ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۰۲

طرح جهش تولید و تامین مسکن اصلاح شد

نمایندگان مجلس با هدف تامین نظر شورای نگهبان طرح جهش تولید و تامین مسکن را اصلاح کردند. به گزارش ایسنا، در جلسه علنی روز یکشنبه بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح جهش تولید و تامین مسکن مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. بر این اساس نمایندگان مجلس تصویب کردند که بانک‌ها و موسسات اعتباری در صورت پرداخت تسهیلات موضوع این ماده مجاز به انتشار اوراق رهنی موضوع ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در چارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. همچنین مصوب شد که در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت تحقق کلیه معاملات، املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های در سامانه معاملات املاک کشور موضوع تبصره 3 ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم توسط متعاملین و أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.

رشد ۲۵ درصدی قراردادهای اجاره در تابستان

مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک از افزایش ۲۵ درصدی قراردادهای اجاره مسکن در تهران خبر داد و گفت: گزارش‌های غلط بانک مرکزی، بازار مسکن را دچار تشنج می‌کند. به گزارش تسنیم، خسروی در نشست خبری با اشاره به اینکه گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن دقیق نیست، اظهار کرد: بانک مرکزی اعلام می‌کند که از آمار خام سامانه املاک و مستغلات (کد رهگیری) برای تهیه گزارش‌های خود استفاده می‌کند. بانک مرکزی از طریق اتاق ایران آمار خام سامانه را استفاده می‌کند، اما باید به این نکته اشاره کنیم 60 درصد معاملات بازار مسکن در این سامانه ثبت می‌شود و بانک مرکزی با حدس و گمان گزارش خود را از بازار مسکن تهیه می‌کند. بانک مرکزی با گزارش‌های اشتباه خود باعث تشنج در بازار مسکن می‌شود. وی با اشاره به آمار بازار مسکن گفت: از تاریخ اول فروردین 99 تا 16 مرداد 99 کل قراردادهای مسکن کشور 580 هزار و 508 فقره بوده که از این تعداد 298 هزار و 540 فقره مبایعه‌نامه و 277 هزار و 88 فقره اجاره‌نامه بوده است. وی اضافه کرد: از تاریخ اول فروردین امسال تا 16 مرداد 1400 تعداد کل قراردادهای مسکن کشور با کاهش 6 درصدی به 546 هزار و 88 فقره رسیده است. رییس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: از اول فروردین 1400 تا 16 مرداد 1400 تعداد کل قراردادهای شهر تهران با رشد منفی 12.2 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 105 هزار و 237 فقره کاهش یافته است. این در حالی است که نسبت قراردادهای اجاره طی بازه اشاره شده از 64 هزار فقره سال 99 با رشد 25.12 درصدی به 80 هزار و 452 فقره افزایش یافته است.

نبض بازار مسکن در دست اقشار متوسط

چهار شاخص قیمت کل، نرخ هر متر مربع، متراژ و مناطق پرتقاضا در بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که عمده خرید و فروش‌ها توسط دهک‌های متوسط انجام می‌شود و از طرف دیگر تقاضای سرمایه‌ای بازار را ترک کرده است. به گزارش ایسنا، خانه‌های دارای قیمت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان رتبه اول از نظر تعداد معاملات مسکن شهر تهران را با ۱۹.۱ درصد از کل معاملات به خود اختصاص می‌دهند. جایگاه دوم نیز به واحدهای یک تا ۱.۵ میلیارد تومان با سهم ۱۷.۴ میلیارد تومان مربوط می‌شود. چهار محدوده پرتقاضا نیز به ترتیب مناطق ۵، ۱۰، ۲ و ۴ هستند که ۴۱.۵ درصد از کل معاملات را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص می‌دهند. ساکنان این مناطق اغلب از اقشار متوسط به بالا هستند. از نظر متراژ نیز خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر با سهم ۱۵.۴ درصد رتبه اول، واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۳.۹ درصد جایگاه دوم و آپارتمانهای ۷۰ تا ۸۰ متر با سهم ۱۱.۶ درصد جایگاه سوم را در معاملات مسکن شهر تهران دارند. همچنین توزیع فراوانی بر اساس قیمت یک متر مربع حاکی از آن است که خانه‌های ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع با ۱۷.۲ درصد رتبه اول، واحدهای دارای ارزش متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان با اختصاص ۱۵.۳ درصد از معاملات جایگاه دوم و خانه‌های ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با سهم ۱۲.۸ درصد از قراردادهای خرید و فروش در جایگاه سوم قرار دارند.

 

ارسال نظر