ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۸۴۷

افزایش 2 برابری پروازهای عبوری از آسمان ایران در بهار 

مجموع پروازهای عبوری از آسمان ایران در ۳ ماهه نخست امسال ۳۰ هزار و ۴۵۸ سورتی پرواز بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۴ درصدی داشته است.

به گزارش مهر، بر اساس آمار اعلامی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در خرداد ماه امسال ۸ هزار و ۹۳۸ سورتی پرواز عبوری از آسمان ایران به ثبت رسیده است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل (خرداد ۱۳۹۹) که ۵ هزار و ۳۷۲ پرواز عبوری انجام شده بود، رشد ۳۹.۸ درصدی داشته است. این در حالی است که روند پروازهای عبوری در سال جاری، نزولی بوده و از ۱۱ هزار و ۴۲۶ سورتی پرواز در فروردین امسال، به ۱۰ هزار و ۸۴ پرواز در اردیبهشت و نهایتاً ۸ هزار و ۹۳۸ پرواز عبوری در خرداد امسال کاهش یافته است. مجموع پروازهای عبوری در ۳ ماهه نخست امسال ۳۰ هزار و ۴۵۸ سورتی پرواز بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (بهار ۱۳۹۹) که مجموع پروازهای عبوری ۱۴ هزار و ۹۲۳ سورتی بود، رشد ۱۰۴ درصدی نشان می‌دهد. در همین حال، بر اساس آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران طی خرداد امسال تاخیرات پروازی ایرلاین‌های داخلی افزایش یافته و پروازهای عبوری ۶۶ درصد رشد داشته است. به گزارش تسنیم، بر اساس آمار منتشر شده شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران طی خردادماه امسال 8938 پرواز از آسمان ایران انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 66 درصد افزایش یافته است. خرداد سال گذشته 5372 پرواز عبوری از آسمان کشورمان عبور کرده بود. در بخش تاخیرات پروازی هواپیمایی ساها و پارس ایر به ترتیب با 39 و 35 درصد بیشترین تاخیر را به نام خود ثبت کرده‌اند. طی خرداد ماه امسال پروازهای داخلی خروجی 257 هزار و 365 هزار دقیقه بوده است. بیشترین تاخیر در این بخش با 38 هزار و 598 دقیقه مربوط به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بوده است.

اما و اگر ارتباط ریلی با ارمنستان

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل اسبق راه‌آهن ایران اظهار کرد: اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خط آهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطه‌گری ایران می‌توان خط آهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا نفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد. پورسیدآقایی در گفت‌وگو با ایلنا درباره ایجاد خط ریلی ایران و ارمنستان و دور زدن آذربایجان با توجه به تحرکات اخیر این کشور در انسداد ارتباطات مرزی ایران و ارمنستان اظهار داشت: بین ایران و ارمنستان خط آهن قدیمی وجود داشت که از مسیر جلفا به آذربایجان و از آنجا به ارمنستان متصل می‌شد اما بخشی از این خط آهن که سه کشور ایران، آذربایجان و ارمنستان را به یکدیگر متصل می‌کرد در جنگ سه دهه گذشته بین ارمنستان و آذربایجان منفجر و مسیر بین سه کشور قطع شد. وی با بیان اینکه به جز این مسیر خط آهن دیگر و مسیر دیگری از ایران به این دو کشور وجود ندارد، گفت: تا زمانی که بین دو کشور صلح برقرار نشود و این خط آهن قدیمی احیا نشود نمی‌توان خط آهن مستقیمی به ارمنستان داشت. مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سال‌های گذشته با ارمنستان مذاکراتی برای احداث خط راه آهن جدید انجام شد و ارمنستان بسیار متقاضی این بوده که خط آهن جدید بین دو کشور کشیده شود اما مساله این است که ارمنستان باید برای ثابت کردن علاقه‌مندی خود باید پروژه ساخت خط آهن جدید در خاک خود را آغاز کند و تا مرز مورد نظر خط آهن را احداث کند و اینگونه نباشد که ایران به تنهایی مشغول به اجرای این پروژه باشد.  پورسیدآقایی افزود: در آن زمان که مذاکرات بین ایران و ارمنستان برای ساخت خط آهن جدید جدی بود، مساله‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه اگر ارمنستان به ساخت این پروژه علاقه دارد، تا مرز ایران خط آهن بکشد و غیر این صورت هزینه گزافی که ایران برای اتصال ریلی دو کشور انجام می‌دهد، فایده‌ای نخواهد داشت و یک ریسک محسوب می‌شود و در آن سال‌ها هم هیچ تفاهمنامه‌ای بین دو کشور به امضا نرسید. وی با تاکید بر اینکه نکته بسیار مهم این است که در بخش ریلی تقاضا بار قابل توجهی هم بین دو کشور وجود ندارد یعنی حجم بار آنقدر قابل توجه نیست که توجیهی برای ساخت خط جدید داشته باشد، اظهار داشت: طبق مطالعاتی که انجام شد حجم بار بین دو کشور ایران و ارمنستان و همچنین حجم بار ترانزیتی بین دو کشور آنقدر بالا نیست که ارزش ساخت و هزینه‌های بالای پروژه ریلی جدید را داشته باشد. مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم اگر روابط بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهبود یابد و صلح برقرار شود دیگر پروژه خط آهن ایران و ارمنستان توجیهی ندارد و نیازی به ارتباط ریلی بین ایران و ارمنستان نیست. معتقدم با دیپلماسی اقتصادی و واسطه‌گری ایران می‌توان خط آهن ایران- آذربایجان- ارمنستان را احیا کرد تا منتفع اقتصادی آن نصیب هر سه کشور شود و در ایران هم دوباره مسیر ریلی جلفا فعال باشد.

 

ارسال نظر