اما اینکه بخواهم زمانی بگویم، الان مشخص نیست. به دنبال آن هستیم که از طریق فناوری به دریافت مجوز و پایان کار سرعت دهیم. 

     انتصابات یک ساله در شهرداری

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره انتصابات در شهرداری و گزینه‌های مطرح شده در فضای مجازی که غالبا از بیرون شهرداری هستند، گفت: آنچه که اتفاق می‌افتد شایستگی است، چه از درون شهرداری و چه از بیرون شهرداری. اما اصل این است که نقطه آغاز برای ما از درون شهرداری باشد. کانون ارزیابی تشکیل شده و بیش از ۴۰ نفر توسط متخصصان ارزیابی شدند و اسامی پیشنهادی برای انتصابات و ترجیحاتی که در نظر گرفته شده، بخش عمده‌ای در درون شهرداری هستند. انشالله با انتشار اسامی از گمانه زنی‌ها عبور می‌کنیم. 

زاکانی درباره حکم‌های یک ساله‌ای که صادر می‌شود و جدی نگرفتن مدیران با حکم یک سال توسط کارمندان شهرداری اظهار کرد: مدیر یک‌ساله خیلی جدی است و کارمندها باید حتما او را جدی بگیرند چرا که همه قرار است یک سال ارزیابی شوند. مدیریت شهری امر شوخی نیست که تعهدی داشته باشیم و به کسی بسپاریم و برود برای چهار سال بعد. ما لحظه به لحظه رصد می‌کنیم. هم کارمندان را رصد می‌کنیم و هم مدیران را چرا که از این به بعد بحث کار و تلاش است.  او گفت: خودمان را مکلف می‌دانیم که شبانه روزی کار کنیم و انتظارمان از مدیر نیز همین است. بعد این افراد ارزیابی می‌شوند و امیدوارم همه کسانی که احکام یکساله دریافت می‌کنند در سال‌های بعد هم کنارشان باشیم. در این احکام جمله‌ای آمده است مبنی بر اینکه رجای واثق و امید دارم که این استمرار صورت می‌گیرد. اما به هیچ‌وجه نه با خودمان، نه با مدیران و کارمندان و هیچ کس دیگری تعارف نداریم. شهر را نمی‌شود با تعارف اداره کرد. زاکانی گفت: همه باید برای هفته و ماه و سال برنامه داشته باشند و حتما مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

      معمای بدهی‌های شهرداری

زاکانی در واکنش به اینکه یکی از اعضای شورای شهر رقم بدهی ۸۰ هزار میلیاردی که از سوی شما اعلام شد را رقم درستی ندانست، گفت: حرفی که می‌زنیم مبنا دارد. نمی‌دانم دوستان بر چه مبنایی صحبت می‌کنند. صحبت همه دوستان قابل استماع است. این گزارشی بود که معاونت برنامه و بودجه به من داد و من حرف بدون استناد نمی‌زنم. 

شهردار تهران تاکید کرد: گزارشی که از معاونت برنامه و بودجه رسما ارایه شد را بیان کردم. ۶۹ هزار میلیارد تا پایان سال ۹۹ است و گفتیم تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۲ هزار میلیارد سود بانکی باید بدهیم.  به گزارش «تعادل»، علیرضا زاکانی در روزهای نخست فعالیت خود به عنوان شهردار منتخب، همین عدد 66 هزار میلیارد تومان را در اظهارات و سخنرانی‌های خود عنوان می‌کرد و می‌افزود که این همه ماجرا نیست و این سکه روی دیگری هم دارد و آن این است که شهرداری تهران حدود 30 هزار میلیارد تومان نیز از دستگاه‌ها و سازمان مطالبه دارد. دوشنبه دو هفته گذشته اما زاکانی در دیدار با سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی کشور اظهار کرد که شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۱۲.۵ هزار میلیارد باید بابت آن سود بانکی پرداخت شود اما این به معنای بن‌بست نیست و شهر ظرفیت‌های زیادی دارد و راه‌های متنوعی وجود دارد که بن بستی باقی نمی‌گذارد. در واکنش به اختلاف 14 هزار میلیاردتومانی میان 66 هزار میلیارد تومان و 80 هزار میلیارد تومان، دو نفر از اعضای کنونی شورای شهر تهران اظهارنظر کرده‌اند. اظهارنظرهایی کاملا متفاوت و متضاد که بر ابهام و پیچیدگی مساله بدهی‌های شهرداری تهران افزوده است. ناصر امانی، یکی از اعضای شورای ششم در واکنش به اعلام 80 هزار میلیارد تومانی بدهی‌های شهرداری تهران گفته بود که «در دوره قبل می‌خواستند بدهی را بالا ببرند و بگویند آقای قالیباف آنقدر بدهی بالا آورده است و هرچه توانستند در رقم بدهی آب بستند» و از همین رو، 20 تا 30 درصد بدهی‌های اعلامی شهرداری «حباب» دارد. در این حال، احمد صادقی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر ششم اظهار کرده بود که «میزان بدهی‌های پنهان هنوز بررسی نشده و اگر اعتبارسنجی شود قطعاً میزان بدهی‌ها فراتر از معوقات مربوط به تسهیلات دریافتی از بانک‌ها است.»

