سهم 40 درصدی بنیاد مسکن از وعده رییس‌جمهور

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۵۳

گروه راه و شهرسازی|

دیروز مراسم تودیع و معارفه رییس جدید و قدیم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسوولان کشوری برگزارشد. در متن و حاشیه این مراسم چند خبر قابل توجه از زبان مسوولان بنیاد مسکن عنوان شد. خبر اول، افزایش وام ساخت در شهرهای کوچک به 250 میلیون تومان. خبر دوم، اینکه در اجرای وعده ساخت یک میلیون آپارتمان در سال، بنیاد مسکن سهمی 400 هزار واحدی دارد. به این ترتیب، طی چهار سال آینده، قرار است این بنیاد از 4 میلیون مسکن وعده داده شده رییس‌جمهور، یک میلیون و 600 هزار واحد را بسازد. خبر سوم نیز اینکه بنیاد مسکن به دولت پیشنهاد کرده است تا به مساله تولید مسکن استیجاری اقدام کند. اکبر نیکزاد ثمرین در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان رییس بنیاد مسکن از ارایه پیشنهاد افزایش وام مسکن ارزان‌قیمت ساخت در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۲۵۰ میلیون تومان خبر داد. به گزارش تسنیم، اکبر نیکزاد ثمرین در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان رییس بنیاد مسکن با ابراز اینکه ما سالانه باید 200 هزار واحد مسکن روستایی بسازیم اظهار کرد: بر اساس قول رییس‌جمهور برای ساخت یک‌میلیون مسکن ساخت 200 هزار واحد دیگر در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت به‌عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است، به‌عبارت دیگر از یک‌میلیون مسکن وعده داده‌شده 400 هزار واحد توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود. وی ادامه داد: مقرر شده است در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت نیز هر جا نیاز احساس شد بنیاد اقدام به ساخت مسکن کند. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از برنامه‌ریزی برای تأمین مصالح ساختمانی برای ساخت 400 هزار واحد مسکن خبر داد و گفت: از سوی دیگر با نظام مهندسی و شهرداری نیز مذاکراتی برای اعمال تخفیف برای عوارض صدور پروانه و هزینه‌های نظام مهندسی صورت گرفته است. نیکزاد با تأکید بر اینکه با هماهنگی انجام‌شده مصالح ساختمانی با قیمت مناسب و به‌وفور در اختیار عاملین فروش قرار خواهد گرفت در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه در شهرهای زیر 100 هزار نفر چه‌میزان وام پرداخت می‌شود گفت: در روستاها مبلغ وام 100 میلیون تومان است و ما پیشنهاد داده‌ایم وام ساخت در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت به 250 میلیون تومان افزایش یابد.

     اعلام آمادگی برای ساخت مسکن استیجاری

عزیزالله مهدیان، سرپرست سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز دیروز در مراسم تودیع خود گفت: ما باید در ساخت مسکن استیجاری پیشگام شویم از این رو بنیاد مسکن ساخت مسکن استیجاری را به دولت پیشنهاد داده‌ است. به گزارش مهر، مهدیان با بیان اینکه نهاد بنیاد مسکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل و در حوزه مسکن محرومان فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار کرد: از ابتدا تاکنون بیشتر فعالیت‌های بنیاد مسکن در حوزه ساخت مسکن محرومان بوده است و در بحث بازسازی مناطق جنگ‌زده بنیاد مسکن فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای انجام داد. این بنیاد از سال ۱۳۶۰ که فعالیت خود را شروع کرده همراه با جنگ اقدامات موثری در حوزه بازسازی انجام داد به‌طوری‌که یک واحد مسکونی را دو تا سه بار بازسازی می‌کرد اما به دلیل آنکه دوباره بمباران می‌شد مجبور بود از ابتدا دوباره ساخت آن را آغاز کند. سرپرست سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: بنیاد مسکن نهادی در حوزه ساخت مسکن است که همگام با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت خود را انجام می‌دهد و نمایندگی‌های بسیار گسترده‌ای در سراسر شهرهای مختلف دارد. وی تصریح کرد: ضرورت تأمین مسکن برای محرومان بسیار مهم است و مشکلات خود را دارد که البته خوشبختانه در سال‌های اخیر این اقدامات توسعه یافته است. مهدیان با اشاره به اینکه بنیاد مسکن تاکنون ساخت ۵ هزار مسکن محرومان را آغاز کرده است، گفت: ساخت مسکن شهری برای خانواده‌های محروم در شهرها به دلیل آنکه رقم بالاتری دارد دشوار است، بنابراین ما اولویت ساخت مسکن محرومان را در روستاها ادامه می‌دهیم. وی افزود: بنیاد مسکن ساخت مسکن استیجاری را به دولت پیشنهاد داده است. ما باید در ساخت مسکن استیجاری پیشگام شویم و این موضوع هم در دولت مطرح شده و امیدواریم بتوانیم آن را در دستور کار خود قرار دهیم. مهدیان بیان کرد: زمینه فعالیت کار دولت جدید فراهم‌شده و امیدواریم قول‌هایی که در این خصوص داده‌اند را بتوانیم اجرا کنیم.

       اهمیت ساخت مسکن استجاری توسط بنیاد

پیشنهاد بنیاد مسکن به رییس‌جمهور مبنی بر ساخت مسکن استیجاری از آن جهت اهمیت دارد که طی 14 ماهه گذشته، سه طرح دیگر از سوی وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و مجلس برای راه‌اندازی نظام اجاره داری حرفه‌ای با هدف کنترل قیمت‌گذاری در بازار اجاره مسکن نیز تدوین شده است. سه روز پیش، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در همین رابطه خبر داده بود که طرح اجاره داری حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون‌های تخصصی دولت بررسی و به هیات وزیران برای تصویب ارایه شده است. به گزارش «تعادل»، طی سال‌های اخیر بحث راه‌اندازی ساز و کار اجاره‌داری بیش از پیش به گوش رسیده است. در مرداد سال 1398 حسن روحانی، رییس‌جمهور وقت پیشنهاد کرد، شهرداری تهران و سپس سایر کلان‌شهرها از طریق املاک و مستغلات خود و موجودی اراضی ذخیره که در اختیار دارند به حوزه ساخت و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری با دوره‌های اجاره 4 ساله و اجاره‌بهایی معادل حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از نرخ عرف ورود ‌کنند و ضوابط این طرح به‌گونه‌ای باشد که واحدها به‌صورت نوبتی در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار بگیرد. اوایل تیرماه سال 1399 نیز مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که یکی از اهداف این وزارت ایجاد تحول بنیادین در صنعت اجاره‌داری است و از همین رو، با هدف تامین مسکن اجاره‌ای بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان مدت پیشنهاد تشکیل شرکت‌های اجاره‌ای به هیات دولت ارایه شده است. در همین حال، اواخر مرداد سال 1399 نیز طرحی از سوی وزارت کشور با نام ساخت واحدهای مسکونی «کوچک اندازه» به کمیسیون امور زیربنایی دولت ارجاع شد و این وزارتخانه به عنوان متولی شهرداری‌ها، خواستار صدور مجوز دولت برای ساخت واحدهای کوچک اندازه با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی شده است. 

 

ارسال نظر