رای مجلس به شهرداری زاکانی

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۳۱۸
رای مجلس به شهرداری زاکانی

گروه راه و شهرسازی|

در پی موافقت نمایندگان مجلس با استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مردم قم، حالا او یه گام دیگر به کرسی شهرداری تهران نزدیکتر شده است، به گونه‌ای که به محض صدور  حکم شهرداری از سوی وزارت کشور، او فعالیت خود را به عنوان شهردار تهران آغاز خواهد کرد. زاکانی اما در پاسخ به اظهارات مخالف برخی از نمایندگان مبنی بر بی وفایی نسبت به رای مردم قم، اعلام کرد که دفتر خود در این شهر را تعطیل نمی‌کند تا امور مردم این شهر را در هیات دولت دنبال کند.زاکانی همچنین در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عدم تخصص او در امور شهری، گفت: مدیریت شهر تهران تک بعدی و منحصر به یک تخصص نیست بلکه تمام مولفه‌های زندگی مردم را در بر دارد و نیازمند مدیریت راهبردی و به خدمت گرفتن شایستگان است. بر اساس این گزارش، دیروز در جلسه علنی مجلس از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن، نمایندگان با ۱۴۸ رأی موافق، ۹۹ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع با استعفای زاکانی موافقت کردند.

     زاکانی از تخصص لازم برخوردار نیست

دیروز اما مخالفان استعفای زاکانی از نمایندگی مردم قم تاکید داشتند که وی از تخصص لازم برای ایفای نقش شهرداری برخوردار نبوده و باید در سمت نمایندگی جهت اجرای وعده‌هایی که به مردم قم داده است باقی بماند. به گزارش ایسنا، محمد باقری بناب در مخالفت با این درخواست بیان کرد: بحث مهم و اساسی که در کشور ما مغفول مانده است تخصص و تعهد است؛ مگر ما افراد متخصص در کشور کم داریم که اعضای شورای شهر آقای زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند؟ آقای زاکانی از تخصص لازم برای این سمت برخوردار نیستند. تا به کی ما باید از این نقطه ضربه بخوریم؟ هرگاه افراد غیرمتخصص را در سازمان‌ها و نهادها قرار دادیم عملا دیدیم که کارایی ندارند. مگر سمت نماینده مردم قم بودن کمتر از شهرداری تهران است؟ ایشان که مدعی هستند قم قلب تپنده اسلام است، پس نماینده این حوزه بمانند.

ولی‌الله بیاتی در مخالفت با درخواست استعفای زاکانی تصریح کرد: مردم قم از آقای زاکانی ناراحت هستند چرا که ایشان قول‌ها و وعده‌هایی را به مردم در زمان کاندیداتوری برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی داد اما یک‌باره ایشان هم برای انتخابات ریاست‌جمهوری و هم برای انتخابات شهرداری پیش قدم شدند. بنده با توجه به سوابق اجرایی که در حوزه مدیریت شهری دارم باید بگویم شهردارانی که از سابقه اجرایی در این حوزه برخوردار نیستند نمی‌توانند عملکرد موفقی داشته باشند. آقای زاکانی نیز از سابقه اجرایی در این حوزه برخوردار نیست از سویی دیگر ایشان فردی انقلابی و متعهد است اما در خصوص شهرداری غیرمتخصص است. 80 درصد بودجه شهرداری مربوط به حوزه عمرانی است باید فردی متخصص در این حوزه قرار گیرد. از سوی دیگر اگر قرار باشد مبارزه با فساد صورت بگیرد در مجلس و مرکز پژوهش‌ها نیز می‌توان این کار را جدی‌تر دنبال کرد. سید البرز حسینی در مخالفت با این درخواست بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر در معرض تصمیمات مهمی است که مورد سنجش افکار جامعه قرار می‌گیرد. آقای زاکانی همکاری دلسوز و صاحب تجربه در حوزه مسائل تقنینی است اما از زمانی که حضور ایشان در شهرداری مطرح شد این سوال در ذهن بنده مطرح شده که چقدر ایشان در این حوزه تخصص دارند؟ مقام معظم رهبری تاکید کردند که نمایندگان مجلس کمتر در حوزه‌های دیگر حضور یابند. فضای کابینه دولت با شهرداری تهران متفاوت است. آیا قبل از اینکه ایشان کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند یا کاندیدای مجلس شورای اسلامی شوند به این موضوع فکر کرده اند؟ مگر وسعت تصمیم‌گیری در مجلس یا مرکز پژوهش‌ها چقدر کمتر است که ایشان می‌خواهند به شهرداری بروند؟ شهرداری تهران بالغ بر 70 هزار نفر جمعیت نیروی انسانی دارد آیا در بین آنها شش یا هفت نفر نخبه برای حل مشکلات این حوزه وجود ندارد؟ محمد وحیدی در مخالفت با این درخواست بیان کرد: تنها واژه‌ای که در تعریف وظایف شورای شهر وجود ندارد پرداختن به مسائل سیاسی است آیا اگر در زمان رای دادن به اعضای شورای شهر ملزم بودند که اسم شهرداران را نیز ذکر کنند آیا چنین انتخابی داشتند؟ آقای زاکانی یک چهره سیاسی ملی است. ما مخالف این نیستیم که ایشان در مسوولیت‌های مختلفی قرار گیرند اما نباید اجازه داد تا از مجلس به شهرداری بروند. این به نوعی تضعیف مجلس شورای اسلامی است. چندی پیش ما به دلیل انتخاب شهرداران غیرمتخصص کارت زرد به وزیر کشور دادیم حال چرا اصرار داریم فردی که تخصص لازم را ندارد را به شهرداری بفرستیم؟ مهرداد گودرزوند چگینی در مخالفت با این درخواست بیان کرد: وظایف نمایندگی در اصول مختلف قانون اساسی ذکر شده است با استعفای ایشان چندین اصول قانون زیرپا گذاشته می‌شود. چرا باید از یک جایگاهی که سطح بین المللی دارد به شهرداری کوچ کنند؟ اکنون انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی برگزار نشده و تا پایان دوره مردم قم نماینده نخواهند داشت. ایشان در سخنرانی‌های خود قول‌های مختلفی به مردم قم دادند چرا ایشان صحبت‌های رهبری را به نفع خود تفسیر کردند. رهبری به صراحت نمایندگان را منع کردند تا برای سمت گرفتن حرص داشته باشند. گرفتن پست از اعضای شورای شهر قطعا نیاز به رایزنی دارد نماینده‌ای که ادعای انقلابی‌گری دارد نباید صحبت‌های رهبری را به نفع خود تفسیر کند.

