400 فوتی روزانه در تهران

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۶۲

گروه راه و شهرسازی| 

در حالی که سویه کرونا دلتا در پایتخت می‌تازد، ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران می‌گوید روزانه 400 متوفی در بهشت زهرای تهران پذیرش می‌شود. به گفته او، از ابتدای شیوع کرونا در تهران تاکنون، 36 هزار تهرانی جان خود را از دست داده‌اند. از همین‌رو، از آنجا که ظرفیت بهشت‌زهرا رو به پایان است، بنا به مصوبه جدید شورای شهر تهران، احداث آرامستان تازه در کهریزک قطعی شده است. به گفته خداکرمی، هم اینک برای هر تهرانی در بهشت‌زهرای تهران یک قبر رایگان درنظر گرفته شده اما هزینه کفن و دفن متوفیان 500 هزار تومان است.  رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: مشابه بسیاری از کشورهای دنیا اپیدمی کرونا طی دو هفته اخیر اوج گرفته و در تهران هم شدت یافته است. متأسفانه مرگ و میر ناشی از این بیماری به‌شدت افزایش یافته و بیمارستان‌ها نیز لبریز از بیماران کرونایی شده است. تعداد زیادی از مبتلایان هم به دلیل اینکه بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش ندارند، به صورت سرپایی در منازل تحت درمان قرار دارند و بالطبع با گسترش بیماری، مرگ و میر نیز شدت یافته است.

      شرایط بحرانی در بهشت‌زهرا

او افزود: در بهشت‌زهرا شرایط به‌شدت بحرانی است و چنین وضعیتی تاکنون بی‌سابقه بوده، چرا که مرگ و میر ناشی از حوادث، کهولت سن و سایر بیماری‌ها هم به‌طور معمول سبب مرگ و میر روزانه 150 تا 200 نفر است که اکنون بیش از 185 فوت ناشی از ابتلا به کرونا ویروس بدان اضافه شده است و روزانه کفن و دفن نزدیک به 400 فوتی را رقم زده است و به عبارتی حجم کار کارکنان بهشت‌زهرا دوبرابر شده بدون اینکه نیروی انسانی بدان اضافه شده باشد. 

       جوانان و میانسالان بیشترین متوفیان موج 5

به گفته خدا کرمی، از ابتدای کرونا تا امروز حدود 36 هزار فوتی ناشی از این بیماری در سامانه بهشت زهرا به ثبت رسیده است که اگر دقیق به این آمار و ارقام توجه کنیم جمعیت سالم یک شهر محسوب می‌شود که جان خود را ازدست داده‌اند و بسیار اسفبار است که می‌دانیم بسسیاری از این مرگ‌ها قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بود. توجه داشته باشدی که مرگ این عزیزان خسارت‌های زیادی را برای خانواده‌ها و جامعه به همراه داشته چرا که فوت هر نفر می‌تواند خسارت‌های اجتماعی، اقتصادی و روانی برای سایر افراد خانواده ایجاد کند، به ویژه اینکه اغلب فوتی‌ها در سنین فعال و سرپرست خانواده بودند و کندی تهیه واکسن به درد و رنج‌ مردم افزوده است. متأسفانه در حال حاضر بیشتر کسانی که فوت می‌شوند افراد جوان و میانسال هستند. همچنین تاکنون 21 هزار و 600 نفر از مردان تهرانی و 14 هزار و 450 هزار نفر از زنان تهرانی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس جان باخته‌اند. 

      بیشترین موارد ابتلا مربوط به سویه دلتا

او اظهار کرد: بیشترین موارد ابتلا به کرونا در موج پنجم مربوط به سویه دلتاست. میزان انتشار این ویروس بسیار بیشتر است و برخی شدت سرایت آن را شبیه به آبله‌مرغان می‌دانند چرا که اگر فرد در مدت کوتاهی در فضایی قرار داشته باشد که فرد مبتلا به این نوع ویروس حضور داشته، احتمال ابتلای آن هم وجود دارد، حتی اگر فرد مبتلا نزدیک به آن نباشد.

 

     در مترو آدامس نجوید

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد اگر همه جا از ماسک استفاده شود، ابتلا به کرونا به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد. گفته می‌شود که مسافران اتوبوس و مترو حداقل از دو ماسک استفاده کنند و شستشوی دست را مدنظر قرار دهند و از سفرهای درون شهری غیر ضروری بپرهیزند، در صورت استفاده از ماسک حتما از دست زدن به آن یا جابه‌جایی آن بپرهیزند. از خوردن و آشامیدن و حتی جویدن آدامس باید در حمل و نقل عمومی و خارج از منزل پرهیز کرد.

      ساخت آرامستان جدید اطراف کهریزک 

او در عین حال اظهار کرد: تملک و ساخت یک آرامستان جدید در جنوب تهران در اطراف کهریزک قطعی شده و دو مورد دیگر نیز برای شرق و غرب درنظر گرفته شده است. ولی برای این دو مورد هنوز توافق کامل با دولت، منابع طبیعی و سازمان‌های ذیربط انجام نشده است. در صورتی که دو مکان جدید آرامستان در شرق و غرب نهایی شود، از ترافیک مسیرهای منتهی به بهشت‌زهرا کاسته شده و شهروندان دسترسی بیشتری به آرامستان‌ها خواهند داشت. 

    قبر رایگان برای هر تهرانی

به گفته او، برای هر تهرانی یک قبر مجانی درنظر گرفته شده است، ولی هزینه کفن و دفن حدود 500 هزار تومان است که از طرف خانواده‌ها پرداخت می‌شود. البته اگر خانواده‌ای بخواهد متوفی در قطعه‌های خاص دفن شود یا قبر پیش خرید کند هزینه‌های آن را می‌پردازد. همچنین اگر قبرهای رایگان در قطعات جدید و به پیشنهاد بهشت‌زهرا پذیرفته نشود، و خانواده‌ها پیشنهاد دفن در قطعات دیگر را داشته باشند هزینه‌هایی دارد که می‌باید پرداخت شود.

     ماجرای قبرهای لاکچری در بهشت‌زهرا 

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره قبرهای لاکچری نیز اظهار کرد: اصولاً قبر در قطعات اولیه بهشت‌زهرا مانند قطعات 20 و 30 قیمت‌های بالایی دارند ولی پدیده‌ای به نام قبرهای لاکچری نداریم و اگر هم باشد در قطعات قدیمی قرار دارند که البته این موضوع قبرهای لاکچری قبرهایی است که خارج از سازمان واگذار می‌شوند که بهشت‌زهرا اعلام کرده اگر فامیل درجه یک نباشند، تا وراث اجازه ندهند، در طبقات قبور دیگر کفن و دفن انجام نمی‌شود. 

 

ارسال نظر