تحلیف زیر سایه حواشی انتخاب شهردار تهران

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۰۳۹
تحلیف زیر سایه حواشی انتخاب شهردار تهران

گروه راه و شهرسازی|

شامگاه چهارشنبه گذشته خبرگزاری فارس به نقل از یکی از اعضای شورای ششم تهران اعلام کرد که علیرضا زاکانی با کسب 12 رای از 21 رای این شورا، به عنوان شهردار تهران انتخاب شده است. اما به فاصله کمی از اعلام این خبر، خبرگزاری ایسنا به نقل از مهدی چمران این خبر را رد کرد. روز پنجشنبه و به هنگام تحلیف اعضای شورای ششم اما مکالمه میان چمران و نرجس سلیمانی درباره حوادث عصر چهارشنبه خبر ساز شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مهدی چمران که اطلاعی از روشن بودن میکروفن خود نداشت در پاسخ به انتقادات نرجس سلیمانی مبنی بر اینکه کاش رای‌های ما شفاف و آشکار بود و این مساله پیش نمی‌آمد، پاسخ داد: من دیشب یکی از بدترین شب‌ها را داشتم، حتی از جنگ بدتر بود. آنقدر ناراحت شدم از اینکه اسامی اینگونه منتشر شده است در حالی که (از قبل) این را همه ما اعلام کرده بودیم. سلیمانی در واکنش به گفته‌های چمران ادامه داد: اگر رای‌گیری به صورت شفاف و در روز یکشنبه انجام می‌شد بهتر بود که چمران در واکنش گفت: عده‌ای فشار می‌آورند.سلیمانی افزود: عده‌ای از دوستان از اول رای‌شان این نبود. رای‌شان اشتباه رفته و باید از رای خود صیانت کنند و بهتر است موضوع شفافیت را از خودمان شروع کنیم. چه اشکالی دارد رای آشکار باشد.

چمران در واکنش تاکید کرد: البته در قانون نوشته شده رای را مخفی بگیرید که این هم دلایلی دارد. یک عده را می‌ترسانند، اصلا تهدیدشان کردند. همین حالا که رای مخفی هم دادند، به آنها گفتند اگر رای ندهید چنین می‌کنیم! و به من گفتند و من چند وقت پیش تذکر دادم که این کارها را نکنید و شما آن موقع تشریف نداشتید.

     انتخاب شهردار با رای‌گیری در صحن 

در این حال، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در حاشیه مراسم تحلیف اعضای ششمین دوره شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: امروز شوراهای کل کشور کار خود را آغاز می‌کنند و شوراهای اسلامی شهر تهران نیز کار خود را رسماً آغاز کردند.چمران در مورد انتخاب شهردار تهران گفت: براساس رای‌های استمزاجی قبلی رای‌گیری کردیم و مطالعات خود را انجام دادیم اما تا در صحن شورا رای‌گیری انجام نشود رسمی و قانونی نخواهد بود و در اولین فرصت تشکیل جلسات مساله شهردار را نیز روشن خواهیم کرد.او در پاسخ به اینکه آیا انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار را تایید نمی‌کنید گفت: باید در صحن شورا تصویب شود تا قانونی بشود. این خبرها رای‌گیری استمزاجی قبلی است‌ و در صحن شورا مطرح و رای‌گیری که شد قانونی خواهد بود.چمران در پاسخ به اینکه آیا نتیجه رای‌گیری و این انتخاب تغییر خواهد کرد گفت: فکر نمی‌کنم.

     امروز سرپرست شهرداری انتخاب می‌شود؟

در این حال، وحید ایمانی مشاور چمران روایت منتشر شده از اسامی رای‌دهنده به علیرضا زاکانی را تکذیب کرد و در صفحه مجازی‌اش نوشت: این روایت کذب محض است. فردا از مگوهایی که نمی‌دانید خواهم نوشت.ناصر امانی عضو شورای شهر ششم نیز در دستور قرار گرفتن انتخاب شهردار در جلسه علنی روز یکشنبه را نیز در هاله‌ای از ابهام خواند و درباره باقی ماندن حناچی به عنوان سرپرست شهرداری گفت: برخی از اعضا مخالف این نظر بودند.

چند ساعت پس از این اظهارنظر اما، استعفای شهردار تهران در حالی از سوی رسانه‌ها بازنشر شد که حناچی در جلسه تحلیف در این باره از رییس شورای شهر ششم کسب تکلیف کرده و وی بر باقی ماندن حناچی در سمت خود تا مشخص شدن گزینه نهایی شهرداری تاکید کرده بود.ناصر امانی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه حناچی خبر استعفایش را پنجشنبه شب تکذیب کرده است، گفت: استنباط من این است که وی بنای ادامه کار را دارد، ضمن اینکه برای شنبه اعضای جدید شورای شهر را دعوت به بازدید از نمایشگاه عطر سیب کرده است.وی درباره پیشنهادات اعضا برای گزینه سرپرستی شهرداری تهران نیز گفت: برآوردی از نظرات ندارم اما این کار سخت نیست و یکی از بحث‌های جلسه روز شنبه به همین موضوع اختصاص دارد.با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می‌رسد، در جلسه روز شنبه که به صورت غیر علنی برگزاری می‌شود شاهد موضع‌گیری‌های جدیدی از اعضا درباره اتفاقات اخیر در انتخاب شهردار باشیم. در این جلسه همچنین درباره انتخاب خزانه‌دار و سخنگو نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

