دفاع از کارنامه شورای اصلاح‌طلبان

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۶۱
دفاع از کارنامه شورای اصلاح‌طلبان

گروه راه و شهرسازی|

وزن رویدادهای سیاسی و اجتماعی در هفته جاری سنگین است. انتقال قدرت و مسوولیت از دولتی به دولت دیگر و البته در سطح پایتخت، از شورایی به شورای دیگر و از شهرداری به شهردار دیگر. دیروز همزمان با مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، اعضای پارلمان شهری پایتخت نیز آخرین نشست علنی خود را برگزار کردند. پیروز حناچی، شهردار تهران که در آخرین سه شنبه بدون خودرو، مسیر میدان توحید تا خانه هنرمندان را با دوچرخه طی کرده بود، به خیابان بهشت آمد و در آخرین نشست شورا شرکت کرد. طی 4 سال گذشته، اصلاح‌طلبان پارلمان شهری و شهرداری تهران را در اختیار داشتند و توانستند در مسیر شفاف‌سازی، احتراز از شهرفروشی، تعیین تکلیف املاک واگذار شده شهرداری به غیر و.... گام بردارند، اما از سوی دیگر، در بحث توسعه ناوگان اتوبوسی و مترویی به دلیل مشکلات و تنگناهای مالی به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسیدند. در این حال، در پی برگزاری انتخابات 8 خرداد سال جاری، پس از 4 سال، بار دیگر، سکان مدیریت شهری پایتخت به دست اصولگرایان افتاد. طیفی که انجام مگاپروژه‌هایی همچون اتوبان دو طبقه صدر، تونل نیایش و تونل توحید را در زمره افتخارات خود می‌داند.

     انتقاد از سال 76

به گزارش «تعادل»، شهردار تهران دیروز در نشست علنی شورای اسلامی شهر تهران گزارشی به مناسبت پایان دوره پنجمین مدیریت شهری تهران ارایه داد. وی بیان کرد: بنده و همکارانم از جمله افرادی بودیم که از سال ۱۳۷۶ نسبت به شیوه اداره امور شهرهای کشور نقد داشتیم. از همان زمان اعتقاد داشتیم که در چرخه‌ای گرفتار شده‌ایم که نتیجه آن کاهش کیفیت زندگی در محیط شهری خواهد بود. اما تصور نمی‌کردیم که روزی حل این موضوع بر گردن خودمان باشد شاید اگر آن زمان پیش بینی امروز را داشتیم وضعیت به‌گونه‌ای دیگر تغییر می‌کرد.

      دو دوره کاملا متفاوت مدیریت شهری

حناچی با اشاره به بیشترین میزان مشارکت مردم در دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران پس از انقلاب، گفت: همچنین در انتخابات دوره ششم شوراها شاهد پایین‌ترین مشارکت مردم هستیم. تفاوت جدی در این دو انتخابات مشاهده می‌شود و شرایط مقایسه دوره پنجم با دوره‌های پیشین و دوره‌های بعدی فراهم خواهد شد. شهردار تهران با تأکید بر اینکه مدیریت شهری در دوره پنجم تلاش کرد تا درآمدهای پایدار شهرداری را افزایش دهد، افزود: خوشبختانه این اتفاق رخ داد. همچنین میزان وابستگی بودجه‌های شهرداری تهران به درآمدهای ناپایدار کاهش یافت و تعادلی میان درآمدها و هزینه‌ها ایجاد شد. از همه مهم‌تر انضباط کالبدی در شهر را که موجب مقابله با رانت، فساد و … می‌شود را کنترل کردیم. وی بیان کرد: مدیریت شهری ادعا نمی‌کند که در این سازمان عریض و طویل هیچ تخلفی رخ نداده است اما مطمئناً با هر تخلفی که مشاهده شد برخورد کرد. حناچی با بیان اینکه اصطلاح فروش تراکم بدون برنامه در این دوره از مدیریت شهری به صفر رسید، توضیح داد: مدیریت شهری پنجم با بلندمرتبه‌سازی مخالف نبود چرا که یکی از عارضه‌ها در کلان‌شهرها کمبود زمین است و راه‌حل آن هم استفاده از ظرفیت بلند مرتبه‌سازی است.اما مدیریت شهری با بلند مرتبه‌سازی بی‌برنامه مخالفت کرد و ضوابط بلند مرتبه‌سازی را به تصویب رساند و ابلاغ کرد.

     حفاظت از باغات تهران

وی با اشاره به جلوگیری از تخریب باغات در این دوره از مدیریت شهری، گفت: یکی از معضلات کلان‌شهرها به ویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است. نمی‌توان جز کنترل آلاینده‌ها و توسعه فضای سبز راه‌حل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد. حناچی ادامه داد: ما تلاش کردیم که میزان فضای سبز در داخل محدوده قانونی شهر را که کار بسیار سخت و پر هزینه‌ای به‌شمار می‌رود را افزایش دهیم و موفق به انجام این کار هم شدیم. بسیاری از باغاتی که قرار بود در آن برج باغ ساخته شود امروزه به عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.

     سخت‌ترین دوره مدیریت شهری

شهردار تهران با بیان اینکه دوره پنجم مدیریت شهری سخت‌ترین دوره مدیریت شهری را پشت سر گذاشت، گفت: کرونا و تحریم‌های ظالمانه امان ما را بریده بود اما با تلاش همکاران و پشتیبانی اعضای شورای اسلامی شهر تهران این دوران سخت پشت سر گذاشته شد. ویروس کرونا برای نظام مدیریت شهر تهران دو معنای روشن داشته است؛ کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها. حناچی گفت: در این دوره تلاش شد تا صدای مظلومیت مردم شریف کشورمان را به جهانیان برسانیم. با بیش از ۱۵ کلان‌شهر بزرگ جهان (لندن، رم، وین، کابل، استانبول 

و ... ) ارتباط برقرار شد و مسائل مشکلات خود را با یکدیگر به تبادل گذاشتیم.

