تکذیب ربایش هواپیمای اوکراینی

۱۴۰۰/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۵۹

گروه راه و شهرسازی|

 در پی ادعای شبکه الجزیره به نقل از معاون وزیر خارجه اوکراین، سازمان هواپیمایی ایران، هواپیماربایی از سوی اتباع افغانستان و انتقال هواپیمای ربوده شده به ایران را تکذیب کرد. البته پس از این تکذیب نیز مقامات اوکراینی اظهارات اولیه خود را پس گرفته و تکذیب کردند. یوگنی ینین معاون وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه مدعی شده بود که هواپیمای این کشور که برای انتقال اتباع اوکراینی به کابل اعزام شده بود، ربوده شده است. دولت اوکراین نیز طی یک بیانیه رسمی خبر ربوده شدن یک فروند هواپیما از فرودگاه کابل توسط افراد ناشناس در روز یکشنبه را تایید کرده بود. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب ادعای اوکراینی‌ها درباره ربایش هواپیمای افغانستانی گفت: این هواپیما در فرودگاه مشهد سوخت‌گیری کرد و ساعت 22:50 دقیقه در فرودگاه کی‌یف فرود آمده است. ذیبخش در گفت‌وگو با با اشاره به ادعای اوکراینی‌ها درباره هواپیمای شرکت هواپیمایی افغانستان، اظهار کرد: این هواپیما روز دوشنبه در فرودگاه مشهد اقدام به سوخت‌گیری کرد. وی با بیان اینکه این هواپیما بلافاصله پس از سوخت‌گیری از فرودگاه مشهد به‌سمت کی‌یف پرواز کرد، ادامه داد: طبق رصد همکاران سازمان هواپیمایی کشوری ساعت 21:50 دقیقه شب گذشته به‌وقت تهران این هواپیما در فرودگاه کی‌یف فرود آمده است.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: ادعای ربایش هواپیما و گم‌ شدن آن کاملاً از طرف سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب می‌شود.به گزارش تسنیم، هفته گذشته نیز به‌دنبال ناآرامی‌های افغانستان، یک فروند هواپیمای کام‌ایر این کشور به‌منظور سوختگیری در فرودگاه ارومیه فرود آمد و سپس به‌مقصد کی‌یف اوکراین پرواز کرده بود.

      ایرلاین افغانستانی:  ادعای اوکراینی‌ها دروغ محض است

پس از تکذیب ادعای مقام‌های اوکراین از سوی سازمان هواپیمایی ایران، شرکت هواپیمایی کام‌ایر افغانستان نیز، ‌ادعای مقامات اوکراینی در خصوص ربایش هواپیمای این شرکت را تکذیب کرد.شرکت هواپیمایی کام‌ایر افغانستان در نامه‌ای به سیاوش امیرمکری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری ادعای مقامات اوکراینی درباره ربایش هواپیمای این شرکت را تکذیب کرد. در این نامه آمده است: بدینوسیله اعلام می‌دارد که پروازهای مورخ 19 آگوست با رجیستر YAKMJ در مسیر کابل-ارومیه-تاشکند و پرواز RQ501 مورخ 23 آگوست در مسیر کابل-مشهد-کی‌یف پس از انجام سوختگیری به مقصد خود رسیده‌اند و خبر ربایش هواپیماهای فوق دروغ محض است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادعای هواپیمای ربوده شده را تکذیب کرد و در خصوص ابهام پیش آمده پیرامون فرود هواپیماهای کام ایر در فرودگاه مشهد، اظهار کرد: هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی مذکور در تاریخ 27مردادماه به رجیستر YAKMJ در ساعت 9شب از مشهد به مقصد کی‌یف پرواز کرده اما به علت عدم مجوز پرواز و عبور از فضای ترکیه مجبور شد در ساعت 23 به منظور سوخت‌گیری در فرودگاه ارومیه فرود‌ آید.

      جزییات فرود 2 فروند هواپیمای افغانستانی  در ایران

در همین رابطه، محمدحسن ذیبخش نیز اظهار کرد: هواپیمای مذکور چهار ساعت بعد در ساعت 3:30 در تاریخ 28مرداد ماه به سمت فرودگاه تاشکند پرواز و در ساعت 6:45 فرود می‌آید.وی تصریح کرد: همچنین هواپیمای دوم شرکت هواپیمای کام ایر با رجیستر YAKML به شماره RQ501 روز گذشته (تاریخ 1شهریور) در ساعت11:30صبح از فرودگاه کابل پرواز و به منظور سوخت‌گیری در ساعت 13:07 در فرودگاه مشهد فرود آمده و پس از آن در ساعت 17:56 به سمت فرودگاه کی‌یف پرواز و در ساعت 21:09 در فرودگاه کی‌یف به زمین می‌نشیند.

        اوکراین هم ربودن هواپیما را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین خبر ربوده شدن یک فروند هواپیمای این کشور در افغانستان را تکذیب کرد. اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در مورد اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر ربوده شدن هواپیمای اوکراینی از افغانستان اظهار کرد: هیچ هواپیمای اوکراینی در کابل یا در دیگر نقاط دنیا ربوده نشده است. اطلاعات و اخباری مبنی بر ربوده شدن هواپیمای اوکراینی در افغانستان که برخی رسانه منتشر می‌کنند به هیچ‌وجه صحت ندارد.وی تاکید کرد: تمام هواپیما‌های اوکراینی که به منظور خارج کردن افراد به افغانستان رفته‌اند، در امنیت کامل به اوکراین برگشته‌اند و دچار هیچ حادثه‌ای نشده‌اند. تاکنون سه پرواز به افغانستان انجام شده و جمعا ۲۵۶ نفر را از این کشور خارج کرده‌اند.پیشتر برخی منابع خبری عموما روسی به نقل از معاون وزارت خارجه اوکراین گزارش کرده بودند افراد ناشناس هواپیمای اوکراینی را که برای تخلیه شهروندان این کشور به کابل آمده بود، ربوده‌اند.روسیا الیوم به نقل از یوگنی ینین، معاون وزارت خارجه اوکراین گزارش کرده بود: یکشنبه هواپیمای ما توسط افراد ناشناس توقیف و امروز سه شنبه عملا ربوده شد و به جای تخلیه اوکراینی‌ها، با گروهی ناشناس به سمت ایران رفت. 


 

ارسال نظر