      لزوم توجه شورای ششم به «امنیت تهران»

مراسم تحلیف منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران با حضور منتخبین شورای ششم؛ محسن هاشمی رییس شورای پنجم؛ پیروز حناچی، شهردار تهران؛ مهدی جمالی نژاد، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور؛ سردار حسن زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران؛ انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران؛ و جمعی از مدیران شهری در صحن شورای شهر تهران روز پنجشنبه برگزار شد. در آیین تحلیف ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اعلام عیسی فرهادی فرماندار تهران، هیات رییسه سنی شورای شهر اعلام و در جایگاه ریاست نشستند.مهدی چمران به ریاست سنی شورا و نرجس سلیمانی و جعفر‌بندی شربیانی نیز به عنوان جوانترین اعضا در جایگاه منشی اول و دوم قرار گرفتند. عیسی فرهادی، فرماندار تهران در ابتدای مراسم تحلیف منتخبین شورای ششم از مهدی چمران و نرجس سلیمانی و جعفر‌بندی شربیانی درخواست کرد تا به عنوان هیات رییسه سنی شورا در جایگاه ریاست قرار گیرند تا جلسه رسمیت یابد.او گفت: در تهران ماموریت شورا صدها ماموریت ریز و درشت است. ۵۲ درصد مالیات کشور در تهران اخذ می‌شود و سرریز آسیب‌های کشور از نظر اعتیاد، بیکاری و مهاجرت است و اعضای شورا برای داشتن شهرداری چابک تلاش می‌کنند. از شورای شهر و تشکیلات جدید درخواست می‌کنم که به چند نکته از جمله امنیت تهران توجه کنند. او اضافه کرد: این مساله برای شهروندان بسیار مهم است و چند سال است که تلاش کنیم ۴۰ کلانتری احداث شود و به رغم همراهی آقای هاشمی میسر نشده است. اکنون در تهران ۱۲۰ کلانتری کم داریم. از طرفی آسیب‌های موجود نیز باید مورد توجه قرار گیرد و شورای شهر در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید کمک کند به ویژه تکدی‌گری در منطقه ۱۲ و بازار و شوش باید به عنوان یک کار مهم مورد توجه قرار گیرد.  فرماندار تهران گفت: تهران جزو ۲۵ کلان‌شهر دنیا است اما مشارکت مردم تهران در بحث‌های سیاسی و اجتماعی آخرین کلان‌شهر دنیا است که مساله مهمی است چرا که مشارکت مردم در حوزه اجتماعی و سیاسی دارد به انتهای خود می‌رسد.

    آغاز کار شورا با دشواری

محسن هاشمی، رییس دوره پنجم شورای شهر تهران نیز در آیین تحلیف اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ شهر در کشور وجود دارد و بیش از ۷۵ درصد مردم کشور شهرنشین هستند لذا ایجاد ثبات اجتماعی و سیاسی در کشور اهمیت زیادی دارد. در حقیقت در این ثبات برگزاری همین مراسم تحلیف نقش موثری را ایفا می‌کند که برای برگزاری آن باید از وزارت کشور تقدیر کنیم و همچنین از مردم که در این انتخابات به آرامی شرکت کردند و منتخبین خود را انتخاب کردند تقدیر می‌کنم.او ادامه داد: دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران به پایان می‌رسد و از این به بعد صیانت از حقوق شهروندی و صیانت از شهر به عهده شورای ششم است و از این جهت به اعضای شورا می‌گویم، شورای ششم در شرایط سختی شهر را تحویل می‌گیرد. دولت و شورا در شرایط سخت کرونایی و اقتصادی هستند و کار با دشواری آغاز می‌شود همانطور که در شورای پنجم شرایط با شرایط سختی روبرو بودیم و‌ دلمان می‌خواست ما را براساس شرایط قضاوت کنند و شما نیز چنین قضاوتی را لازم دارید که مردم بدانند شرایط عادی نیست و مشکلات شهر تهران را در جهت رضایت مندی مردم شهر تهران حل و فصل کنید.هاشمی با بیان اینکه در شورای پنجم کارنامه خود را به صورت مکتوب منتشر خواهیم کرد گفت: منتظر نقد مردم و همکاران و دوستان هستیم.او ادامه داد: براساس منویات رهبری سعی کردیم بهترین صیانت را از شهر تهران به ویژه بحث حریم شهر، طرح جامع و طرح تفصیلی و به ویژه فضای سبز و محیط زیست شهر تهران داشته باشیم. در امر تجهیز حمل و نقل عمومی کاستی‌های داشتیم که امیدوارم شورای ششم به آن بپردازد چرا که براساس نظرسنجی مهم‌ترین دغدغه مردم آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی و بعد از آن آسیب‌های اجتماعی در شهر بوده است.هاشمی با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی با توجه به کرونا کمتر شد، گفت: ما نیاز به تجهیزات بیشتری داریم تا مردم بتوانند با آرامش بیشتری از آن استفاده کنند. تهران در طرح جامع احتیاج به اتوبوس برقی دارد و اگر بتوانیم ۹ هزار اتوبوس برقی برای تهران تکمیل کنیم، مجموعا حمل و نقل جامعی خواهیم داشت.او ادامه داد: برمبنای رفتار و نگرش و الگوی آیت‌الله هاشمی تلاش من این بود که در جهت کاهش تنش و تخریب دست اندرکاران دوره‌های سابق حرکت کنم چرا که باعث تضعیف سرمایه اجتماعی، نظام و حاکمیت می‌شود و امیدورام شورای ششم نیز چنین روشی را پیش بگیرد و با نگاه مثبت به اقدامات شورای پنجم نگاه کند و اگر کاستی وجود داشت به نتیجه برسد و تکمیل شود. او در پایان ابراز امیدواری کرد که با استفاده از انباشت دانش و تجربه در شهر تهران کارایی شهر افزایش یابد.

