اصلاح 60 روزه نرخ عوارض ساختمانی

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۱۵۹
اصلاح 60 روزه نرخ عوارض ساختمانی

گروه راه و شهرسازی|

سرانجام دیروز پارلمان شهری پایتخت پس از برگزاری 10 جلسه، بررسی دو لایحه دو فوریتی را در دستور کار خود قرار داد. به این ترتیب، دو فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی از سوی اعضای شورای شهر تهران تصویب شد. به موجب تبصره سه این لایحه در صورتی که فردی تمایل داشته باشد، عوارض خود را به صورت نقدی و یکجا پرداخت کند به مدت 60 روز پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه، مشمول پاداش و جایزه خوش حسابی به میزان 25 درصد خواهد شد. دیروز همچنین اعضای شورای شهر، به دو فوریت لایحه مجوز به شهرداری تهران جهت مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی رای مثبت دادند و بر این اساس مقرر شد که شهرداری 6 میلیارد تومان برای مراسم اربعین هزینه کند. در ادامه لایحه‌ای نیز در ارتباط با صدور مجوز اوراق مشارکت برای بازسازی محله نفرآباد و اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در دستور کار اعضا قرار گرفت و با توجه به طرح مشترکی که در کمیسیون‌های شهرسازی و برنامه به تصویب رسیده بود این مساله مورد موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. بر این اساس اعضای شورای شهر تهران با تصویب رقم ۵۵۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت، این رقم را برای بازسازی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و محله نفرآباد در نظر گرفتند.

      ارایه تخفیف ۲۵ درصدی در نرخ عوارض

در جلسه صبح دیروز شورای شهر تهران، لایحه دو فوریتی اصلاحیه مصوبه اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت.

چمران درباره این لایحه گفت: این لایحه هر ساله اجرا می‌شود و برای کسانی که عوارض خود را یکجا پرداخت می‌کنند تخفیف در نظر گرفته می‌شود که به دلیل تغییر دوره مدیریتی به تاخیر افتاد. در ادامه مهدی اقراریان درباره این لایحه گفت: علت و چرایی اینکه طرح با دو فوریت در جلسه مطرح می‌شود را اعلام کنند. عبدالرضا گلپایگانی معاون شهردار تهران در توضیح این لایحه گفت: طی چند ماه گذشته ارباب رجوع‌ها به دلیل انتخابات و رکود، کمتر برای پرداخت عوارض به شهرداری مراجعه کردند و از این جهت درخواست ارایه دو فوریت لایحه را دادیم. بعلاوه در بازه زمانی شهریور تا آبان درآمد شهرداری از عوارض پایین است و به این دلیل این تخفیف را در این بازه اعلام کردیم. و به این دلیل می‌خواهیم در این بازه زمانی اثرگذاری داشته باشد. بر اساس این گزارش، اعضای شورای شهر به دو فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی رای مثبت دادند. به موجب تبصره سه این لایحه در صورتی که فردی تمایل داشته باشد تا عوارض خود را به صورت نقدی و یکجا پرداخت کند به مدت ۴۵ روز پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه، مشمول پاداش و جایزه خوش‌حسابی به میزان ۳۰ درصد خواهد شد. در ادامه جزییات این لایحه مورد بررسی قرار گرفت.‌ ناصر امانی پیشنهاد داد تا درصد تخفیف از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش یابد و بازه زمانی از ۴۵ روز به ۶۰ روز افزایش یابد که این پیشنهاد با موافقت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید. به گزارش «تعادل»، در 12 بهمن سال گذشته، لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی مبتنی بر تعیین ارزش املاک در شهر تهران (با تاکید بر موقعیت مکانی) با افزایش 50 درصدی عوارض ساختمانی در شورای پنجم تهران تصویب شد. با تصویب این لایحه تلاش شد تا دریافت عوارض ساختمانی عادلانه شود. بر این اساس، دفترچه ارزش معاملاتی شهر تهران مبتنی بر مرغوبیت مکانی تک‌تک پارسل‌های شهر تهران (۹۴۰ هزار پارسل) تدوین شد. در این دفترچه اصطلاحی به نام «لوکیشن‌رنت» 

(location rent) به معنای ارزش مکانی تک تک پارسل‌های شهر تهران آمده است و با هدف دستیابی مشاور به ارزش مکانی واقعی، مولفه‌ها و شاخصه‌های بسیار زیادی را مدنظر قرار داده که مهم‌ترین آنها تاثیرپذیری از ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران است، یعنی ضوابط طرح تفصیلی چه سرنوشتی را برای یک ملک در شهر تهران رقم می‌زند، هم ضوابط محدود‌کننده و هم ضوابط تشویق‌کننده‌ای که در طرح تفصیلی برای برخی از پهنه‌ها و زیر پهنه‌ها وجود دارد. حالا اما شورای شهر با تصویب لایحه جدید، رای به تخفیف 25 درصدی عوارض ساختمانی داده است.