      تشکیل کارگروه  برای پیگیری مطالبات از دولت

زاکانی دیروز درباره پیگیری طلب‌های شهرداری از دولت نیز به خبرنگاران گفت: برای تمام این موارد کارگروه تشکیل می‌شود. طلب‌های شهرداری از دولت گمانه زنی است و بخش عمده آن هم گمانه‌زنی است و لذا نمی‌توانم رقم آن را ابراز کنم. در جلسه‌ای که با آقای حناچی داشتیم عدد ۵۷ هزار میلیارد را به عنوان مطالبات شهرداری از دولت بیان می‌کردند که باید محل بررسی قرار گیرد.  شهردار تهران افزود: این بررسی‌ها را از طریق کمیته‌هایی که شکل خواهیم داد انجام می‌دهیم که به سازمان برنامه و مجموعه اقتصادی دولت منعکس می‌کنیم و امیدواریم مطالبات خود را به بهترین وجه از دولت دریافت کنیم.  زاکانی گفت: در مجموعه اقتصادی نیز کارگروه درآمدها در حال شکل‌گیری است که بتواند هم موضوع درآمدهای پایدار را در شهر دنبال کند و کارگروه دیگری برای تنظیم بدهی‌ها و مطالبات ما در حال شکل‌گیری است که بررسی می‌شود. 

     کمبود نیرو در آتش‌نشانی تهران  جدی است

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در آستانه روز آتش‌نشان گفت: طی بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده است که سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در حوزه منابع انسانی کمبودهای جدی دارد و تعداد افراد شاغل در این سازمان به مراتب از ظرفیت منابع انسانی ساختار سازمانی آن کمتر است. توسعه سازمان آتش‌نشانی و ساخت و افتتاح ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی که مستلزم بررسی‌های فنی در حوزه‌های مختلفی از جمله جغرافیای شهری و سایر ملاحظات و مطالعات وابسته است، باید در حوزه سرمایه‌های انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد. معضل کمبود نیروی تخصصی در سازمان آتش‌نشانی مساله‌ای است که باید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت حل و فصل شود و این مساله به حد نصاب استاندارد بازگردد. صادقی ادامه داد: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، ارتقای انگیزه کاری آتش‌نشانان تهرانی به عنوان رکن اصلی سرمایه‌های این سازمان، مستلزم توجه جدی است. بهبود شرایط سرمایه‌های انسانی در سازمان آتش‌نشانی، ارتقای وضعیت معیشتی، رسیدگی به وضعیت مسکن آتش‌نشانان با ایجاد یا توسعه تعاونی‌های مسکن ویژه آتش‌نشانان شهرداری تهران و نیز ارایه بسته‌های ویژه خدمات رفاهی جز مسائلی است که به نظر می‌رسد باید در اولویت قرار گیرند.

وی افزود: شرایط سخت کاری آتش‌نشانان سبب فرسودگی شغلی این افراد می‌شود و رسیدگی به وضعیت رفاهی، معیشتی و مسکن این افراد، بدون شک در کندی روند فرسودگی نیروها تأثیرگذار است. سازمان آتش‌نشانی همچنین در سایر حوزه‌ها نیز نیاز جدی به حمایت و پشتیبانی مستمر مجموعه مدیریت شهری دارد و بهبود ظرفیت‌های اعتباری و بودجه‌ای برای این سازمان بسیار اثربخش و کارآمد است. نباید فراموش کرد که کلان‌شهر تهران در اقلیمی قرار گرفته که حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت، هر روز بیش از گذشته موجودیت و سرمایه‌های شهر را تهدید می‌کند. وی تاکید کرد: بر اساس آمارها به‌طور میانگین حدود هشت درصد افزایش سالانه در نرخ حریق‌های ساختمانی در شهر تهران مشاهده می‌شود و حدود ۲۵ درصد از کل حریق‌های پایتخت را آتش سوزی‌های ساختمانی (Indoor) تشکیل می‌دهد. همچنین طی مدت اخیر بیش از ۳۳ هزار ساختمان در شهر تهران توسط سازمان آتش‌نشانی مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته‌اند که از این میان حدود ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر و تعداد ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر تشخیص داده شده‌اند. 

 

 

ارسال نظر