     درخواست حضور قانونی  شهردار و استاندار در دولت 

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز در مراسم تحلیف اعضای ششمین دوره شورای شهر تهران ضمن تبریک به اعضای جدید در کلان‌شهر تهران و همه شهرهای استان گفت: از تلاش دوره پنجم و شهرداران این دوره به ویژه مدیریت شهری، شهر تهران که در شرایط سخت به لحاظ منابع مالی سیل فروردین ۹۸ و موضوع کرونا را بدون کمک زیادی از سوی دولت توانست مدیریت و پشت سر بگذارد قدردانی می‌کنم.او با بیان اینکه در سال ۹۸ شاهد مشکل چندانی نبودیم، گفت: در کرونا نیز اولین آرامستانی که برای غسل مسلمین و اجرای احکام الهی اقدام کرد، در تهران بود.

بندپی با اشاره به اینکه در ایام کرونا شاهد کاهش مسافرین حمل و نقل خطوط اتوبوسرانی و مترو بودیم اظهار کرد: این امر بار مالی شهرداری را کاهش داد و این افراد در این شرایط کار کردند. در دوره پنجم، وزارت کشور و معاون عمرانی وزیر کشور همکاری خوبی با شوراها و شهرداری‌ها داشت که نتایج بسیار مثبتی داشت.محسنی بندپی با اشاره به اینکه سرریز تمام آسیب‌ها در تهران است، گفت: نیروی انتظامی اعلام کرده در جرم و سرقت در سایر استان‌ها ۷۵ درصد این موضوع بومی است که باعث می‌شود این نیرو به موقع و موثرتر اقدام کند اما در تهران مساله برعکس است و ۷۵ درصد جرم و سرقت ناشناخته هستند که سرعت عمل را از دوستان ناجا می‌گیرد.او با اشاره به تعداد اتباع تهران گفت: بیش از ۱.۵ میلیون اتباع در تهران داریم که باید همه این مسائل دقیقا مورد توجه قرار گیرد.بندپی با اشاره به فرصت‌هایی تهران گفت: نیروی انسانی متخصص و ماهر و آشنا به موضوعات؛ برای مثال مهندس چمران در دورانی که مجلس بودم، شاهد بودم که چگونه برای ارتقای کیفیت شهر در شورا زحمات بسیاری می‌کشیدند از جمله آنها هستند.استاندار تهران در ادامه پیشنهاد داد که مجلس مصوب کند تا شهردار و استاندار تهران عضو هیات دولت باشند و گفت: نه فقط با درخواست و موافقت رییس هیات دولت این کار انجام شود. مشکلات تهران نیازمند حضور شهردار و استاندار در هیات دولت است و قطعا این اقدام موثر و سازنده است. هر اقدامی در تهران برای کل کشور اثرگذار است.

      چمران رسماً رییس شورای شهر تهران شد

به این ترتیب، اولین جلسه علنی شورای شهر تهران به صورت رسمی برگزار شد. در ابتدای این جلسه برای انتخاب رییس شورای شهر تهران رای‌گیری انجام شد. مهدی چمران تنها کاندیدای سمت ریاست بود و با ۲۱ رای برای یک سال رییس شورای شهر تهران شد. در ادامه رای‌گیری برای نائب رییس شورای شهر انجام شد. پرویز سروری تنها کاندیدا برای نائب رییسی شورای شهر بود که با ۱۹ رای به عنوان نائب رییس شورا انتخاب شد. اعضای شورای شهر تهران در ادامه منشی اول و دوم را انتخاب کردند و جعفر‌بندی شربیانی با ۲۰ رای و سوده نجفی با ۱۷ رای به عنوان منشی اول و دوم برای مدت یک سال انتخاب شدند.

 

ارسال نظر