توپ مسکن قسطی در زمین دولت سیزدهم

۱۴۰۰/۰۵/۲۳ - ۰۰:۵۲:۰۷
کد خبر: ۱۸۱۲۷۴

فروش مسکن به شکل قسطی، بسیاری از خانواده‌ها که آرزوی داشتن سرپناه در سر دارند را به خود جذب کرد. با اینکه گفته می‌شود تا کنون حدود ۶۰۰ هزار نفر برای این طرح ثبت نام کرده‌اند، وزارت تعاون در پی انذار وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان این طرح هشدار داد و اعلام کرد که تعاونی مورد نظر مجوز پیش‌فروش ندارد. در سوی مقابل، مدیرعامل طرح مسکن اقساطی می‌گوید که وظیفه‌مان ساخت خانه است، پیش‌فروش هم نکرده‌ایم، از دولت قبل خیری ندیدیم اما خوش‌بین به دولت سیزدهم هستیم.

به گزارش ایسنا، جهش قیمت مسکن در دولت دوازدهم که با کاهش قدرت خرید همراه شد، برخی مجموعه‌ها را در ماه‌های پایانی دولت بر آن داشت تا طرح مسکن اقساطی را به عنوان یک راهکار ارایه کنند اما به دلیل سوابق گذشته و ذهنیت منفی که بعضا از این چینن برنامه‌هایی در ذهن مردم است، دولت گذشته احتمالا با ذهنیت پیشگیری بهتر از درمان است این برنامه را سرکوب کرد. پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی، طرح مسکن اقساطی را غیرقانونی اعلام کرد و مجری این طرح در واکنش گفت که فعالیت ما ارتباطی به وزارت راه ندارد و زیر نظر وزارت تعاون هستیم، در روزهای اخیر وزارت تعاون نیز با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به خرید مسکن از تعاونی مورد نظر هشدار داد و اعلام کرد که مجوزی به آن نداده است.

     فرآیند قانونی پیش‌فروش طی نشده است

در بخشی از اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و بازدیدهای میدانی، اتحادیه تعاونی‌های انبوه‌ساز تهران و اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، نه تنها فرآیند قانونی ساخت و ساز و پیش‌فروش واحدها را رعایت نکرده که با ادعای داشتن مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به پیش‌فروش ساختمان در قالب طرح ملی مسکن اقساطی از طریق تبلیغات و ثبت‌نام از متقاضیان از طریق سایتی با عنوان etot.co اقدام کرده است».

در روزهای اخیر همچنین معاون وزرات تعاون در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که یک ماه به تعاونی مذکور مهلت داده تا اسناد و مدارک خود را در اختیارشان قرار دهند که این اقدام صورت نگرفته است. پیش از این هم وزارت راه و شهرسازی، پیش فروش مسکن از سوی این اتحادیه را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده بود که به دلیل سوءاستفاده از نام «طرح اقدام ملی مسکن» از مجموعه مذکور شکایت کرده است.