     اثر مشارکت بالا در مدیریت شهر

وی ادامه داد: این دوره به یادگار در ذهن شهروندان باقی خواهد ماند. باید برای مردم روشن شود که میزان مشارکت مردمی بالا در شیوه اداره امور شهر چه تأثیری داشته و خواهد داشت. ادعا نمی‌کنیم که ایرادی به کار ما در این دوره وارد نبوده است اما مدیریت شهری به علت زمان کوتاهی که بر سر کار بود نتوانست به تمام موضوعات این کلان‌شهر عظیم وارد شود. حناچی گفت: تمام تلاش خود را به کار بستیم تا دوره‌ای متفاوت به واسطه پشتیبانی اعضای شورای اسلامی شهر به نمایش بگذاریم و آن چیزی که آموخته و مطالعه کرده بودیم را اجرا کنیم؛ ان شاءالله که مورد رضایت حق باشد.

     انتظارات از شورای ششم؟

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در حاشیه آخرین نشست علنی شورای پنجم در پاسخ به این سوال که توقع شما به عنوان یک شهروند از شورای ششمی‌ها چیست گفت: سعی کردیم تحول و آرامش جدیدی به شهر بدهیم در زمینه‌های مختلف از جمله صیانت از باغات، شهر نفروشی، تکثر فرهنگی و همچنین سعی کردیم پروژه‌های عمرانی را بدون مطالعه شروع نکنیم و خواهشم این است که به این موضوعات نگاه کنند، حرف‌های که می‌گویم واقعیت دارد و سعی کنند این سرمایه را حفظ کنند. او با اشاره به پیگیری دو موضوع مهم در شورای شهر گفت: آنچه برای من مهم بود دو نکته آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی بود. ما در بخشی از تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی به سیستم‌های ضد آلودگی هوا موفق نبودیم و نتوانستیم تامین واگن و اتوبوس برقی را اجرایی کنیم. البته باید این موارد توسط دولت تامین می‌شد که به دلیل تحریم اتفاق نیفتاد.هاشمی افزود: نکته دوم مساله آسیب‌های اجتماعی بود که معیشت مردم دچار مشکل بود اما به دلیل مسائل اقتصادی و کرونا، آسیب اجتماعی در تهران نه تنها افزایش پیدا نکرد و بلکه افزایش نیز یافت و بعد از شورای شهر باید این دو موضوع به ویژه آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود.

     کاهش تعداد پرسنل شهرداری

رییس شورای شهر تهران همچنین در آخرین نطق پیش از دستور خود گفت: روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری در این دوره معکوس شد و کاهش آن برای نخستین‌بار رخ داد به نحوی که حدود ۲۰ درصد از پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری و شورای شهر کاسته شد. هاشمی اظهار کرد: بزرگ‌ترین افتخار شورای پنجم، برخورداری از حمایت بی‌سابقه شهروندان تهرانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ بود که با مشارکتی بی‌سابقه و بیش از سه برابر دوره‌های قبل و بعد، نمایندگان خود را مرهون اعتماد خویش دانستند. او با بیان اینکه اگرچه رخدادها و مشکلات متعدد این دوره کشور، موجب گردید تا امیداجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی با افت محسوسی مواجه شود اضافه کرد: اما این افتخار اعتماد عمومی به شورای پنجم همچنان درخشان‌ترین نقطه پرونده ماست. رییس شورای شهر با اشاره به انتظار شهروندان از مدیریت شهری در ابتدای این دوره گفت: ایجاد تحول در ساختار و عملکرد شهرداری انتظاری بود که اگرچه به تمام و کمال رخ نداد اما گام‌های مهمی در این مسیر توسط شورای پنجم برداشته شد. هاشمی اضافه کرد: هزینه‌های سنگین و روزافزون اداره شهر که در بودجه سال ۹۵ به قیمت‌های روز، حدود ۶ میلیارد دلار را به تهران تحمیل می‌کرد و مدیریت شهری را برای تامین آن ناگزیر به شهرفروشی و قانون فروشی کرد، توسط شورای پنجم کاهش یافت و به یک سوم رسید و بودجه سال ۹۹، در عملکرد کمتر از دو میلیارد دلار هزینه کرد داشت. هاشمی با اشاره به اقداماتی که منجر به کاهش هزینه اداره شهر شد گفت: روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری در این دوره معکوس شد و کاهش آن برای نخستین‌بار رخ داد به نحوی که حدود ۲۰ درصد از پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری و شورای شهر کاسته شد. او اضافه کرد: کاهش شدید هزینه‌های غیرضروری، تشریفاتی و تبلیغاتی مدیریت شهری، پرهیز از آغاز مگا پروژه‌های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی در شهر و جایگزینی آن با پروژه‌های کم هزینه و زودبازده محله محور، شفاف‌سازی عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و متوقف کردن روند رو به رشد رانت و فساد اقتصادی که منابع مالی شهر را می‌بلعید از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه اداره شهر شد. هاشمی اضافه کرد: برای اعاده حقوق شهرداری که به سایر نهادها و دستگاه‌ها در چارچوب توافقات رسمی و غیررسمی واگذارشده بود تلاش کردیم که موجب شد که مدیریت شهری با وضعیتی با ثبات، شفاف و کم‌هزینه تحویل دوره بعدی گردد.

 

ارسال نظر