بی‌وفایی اعضای شورای شهر به عهد خود

۱۴۰۰/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۰۰

 عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه اعضای شورای ششم به عهد خود وفادار نبودند و شهردار را برخلاف وعده‌های داده شده به پرسنل شهرداری انتخاب کردند، گفت: درست است، اما شورا یک نهاد دموکراسی است و رای اکثریت تعیین‌کننده است. اگر آقای زاکانی موفق شوند نظر اکثریت آرا را جلب کنند، شهردار تهران هستند و این انتخاب قانونی قابل احترام است. امیدواریم خواسته پرسنل شهرداری تهران مدنظر ایشان قرار گیرد.  به گزارش ایلنا، انتخاب شهردار تهران در حالی به مرحله نهایی شدن رسیده است که نداشتن سابقه مدیریتی و اجرایی زاکانی و شناخته شدنش به عنوان یک چهره سیاسی با انتقادات فراوانی روبرو است. این در حالی است که اعضای کنونی شورای شهر تهران در زمان تبلیغات انتخابات شوراهای شهر با تاکید بر انتخاب مدیران غیرسیاسی برای اداره شهر، سیاسی کاری در شوراهای پنجم را مورد نقد قرار داده بودند. 

مهدی چمران در گفت‌وگویی با ایلنا گفته بود: «اعتقاد من بر این است که افراد شورا درست است که دارای دیدگاه‌های سیاسی هستند، اما شورای شهر جای سیاست بازی نیست. اداره و مدیریت شهر کاری کاملا تخصصی است و نباید سیاسی شود. هر زمانی که شورا سیاسی شود به مشکل می‌خورد.» در همین راستا نیز با برگزاری چندین جلسه برای انتخاب شهردار و اخذ برنامه از چندین کاندیدا اعلام کردند که شهردار علاوه بر داشتن تخصص باید فردی جهادگر باشد که شهر را شناخته و سابقه اداره آن را داشته باشد. حال انتخاب چهره‌ای سیاسی از سوی شورای شهری‌ها اظهارنظرهای پیش از انتخابات را با زیر سوال برده است.  ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به انتخاب چهره‌ای سیاسی برای اداره شهر تهران اظهار کرد: امیدوارم بعد از تکیه زدن زاکانی بر صندلی شهرداری مسائلی را که قبلا دوستان از جمله آقای سروری و چمران پیش از انتخابات مطرح کردند مبنی بر اینکه شهر باید فارغ از جهت‌گیری سیاسی اداره شود، مدنظر قرار گیرد و شهرداری به شکل تخصصی و فنی اداره شود و عدم ورود به مسائل سیاسی رعایت شود و یک دوره کاری خوب را در پیش داشته باشیم. او تاکید کرد: شهردار منتخب شورای شهر تهران مورد حمایت همه اعضا خواهد بود، امیدوارم شهردار منتخب هم از سیاست زدگی و ورود به مسائل سیاسی پرهیز کند. 

  کار سیاسی زاکانی به کار اجرایی  تبدیل می‌شود

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه آقای زاکانی چهره سیاسی هستند، آیا قرار است اعضای شورا از ایشان تعهدی بگیرند که شهر با رویکردی سیاسی اداره نشود، اظهار کرد: اگر ایشان وارد شهرداری بشوند و بیشتر با مسائل شهرداری ارتباط کاری مستقیم بگیرند، حس خواهند کرد شهرداری محل کار، خدمت و نوکری مردم است. مطمئن هستیم که گذشته عمده کار ایشان که سیاسی بوده به کار اجرایی تبدیل می‌شود و شهر تهران با بهره‌برداری از بدنه مدیریت شهری و کارمندان خدوم آن قابل توسعه و بازگشت به روزهای خوب است.او در واکنش به اینکه در بدنه شهرداری معتقدند اعضای شورای ششم به عهد خود وفادار نبودند و شهردار را برخلاف وعده‌های داده شده به پرسنل شهرداری انتخاب کردند، در حالی که تقاضای آنها انتخاب شهردار دیگری بود، گفت: درست است، اما شورا یک نهاد دموکراسی است و رای اکثریت تعیین‌کننده است. اگر آقای زاکانی موفق شوند نظر اکثریت آرا را جلب کنند، شهردار تهران هستند و این انتخاب قانونی قابل احترام است. امیدواریم خواسته پرسنل شهرداری تهران مدنظر ایشان قرار گیرد.  امانی افزود: مطمئنم آقای زاکانی گوش شنوایی برای شنیدن به درددل پرسنل شهرداری دارند و امیدواریم با پرسنل صحبت کنند و ما نیز کمک می‌کنیم که این خواسته پرسنل شهرداری را به نوعی مدیریت کنند که نگرانی آنان برطرف شود. 

     اشکال اساسی به انتخاب زاکانی

زهرا نژادبهرام، عضو دوره پنجم شورای شهر تهران در واکنش به انتخاب شهردار تهران و انتقاداتی که به شورای پنجمی‌ها مبنی بر سیاسی کاری اصلاح‌طلب‌ها در دوره گذشته مدیریت شهری وارد بود به ایلنا گفت: دو اشکال اساسی به این انتخاب وارد است. اشکال اول اینکه براساس مصوبه وزارت کشور، تحصیلات شهردار مشخص شده است. شهردار منتخب پزشک هستند و در چارچوب تحصیلی مشخص شده قرار نمی‌گیرند که شورای ششم حتما باید به آن توجه کند. از طرفی باید توجه کنند که آیا سابقه اجرایی از شهردار منتخب وجود دارد یا خیر. او ادامه داد: ایشان بیشترین وقت خود را در مجلس گذراندند که جای قانون‌گذاری است و نه جای اقدامات اجرایی. در حالی که شهرداری یک پست اجرایی است. این دو اشکال جدی است که این انتخاب را زیر سوال می‌برد و تاکنون پاسخگویی در این زمینه صورت نگرفته است. شورای ششم درباره این دو اشکال چه پاسخی دارد که بگوید؟ 

   نا همسو با ادعای اداره غیرسیاسی شهر 

نژادبهرام در ادامه با اشاره به وعده‌های انتخاباتی اعضای شورای ششم گفت: نکته دوم درباره وعده‌هایی است که شورای ششم قبل از انتخابات داده بود، مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم شهر را سیاسی اداره نکنیم و به‌طور مداوم شورای پنجم را متهم به سیاسی کاری می‌کرد در حالی که شهردار ما سابقه سال‌ها حضور در دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی را داشت و سال‌ها معاون وزیر راه و شهرسازی بود و تحصیلات شهرسازی داشت و به حوزه شهر کاملا تسلط داشت. 

عضو دوره پنجم شورای شهر تهران اضافه کرد: آقای افشانی نیز به کار اجرایی انجام داده بود. در مورد آقای نجفی شاید تا حدی قابل تامل بود، اما سابقه مدیریتی داشتند و در عرصه اجرایی کشور حضور داشتند. 

 

ارسال نظر