تعارض منافع چالش بزرگ پایتخت

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۶۳۲

زهرا نژادبهرام، عضو سابق شورای شهر تهران اعتماد‌سازی میان مردم را مهم‌ترین وظیفه شورای شهر خواند و گفت: اصلی‌ترین چیزی که باید شورای شهر ششم به آن توجه داشته باشد ایجاد آرامش برای شهروندان است. همچنین امیدوارم شورای شهر ششم پروژه‌هایی که توسط شورای قبلی شروع شد را نیمه کاره رها نکنند و از توسعه آن غافل نمانند. نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله‌ها بود. شهر ما زمانی توسعه می‌یابد که در اختیار شهروندانش قرار بگیرد.

نژادبهرام تعارض منافع میان نهادهای مسوول را چالشی بزرگ بر سر اداره پایتخت خواند و ادامه داد: به علت وجود نهادهای مسوول متعدد و عدم وجود مدیریت واحد، تعارض منافع به‌شدت در شهر تهران مشاهده می‌شود. شهرداری، استانداری و فرمانداری تهران سه نهاد مسوول مختلف هستند. تعارض منافع منجر به پایین آمدن سرعت و سهولت اداره شهر می‌شود. علی رغم تلاش ما برای رسیدن به مدیریت واحد، نتوانستیم در دوره پنجم شورای شهر تهران به این هدف نزدیک شویم. علت اصلی این موضوع این است که ساختار سیاسی کشور ما این سازمان‌ها را از یکدیگر جدا کرده و هر کدام از این نهادها قدرت خود را دارند و نظر خود را می‌دهند. لذا امکان مدیریت واحد شهری در شهر تهران وجود ندارد و این لایحه مدت‌هاست در راهروهای بهارستان دست به دست می‌شود. به نظر می‌رسد شهرداری مسوول اداره شهر است اما در واقع این طور نیست و تعارض منافع سبب مشکل بودن هماهنگی می‌شود.

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: سازمان‌هایی هم مانند سازمان آب و فاضلاب وجود دارند که همکاری مناسبی با شهرداری دارند و توسعه ۸۰ درصدی سیستم فاضلاب شهر تهران مرهون این همکاری است. از دیگر نهادهایی که همکاری ثمربخشی با شهرداری دارند می‌توان به بنیاد مستضعفان اشاره کرد که با اختصاص مبلغی به شهرداری تهران کمک کرد تا به زنان سرپرست خانوار و دست فروشانی که از پاندمی کووید ۱۹ متضرر شده بودند نفری یک میلیون تومان کمک کند.همچنین نیروی انتظامی و پلیس راهور همکاری خوبی با شهرداری تهران داشتند. 

وی با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا گفت: مسوولیت مقابله با مشکل آلودگی هوا با توجه به قانون هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است و توقع حل این مشکل توسط شهرداری انتظاری بی‌جاست. اما شهرداری تهران در حل این مشکل با سازمان محیط زیست همکاری می‌کند. افزایش ظرفیت فضای سبز، توسعه طرح ترافیک، تعامل لازم با وزارت نفت در رابطه با نوع سوخت، افزایش اتوبوس‌ها در راستای توسعه حمل و نقل عمومی، توجه به معاینه فنی خودروها، توسعه شبکه مترو با توجه به کلنگ خوردن پروژه راه‌اندازی خط ۱۰ متروی تهران و لزوم رعایت استانداردهای خودروسازی راهکارهایی هستند که شورا برای مقابله با مشکل آلودگی هوا ارایه کرده است. نژادبهرام اعتماد‌سازی میان مردم را مهم‌ترین وظیفه شورای شهر خواند و گفت: اصلی‌ترین چیزی که باید شورای شهر ششم به آن توجه داشته باشد ایجاد آرامش برای شهروندان است. همچنین امیدوارم شورای شهر ششم پروژه‌هایی که توسط شورای قبلی شروع شد را نیمه کاره رها نکنند و از توسعه آن غافل نمانند.نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله‌ها بود. شهر ما زمانی توسعه می‌یابد که در اختیار شهروندانش قرار بگیرد. او در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اولویت‌های شورای شهر تهران در دوره ششم اظهار کرد: شورای شهر از دو زاویه به مشکلات شهر نگاه می‌کند. وقتی از زاویه کلان و استراتژیک به موضوعات توجه می‌کنیم، رفع مشکل فساد و مبارزه با تخلفات و تقویت مشارکت مردم مساله‌ای است که در دستور کار شورا قرار می‌گیرد که این اقدامات، هم با یکدیگر رابطه طولی دارند و هم به شکل عرضی با هم مرتبط‌اند. قطعا زمانی که یکی از این اتفاقات رخ دهد هدف دیگر نیز بالطبع محقق خواهد شد.ضمن اینکه اهمیت اعتمادسازی میان شهروندان جایی بروز پیدا می‌کند که بدانیم یک شهر دوازده میلیونی با یک شورا اداره نخواهد شد و اداره شهر مستلزم همکاری تک تک شهروندان است. از سوی دیگر زمانی که مردم بیشتر در امور شهر مشارکت کنند نسبت به آن حس مسوولیت بیشتری خواهند داشت و در حفظ و نگهداشت آن تلاش بیش از پیشی خواهند کرد. وی جلب اعتماد مردم را ماموریت شورای شهر خواند و افزود: با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته، سطح اعتماد مردم تهران به شهرداری کاهش یافته است. ما سعی کردیم در دوره مدیریت خود برای ریشه کن کردن فساد اقداماتی را به انجام برسانیم. فساد در شهرداری یکی از عواملی بود که باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به شهرداری تهران می‌شد. دو موضوع دیگر نیز وجود داشته و دارد که باعث نگرانی و سختی شهروندان تهران در این سال‌ها شده است. این دو موضوع آلودگی هوا و ترافیک هستند که شهر تهران سال‌هاست با آنها درگیر است.

 

ارسال نظر