انتقاد از درجا زدن پارلمان شهری

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۲۹

گروه راه و شهرسازی | 

در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران شهرداران دو منطقه یک و ۲۰ به منظور ارایه گزارشی از عملکرد شهرداری در این مناطق در صحن شورای شهر حاضر شدند. مساله‌ای که اعتراض برخی از اعضای شورای را به دنبال داشت و درخواست توقف ارایه گزارش شهرداران مناطق و ورود به مسائل اصلی شهر تهران مطرح شد. فرهاد افشار، شهردار منطقه ۲۰ تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: یکی از تفاوت‌هایی که در ری اهمیت دارد تفاوت چالش‌های این منطقه با سایر مناطق تهران است که یکی از آنها پایین بودن سرانه خدمات نسبت به سایر مناطق تهران است. تداخلات مدیریتی در زمینه حریم ری دیگر چالش این منطقه است. به واسطه‌عدم ابلاغ طرح جامع حریم ری نحوه استفاده از ۱۸۰ کیلومتری حریم ری مشخص نیست.  افشار با اشاره به گسل‌های موجود در ری و مدیریت بحران در این منطقه گفت: خطوط برق ری تهدید دیگر در این منطقه است. به علاوه حاشیه نشینی در ری دیگر مشکل موجود در این منطقه است و به دلیل مشکلات معیشتی شاهد گسترش حاشیه نشینی در ری هستیم.  شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه چالش‌های منطقه مدیریت شهری را وادار کرد تا برنامه‌ای را تعریف کند که مبتنی بر دو آیتم روش برنامه‌ریزی هسته‌های مرکزی توسعه و روش برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر روش برایسون بوده است.  افشار با اشاره به اینکه پایدارسازی منابع درآمدی و توسعه اجتماعی دو نکته کلیدی دیگری است که در این منطقه به آن توجه شد گفت: مدیریت ترافیک این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.  شهردار منطقه ۲۰ با اشاره به آلودگی در ری گفت: در روزهای آلوده تهران رقم آلودگی در ری ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از میانگین تهران است و در سه سال گذشته سرانه فضای سبز ری سه متر ارتقا پیدا کرد. 

      شهردار منطقه یک گزارش نداد

بر اساس این گزارش، پس از استماع گزارش شهردار منطقه ۲۰ نوبت به گزارش شهردار منطقه یک رسید اما به دلیل طولانی شدن زمان جلسه، پرویز سروری درخواست تمدید ساعت را تا یک بعد از ظهر مطرح کرد تا شهردار منطقه یک نیز بتواند گزارش خود را ارایه دهد که با مخالفت اعضا روبرو شد. برخی از اعضا اعلام کردند که ساعت ۱۲ قرار است جلسه کمیسیون‌ها برگزار شود و بهتر است وقت جلسه تمدید نشود. سروری از اعضا درخواست کرد از جلسات بعدی زمان برگزاری جلسات کمیسیون‌ها را از ساعت یک بعد از ظهر به بعد تنظیم کنند چرا که جلسات شورا ممکن است بیشتر از ساعت مقرر طول بکشد. در نهایت شهردار منطقه یک گزارش خود را قرائت نکرد و اعضا ادامه جلسه را به انتخاب نمایندگان در کارگروه‌های مختلف اختصاص  دادند. 

      دعوت از مدیران را متوقف کنیم

در این حال، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در تذکری خواستار توقف تکرار دعوت از مدیران و معاونان برای ارایه گزارش در صحن شورا شد و گفت: تکرار دعوت از معاونان و مدیران را متوقف کنید و جلسه شورا را برای تصمیم‌گیری حل مشکلات مردم تشکیل دهیم. در ادامه ناصر امانی تذکر خود را در ارتباط با دستور جلسات شورا مطرح کرد و گفت: دعوتنامه جلسه تحت عنوان فوق‌العاده ذکر شده است و جلسه فوق‌العاده زمانی مطرح می‌شود که موضوع اورژانسی داشته باشید که اگر تشکیل نشود زمان آن از بین می‌رود اما متاسفانه هنوز تکرار جلسات قبلی است و شهرداران مناطق می‌خواهند گزارش دهند.  او ادامه داد: اگر مقایسه کنید شروع دوره ششم را با دوره پنجم و چهارم، به نظر می‌آید که شورا هنوز در مرحله استارت است و هیچ دستور جلسه مهمی در دستور کار قرار نگرفته است.  امانی گفت: آمدن معاونین و مدیران مناطق به جلسات شورا فوق‌العاده نیست، ما خودمان هر هفته در مناطق حضور پیدا می‌کنیم و اطلاعات دریافت می‌کنیم، عنوان جلسه فوق‌العاده نمی‌شود و اگر دستوری نداریم اجازه دهیم کمیسیون‌ها تشکیل شوند و لوایح و طرح‌هایی که در نوبت رسیدگی است بررسی شود و با دست پر جلسه شورا را اداره کنیم.

 

ارسال نظر