انتقاد شدید از عملکرد فرهنگی شهرداری تهران

۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۷۵
انتقاد شدید از عملکرد فرهنگی شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی|

گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دیروز در صحن علنی شورای شهر انتقاد شدید برخی از اعضای این شورا را در پی داشت، به گونه‌ای که این انتقادات با تذکر مهدی چمران، رییس شورای شهر مواجه شد. چمران خطاب به منتقدان گفت: ما نمی‌خواهیم به نقد همه مسائل گذشته بنشینیم و قرار ما نیز بر این نیست که همه مسائل را مورد نقد قرار دهیم و اشکال بگیریم و از اعضا خواهش می‌کنم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زمان پاسخگویی برسد. مشکلاتی است که همه می‌دانیم و متوجه یک شخص و معاون نبوده است و سیستم به گونه دیگری شهر را پیش می‌برده که به اینجا رسیده است. بنابراین سعی کنیم میزان نقادی در حد متعادلی حفظ شود.

به گزارش «تعادل»، محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در پنجمین جلسه شورای شهر به ارایه گزارش عملکرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی پرداخت. 

جوادی یگانه در این جلسه گفت: گستردگی حوزه اجتماعی از لحاظ ساختار بسیار زیاد است و گسترده‌ترین سازمان شهرداری تهران است و این فضا در سازمان تقریبا شناخته شده نیست. در گزارش امروز تلاش دارم این گستردگی را نشان دهم. ما تلاش کردیم که نگاه جامعی به همه حوزه‌های اجتماعی داشته باشیم. معاونت اجتماعی از پیش از انقلاب وجود داشته ولی از سال ۷۱ در ساختار شهرداری تهران شکل گرفته است. در این دوره ۳۰ساله اقدامات فراوانی در حوزه اجتماعی شکل گرفته است. 

او بیان کرد: تقریبا نیمی از دوره ۳۰ ماهه مسوولیت بنده در معاونت با بیماری کرونا روبه رو شد. در دوره شیوع بیماری کرونا عملا امکان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت. مجموعه برج میلاد و سازمان ورزش تقریبا تمام درآمد خود را از دست دادند. به سازمان ورزش می‌توانستیم کمک کنیم ولی در سال ۹۹ امکان کمک مالی به برج میلاد وجود نداشت چون ردیف بودجه نداشتیم. البته معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش کرد تا خود را با شرایط کرونا سازگار کند.  یگانه عنوان کرد: برای ارزیابی حوزه اجتماعی علاوه برعملکرد، رویکرد هم مهم است. تجربه‌ای که در معاونت اجتماعی احساس شد حس کسی بودن است یعنی باید به همه انسان‌ها در شهر توجه شود و به ویژه بخش‌هایی که کمتر دیده شدند. 

وی ادامه داد: اقدامات رویکردی ما در شهرداری بر مبنای عدالت توزیعی، التیام‌بخشی، مشارکت اجتماعی و نشاط اجتماعی بوده است که برگزاری نوروزگاه، شادستان، کنسرت آنلاین و مسابقات نقاشی شهری که من دوست دارم، همچنین کوچه‌های دوستی از جمله این موارد است.  جوادی‌یگانه خاطرنشان کرد: رویکرد اجتماعی و فرهنگی به همه مسائل مدیریت شهری و وجود برنامه‌های شفاف و انگیزشی برای آحاد مردم از رویکردهای تهران ۱۴۰۰ بوده و افزایش زیست‌پذیری شهری، همچنین نگاه به سیر تاریخی یکصدساله شهر و تحقق عدالت اجتماعی در خدمات‌دهی از اهداف کلی رویکرد تهران ۱۴۰۰ است. برهمین مبنا، دو پویش اصلی جان تو جان شهر و پویش نور، شهر و امید ویژه اعیاد مذهبی برگزار شد. 

او با اشاره به املاک بند ۶ ماده ۵۵ بیان کرد: در این املاک بیش از ۷۰ ملک شامل مسجد، حسینیه، هیات و حوزه علمیه است. همچنین حدود ۸۸ ملک وجود دارد که شهرداری تهران واگذار کرده است که این واگذاری در اختیار حوزه اجتماعی است و جزو بخشی از اموال حوزه اجتماعی است. 

جوادی‌یگانه عنوان کرد: حوزه اجتماعی در کنار حوزه فرهنگی قرار دارد و در این دوره در هردوبخش کار شد. در حوزه اجتماعی، مقیاس رویداد‌های ما از سطح شهرو منطقه به محله و کوچه تغییر پیدا کرد. طبیعتا رویداد‌های محله‌ای و کوچه رویداد‌های بزرگی هستند که حال مردم را بهتر می‌کند این نگاه بهتر شدن حال مردم نگاهی است که درحوزه اجتماعی کار شده است. 

او اظهار کرد: شهرداری تهران خود را رقیب هیات‌ها و حسینیه‌ها نمی‌دید بلکه تلاش می‌کرد فعالیت‌هایش از طریق آنها باشد. در محرم وقتی قرار شد که ۳۵۰ پوستر بین انصاف توزیع شود از طریق اتاق اصناف و اتاق بازگانی و سازمان تبلیغات این کار انجام شد. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: بخش‌هایی هم در شهر بودند که درمیان نگاه درآمدزایی کمتر دیده شدند. ما به محذوفین مانند آسیب دیدگان، مهاجرین و بی‌خانمان‌ها نگاه ویژه‌تری داشتیم. 