      زاکانی: شهرفروشی خط قرمز ماست

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه حضور خود در صحن شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: تعداد صدور پروانه‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، اما نکته مهم‌تر این است که تغییراتی که شورای پنجم در بحث عوارض داده بود سبب شد که ساخت و ساز در شهر منقبض شود. بنابراین دو ویژگی در لایحه شهرداری مد نظر قرار گرفت. نخست اینکه بین ۳۰ تا ۶۵ درصد تعدیل نرخ عوارض صورت بگیرد که به این دلیل است که شورای شهر میانگین ۵۰ درصد را تصویب کرده بود و در محاسباتی که انجام شده بود نیز حدود ۱۰ درصد از صدور قبوض، بالای ۱۰۰ درصد درآمده بود، ماحصل جلسات این شد که بین ۳۰ تا ۶۵ درصد تغییرات داده شود که مصوبه شورا لحاظ شود و مبتنی بر آن هم از دیروز عملیاتی شد و مشکلاتی که از گذشته وجود داشت، رفع شد. زاکانی درباره دومین لایحه دوفوریتی شهرداری نیز گفت: همه ساله روال این بوده که بخشی از نیروهای شهرداری برای خدمت رسانی در نجف و کربلا اعزام می‌شدند و این تعداد در برخی ادوار به ۲ هزار نفر هم می‌رسید. طبق سهمیه‌ای که امسال در اختیار شهرداری قرار داده شده است ۳۰۰ نفر را به این مراسم اعزام خواهیم کرد و بنا شد که این افراد از کسانی که ویژگی‌های ممتازی دارند، از سوی خود نواحی انتخاب و معرفی شوند و از جنبه تشویقی برای حضور در اربعین حسینی و ارایه خدمت به زائران سیدالشهدا (ع) اعزام شوند. شهردار تهران درباره امکان استفاده از ظرفیت بسیج در برگزاری مراسم اربعین گفت: در مصوبه ما امکان استفاده از کمک خیرین و دیگران لحاظ شده بود البته ۶ میلیارد تومانی که برای اعتبار لحاظ شده در سال‌های قبل بیشتر بود اما این محاسبه‌ای بود که بین معاونت خدمات شهری و شورای شهر صورت گرفته بود و تاکید کردیم که در همین قالب و به صورت شفاف این امر انجام شود که اگر قرار بر انجام تغییری به عنوان متمم شد تغییرات به شورا آورده شود تا کاری خارج از ضوابط انجام نشود. زاکانی درباره انتصابات در شهرداری با بیان اینکه موضوع انتصابات هنوز آغاز نشده، توضیح داد: در مناطق و سایر بخش‌ها در شهرداری کارها طبق روال و به صورت محکم و جدی در حال انجام است و سر فرصت جایی که تغییر لازم باشد انجام خواهیم داد. شهرداری تهران در پاسخ به اینکه آیا قرار است رویه شهرداری نسبت به تراکم فروشی و ساخت و ساز تغییر کند، عنوان کرد: روال این است که در قالب طرح جامع بتوانیم بازسازی و نوسازی شهر را انجام دهیم و سرعت بخشیدن به هر چیزی که در قالب قانون باشد را حسن می‌دانیم؛ اما آن چیزی که تحت عنوان تراکم فروشی و شهر فروشی باشد خط قرمز ما است و به سمت آن نخواهیم رفت و مسیر درست پیشرفت و توسعه شهر را دنبال خواهیم کرد.

شهردار تهران ادامه داد: سال گذشته ۶۷ درصد درآمد شهرداری از شهرسازی بوده؛ اما همه اینها تراکم‌فروشی نیست و این اشتباه مصطلحی است که عده‌ای کل این ۶۷ درصد را به یک نوعی به تراکم فروشی مرتبط می‌کنند. اگر در قبال قانون این امر محقق شود مفید و موثر است چرا که ما ۱۲ هزار متر بافت ناپایدار در شهر داریم که هم یک تهدید بزرگ و هم یک فرصت است و ما از فرصت آن استفاده و تهدیدات آن را مرتفع خواهیم کرد.

 

ارسال نظر