سرنوشت بندر چابهار بدون افغانستان

۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۴۶

هر چند هنوز از روابط طالبان و امارت اسلامی با کشورهای همسایه و منطقه چیزی مشخص نیست و فعلا سیاست‌های تجاری افغانستان جدید معلوم نشده اما آنچه که تاکنون رخ داده این است که فعلا صاحبان کالای هندی و ایرانی رغبتی به تبادل محمولات خود از طریق مرز میلک، دوغارون و ماهیرود به سمت افغانستان ندارند و پیش‌بینی می‌شود تا روشن شدن مواضع طالبان، تردد بارها از مسیر ایران کاهش یابد. پس از تحولات اخیر در کشور افغانستان و روی کار آمدن طالبان، سرنوشت توافقنامه‌های منطقه‌ای این کشور با همسایگان خود در ابهام است. در کنار آینده نامعلوم درآمد تجاری چند میلیارد دلاری ایران از افغانستان از محل صادرات، مساله پروژه‌هایی که به صورت مشارکتی در رابطه با این کشور در جریان بوده، مطرح است. یکی از این پروژه‌های مشترک، بین سه کشور هند، ایران و افغانستان بوده تا به ایجاد مسیر ترانزیتی از طریق تقویت و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار منجر شود.  موافقت‌نامه تاسیس دالان تجاری ایران، هند و افغانستان تحت عنوان توافق‌نامه چابهار خردادماه سال ۹۵ بین روسای جمهور این سه کشور امضا شد و به تصویب مجالس کشورهای مذکور هم رسید. مهم‌ترین موضوع این توافقنامه بحث ترانزیت و دسترسی هند به افغانستان از مسیر ایران است که پیش زمینه اجرای آن، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بود. اما با به قدرت رسیدن طالبان، مشخص نیست، آیا همکاری‌های مشترک و تبادلات اقتصادی بین هند و افغانستان پابرجا بماند یا خیر. می‌دانیم که یکی از کشورهای متضرر موافقنامه بین ایران و هند و افغانستان، کشور پاکستان بوده‌ و هر چند هنوز امارت اسلامی سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های بروز نداده، اما آنچه که پیش‌بینی می‌شود، تمایل طالبان به سمت پاکستان است.  در همین حال، برخی از فعالان و کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که پاکستان فعلا نمی‌تواند جای کالا و مسیر و راه ترانزیتی ایران را برای افغانستان بگیرد.  البته انتظار می‌رود در کوتاه و میان مدت عملکرد بندر چابهار (کلانتری و بهشتی) و همچنین بندرعباس در رابطه با محمولات تجاری (چه از مبدا و چه به مقصد افغانستان) کاهش پیدا کند. در این رابطه به تازگی سایت «لویدز لیست» تحلیلی را منتشر کرد مبنی بر اینکه هند برای رقابت با چین و پاکستان در بندر گوادر و همچنین حفظ نفوذ منطقه‌ای خود، به طرح توسعه بندر چابهار نگاه ویژه‌ای دارد تا با دور زدن پاکستان یک مسیر تجاری ایمن از هند به افغانستان و اروپا برای دسترسی به بازار پرکشش آنها فراهم کند، اما اکنون با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، برجستگی و اهمیت این پروژه ممکن است برای هندوستان از دست رفته باشد.

     تحولات افغانستان  اثری در فعالیت چابهار نداشت

در این حال، فرهاد کوهساری معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با ایلنا درباره سرنوشت تفاهمنامه سه جانبه ایران- هند و افغانستان و شرایط بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نزدیکترین بندر جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان پس از تحولات اخیر و به قدرت رسیدن طالبان در آن اظهار کرد: در حال حاضر هیچ مشکل و اختلالی در فعالیت‌های بندر شهید بهشتی ایجاد نشده و این بندر بدون مشکل در حال انجام وظایف و فعالیت‌های تعریف شده خود است.  

 

ارسال نظر