     آشفتگی در فضای فرهنگی تهران

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران اما پس از شنیدن سخنان جوادی یگانه گفت: معاونت فرهنگی در دوران مسوولیتی خود یک آشفتگی بسیار جدی در فضای فرهنگی شهر ایجاد کرد. با این گزارش برای حوزه فرهنگ تاسف خوردم. او ادامه داد: از مردم تهران عذرخواهی می‌کنم و البته از سازمان فرهنگی و هنری بابت زحمات محرم ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم. همچنین درباره گزارش عملکرد دوران مهندس چمران و آقای قالیباف که به عنوان گزارش عملکرد خود ارایه کردید تشکر می‌کنم. او خطاب به جوادی یگانه گفت: پیوست فرهنگی برنامه‌ها و سازه‌های تهران که اجرا شد کجاست؟ شما در دوران مسوولیتی خود یک آشفتگی بسیار جدی در فضای فرهنگی شهر ایجاد کردید که شاید به دلیل عدم تجربه شما در این حوزه باشد. شما هیچ تجربه‌ای در این حوزه نداشتید و الان مساله ما شما نیستید، بلایی است که سبک مدیریت شما بر حوزه فرهنگ آوردید است. اقراریان گفت: سوال مشخص من از شما این است که یک تعریف مشخص از کار جبه‌های ارایه کنید، اگر نمی‌دانید کار جبهه‌ای چیست توصیه می‌کنم فرمایشات رهبر انقلاب در تاریخ 2 اردیبهشت 92 را بخوانید. اگر می‌دانید کار جبهه‌ای چیست بفرمایید که از نگاه معاون فرهنگی شهرداری کار جبهه‌ای چیست و در دوران مسوولیتی شما برای استفاده از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چه کاری انجام دادید؟ او گفت: عدم انسجام در این گزارش مشخص بود و این گزارش شأن اعضای شورا را مشخص نکرد.

     منظورتان چه بود که تهران را  پس گرفتیم؟

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران نیز پس از استماع گزارش عملکرد معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری گفت: توقع داشتیم گزارش حوزه اجتماعی و فرهنگی راهبردی باشد، اما یک گزارش کار روزانه از سازمان‌های زیرمجموعه ارایه شد نه گزارش عملکرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ در مقاله‌ای گفتید تهران را پس گرفتیم، کاش کتاب طرح تحول در اختیار ما قرار می‌گرفت تا بدانیم منظورتان چه بود.

امانی ادامه داد: شما در این کتاب گفتید، پارادایم حوزه فرهنگ را از دید امنیتی به دید اجتماع محور تغییر دادیم. این حرف بزرگی است. کاش مصادیق بارز این تغییر پارادایم را توضیح می‌دادید. یعنی می‌گویید در ۱۲ سال قبل دید امنیتی حاکم بوده و آن را به اجتماع محور تبدیل کردید. گفته بودید گفتمان جدیدی در شهر حاکم کردیم که ۴ ویژگی دارد و به افزایش عدالت توزیعی اشاره و به افتتاح مجتمع فرهنگی طغرل در شهرری اشاره کردید. در حالی که این مجتمع در مردادماه ۹۶ در زمان مدیریت قبلی تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت آن‌وقت شما می‌گویید، برای ایجاد گفتمان جدید، گفته‌اند برج طغرل را افتتاح کردیم.

وی افزود: به طرح‌هایی اشاره کردید که همه مصوبه دوره قبل است. اگر منظورتان از تمرکز بر طرح‌های شادستان، مناسب‌سازی شهر، تقویت مراکز فرهنگی و ایجاد عدالت توزیعی است بگویید چه تغییرات زیرساختی در جنوب شهر تهران دادید؟ در بعد کالبدی شهر چه توسعه‌ای داشته‌اید؟

امانی با اشاره به افزایش عوارض ساخت و ساز، گفت: در منطقه ۱۹ شاهدیم که ۱۳۰ درصد عوارض برای مردم این منطقه محروم افزایش یافته است. این عدالت اجتماعی است؟ این عوارض را به نفع مردم محروم مناطق جنوبی افزایش دادید! وی به اصطلاح تبعیض مثبت که از سوی جوادی یگانه به کاربرده شد اشاره کرد و گفت: پرداختن به شهر امن زنان و ایجاد شهر دوستدار کودک و ... که در دوره قبل هم دنبال می‌شد. امانی با اشاره به رأی نیاوردن اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران و ریزش سبد رأی آنها پرسید: اگر ادعا می‌کنید بخشی از مردم از تحولات مدیریت خوشنودند چرا رأی یک میلیون و پانصد هزار نفری شورای قبلی به ۱۷ هزار نفر کاهش یافت؟ وی ادامه داد: ما نفهمیدیم رویداد تهران ۱۴۰۰ چه بود و چه اتفاقی قرار بود در تهران بیفتد با این همه هزینه؟۵ هزار و ۵۰۰ نقطه بی‌دفاع شهری داریم، کدامش امن شد؟ در ساختار حوزه اجتماعی هیچ تغییری صورت نگرفت.

 

ارسال نظر