    کاهش سرمایه اجتماعی در تهران

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به سایر ظرفیت‌های حاکمیتی برای ارایه الگویی از یک کلانشهر مطلوب در جهان اسلام گفت: تلاش خواهم کرد بار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم. به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در جلسه علنی صبح روز شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان نطق خود برای استعفا از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرایط امروز حساس و دارای فرصت‌های عظیم و تهدیدهای جدی است. جریان انقلاب در مقطع بی نظیری قرار گرفته و فرصت‌های مهمی برای خدمت در دولت، مجلس، شوراها و دستگاه قضایی به دست آمده است. آنچه ضرورت دارد ارتقای سرمایه اجتماعی مردم است که باید در صدر اقدامات ما قرار بگیرد. نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه کاهش سرمایه اجتماعی در تهران به عنوان مرکز تصمیم‌گیری نظام اسلامی بیش از سایر نقاط کشور زشتی خود را نشان داده، یادآور شد: اداره شهر با به میدان آمدن مردم با محوریت نخبگان در تعیین اولویت‌ها، مشارکت در طرح‌های مختلف و نیز سهیم کردن مردم در نتایج برنامه‌های تحولی به گونه‌ای برای آحاد شهروندان باید قابل لمس باشد همراه با احترام به حریم خصوصی بخشی از برنامه‌ای است که می‌تواند سرمایه اجتماعی نظام اسلامی را ارتقاء ببخشد. وی ادامه داد: مدیریت شهر تهران تک بعدی و منحصر به یک تخصص نیست بلکه تمام مولفه‌های زندگی مردم را در بر دارد و نیازمند مدیریت راهبردی و به خدمت گرفتن شایستگان است. در همین راستا به کمک کمیسیون‌های تخصصی خصوصا کمیسیون شوراها و فراکسیون مدیریت شهری نیازمندم.

     دفتر قم را تعطیل نمی‌کنم

او یادآور شد: شرمنده مراجع و علما هستم و ارتباطم را با بطن مردم قم، طلاب و مراجع حفظ می‌کنم تا مسیر فیض را برای خود حفظ کنم. لذا دفتر کنونی‌ام در قم تعطیل نخواهد شد و به عنوان عضو کوچک در هیات دولت مطالبات مردم را در کنار پیگیری امورات تهران با مشورت دو نماینده عزیز دنبال می‌کنم. از همکاران عزیزم در مرکز پژوهش‌ها به خصوص جوانان تشکر می‌کنم و برای قصور کاستی‌ها از همه نمایندگان پوزش می‌طلبم. این نماینده مجلس با بیان اینکه خدمات متقابل مجلس و مجموعه‌های اجرایی سال‌های گذشته عرف پذیرفته شده و موفقی بوده است، گفت: هرگاه ایجاب کردیم بزرگانی مثل مقام معظم رهبری از مجلس به ریاست‌جمهوری رفتند و مجلس هم در دوره‌های مختلف وزیر به دولت تقدیم کرده و خواهد کرد. آنچه مذموم است تلاش و دست و پا زدن برای کسب مناصب دنیوی است.

     نشانه مجاز بودن خروج از مجلس

زاکانی احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری را نشانه مجاز شمردن خروج خود از مجلس توصیف کرد و گفت: در تمام سال‌های عمرم به جز برای رفتن به جبهه و حضور در عرصه‌های سخت مورد نیاز انقلاب شخصا داوطلب هیچ جایی نشدم و پا پیش نگذاشتم بلکه بارها از پذیرش مسوولیت به دلیل وجود افراد بهتر استنکاف کردم. در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری هم جز دفاع از حقوق مردم و نفی فساد و تبعیض کار دیگری را دنبال نکردم و بر هیچ یک از دیدارها با آیت‌الله رییسی سخنی برای تصدی مسوولیت در دولت به میان نیاوردم. وی همچنین اضافه کرد: تا قبل از دعوت اعضای شورای شهر نیز به سمت شهرداری فکر نکرده بودم و پس از آن با توجه به ضرورت تحول آن در‌ام القرای جهان اسلام و نیاز به چند اقدام عاجل به خصوص در بحث مقابله با کرونا و توجه به عقب افتادگی کلانشهر تهران در ادوار مختلف و ضرورت توسعه جهش گونه پذیرفتم برنامه ارایه کنم که مورد عنایت اکثریت قاطع اعضای شورای شهر قرار گرفت. نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به دیدارش با روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قول دادیم با تمام وجود تلاش کنم کار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم.

 

ارسال نظر