     مجری طرح: پیش‌فروش نداریم  قدرالسهم واگذار می‌کنیم

در این باره با خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: اینقدر این اتهام را تکرار نکنند. ما پیش‌فروش انجام نمی‌دهیم و فعالیت ما بر اساس سرمایه‌گذاری در قدرالسهم و مشارکت جمعی است که همان روح تعاون محسوب می‌شود. هرکس به اندازه بودجه‌ای که در اختیار دارد سهمی از یک تا صددرصد واحدهای مسکونی را دریافت خواهد کرد. پرداختها هم بر اساس نرخ تمام شده ساخت خواهد بود، نه قیمت بازار و اینکه می‌گویند قیمت واحدهای ما متری ۷ یا ۱۰ یا ۱۲ میلیون تومان است صحت ندارد. دوما هیچ بررسی کانونی توسط مسوولان از مجموعه ما صورت نگرفته و اینکه عنوان کردند اسناد را در اختیارشان قرار نداده‌ایم دروغ است. اسناد و مدارک ما کاملا شفاف، روشن و در دسترس است و اگر مسوولان به خودشان زحمت بدهند و اراده کنند در اختیارشان قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران مجوزهای قانونی تأسیس را با عبور از فیلترهای متعدد دریافت کرده است، افزود: برخورد منفی مسوولان هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را به مجموعه ما تحمیل کرد. استدلال مسوولان این است که چون قبلا کسانی در بحث پیش‌فروش سوءاستفاده کرده‌اند پس ممکن است ما هم کلاهبردار باشیم! این چه منطقی است که آقایان دارند؟ طبق سند توسعه تعاون، احداث ۵۰ درصد مسکن کشور بر عهده تعاونی‌ها قرار دارد. ما هم داریم فعالیت ذاتی و ماموریت خود را انجام می‌دهیم اما علت این همه سنگ‌اندازی، آن هم از طرف مجموعه‌های بالادستی که طبیعتا باید به ما کمک کنند را متوجه نمی‌شویم. وقتی وزارت تعاون بدون بررسی عینا ادعاهای واهی وزارت راه را درباره ما تکرار می‌کند یعنی پدر خانواده به جای اینکه طرف خانواده‌اش را بگیرد طرف همسایه و غریبه را گرفته است.

باقرپور با بیان این ادعا که دولت قبل در تولید مسکن کم کاری داشته است تاکید کرد: بعضا عنوان می‌کنند که مثلا چند هزار واحد را کلنگ‌زنی کردیم در حالی که نیاز مسکن کشور میلیونی است. گفتند با متری سه میلیون تومان خانه می‌دهیم ولی ما هیچ مبلغی اعلام نکردیم، با این حال تا کنون حدود ۶۰۰ هزار نفر در سایت ما نام‌نویسی کرده‌اند. از مسوولان دولت دوازدهم که خیری ندیدیم اما امیدواریم با روی کار آمدن آقای رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی و آقای عبدالملکی در وزارت تعاون اقدامات قانونی و عام‌المنفعه خود را جلو ببریم.

     مانع تورم مصالح ساختمانی برای پروژه‌ها

با توجه به کش‌دار شدن و ایجاد حاشیه برای طرح مسکن اقساطی حالا باید منتظر باشیم تا سرنوشت این طرح را در دولت آینده ببینیم. دولت رییسی وعده احداث چهار میلیون مسکن طی چهار سال را داده و قصد دارد از توان بخش خصوصی برای این موضوع استفاده کند. از طرف دیگر طرح اقدام ملی مسکن که توسط دولت دوازدهم کلید خورد در حال اجرا است که تا کنون ۵۳۴ هزار واحد به مرحله اجرا رسیده و حدود ۴۰ هزار واحد افتتاح شده است. تابستان سال گذشته قیمت واحدهای اقدام ملی ۲.۷میلیون تومان در هر متر مربع اعلام شد که با وجود رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی هنوز این نرخ به‌روز رسانی نشده است.

برخی سازندگان مدعی هستند که وزارت راه و شهرسازی فرآیند به‌روزرسانی قیمت مسکن ملی را طولانی کرد تا تورم این پروژه را به دوش دولت سیزدهم بیندازد. با این حال مسوولان وزارتخانه بعضا اعلام می‌کردند که نرخ ۲.۷ میلیون تومان قیمت علی‌الحساب است و واحدها با نرخ هزینه تمام شده به متقاضیان واگذار خواهد شد. بنابراین به موقع واریز کردن آورده از سوی متقاضیان در سرعت اجرای پروژه و جلوگیری از تورم آتی موثر خواهد بود.

از سوی دیگر به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن، بخش ساخت‌وساز در رکود به سر می‌برد. قطعی برق کارخانجات سیمان و فولاد و افزایش قیمت محصولات این کارخانجات هم طی بیش از یک ماه اخیر منجر به توقف بسیاری از پروژه‌های مسکونی شده است. ظرف چند روز قیمت هر پاکت سیمان از حدود ۳۵ هزار تومان به بالای ۷۰ هزار تومان و هر کیلو میلگرد از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از ۲۰ هزار تومان رسید. با این شرایط کار دولت آینده برای اجرای پروژه‌ها با مشکل مواجه می‌شود. 

 

ارسال نظر