اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۵۴

هک سایت‌های  وزارت راه و شهرسازی

پس از اختلال روز جمعه در سامانه شرکت راه‌آهن، صبح دیروز سایت وزارت راه و شهرسازی نیز از دسترس خارج شد.

در همین رابطه، قاسم بی‌نیاز، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اختلال سایبری در سایت این وزارتخانه، گفت: به‌دنبال اختلال سایبری در سیستم‌های کامپیوتری کارکنان ستاد وزارت راه و شهرسازی، موضوع توسط کارشناسان فنی این وزارتخانه در حال بررسی است.

وی ادامه داد: پیش از ظهر روز شنبه اختلال سایبری در سیستم‌های کامپیوتری کارکنان ستاد وزارت راه و شهرسازی ظاهر شد که ‌به دنبال آن پورتال وزارتخانه و سایت‌های زیر پورتال آن از دسترس خارج شده است. پس از در دسترس قرار گرفتن پورتال و سامانه‌های زیر مجموعه این پورتال، اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت. به گزارش «تعادل»، هک کنندگان سایت وزارت راه و شهرسازی، به جای محتوای سایت این وزارتخانه، پیامی تهدیدآمیز را روی این سایت بارگذاری کرده و به وزیر راه و سایر مسوولان این وزارت خانه از جمله راه آهن نوشته‌اند: «پایتان را از گلیمتان درازتر نکنید.» بر اساس این گزارش، سامانه اتوماسیون راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز عصر جمعه دچار اختلال شد. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیروز در این باره گفت: در پی بروز اختلالی در برخی سامانه‌های شرکت راه‌آهن همکاران فنی مشغول بررسی موضوع شدند که بخشی از این اختلال برطرف شده است. وی با تاکید بر اینکه این اختلال در سیستم اتوماسیون به وجود آمده که هیچ گونه ارتباطی با سیر قطارها ندارد، افزود: قطارها از روز جمعه تا الان (روز شنبه) که با شما صحبت می‌کنم به‌طور منظم بر اساس برنامه زمانبندی اعزام می‌شوند. رسولی تاکید کرد: ایستگاه‌های راه آهن کشور در آرامش کامل به سر می‌برند و مسافران بر اساس برنامه زمان بندی برای سفر به ایستگاه‌های قطار مراجعه می‌کنند. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به زودی پس از اطمینان از سلامت سیستم، اتوماسیون راه آهن دوباره در مدار قرار می‌گیرد. از این رو، هیچگونه اخلال در امر جابه‌جایی مسافران قطار به وجود نیامده است در زمان حاضر نیز هموطنان عزیز می‌توانند اقدام به خرید بلیت قطار کنند. رسولی در پاسخ به این سوال که آیا منشأ اختلال مشخص شده است، افزود: همکاران ما در حال پیگیری موضوع هستند. روز جمعه اما به‌دنبال اختلال در سیستم‌های کامپیوتری شرکت راه آهن برنامه صدها قطار مسافربری به تعویق افتاده یا لغو شد. اختلال سراسری در ساعات اخیر در ورودی‌ها و خروجی‌ها، مراکز خرید بلیت، خدمات الکترونیک باری و مسافری و سایت شرکت راه آهن رخ داده است‌. روی تابلوی اعلان برنامه قطارهای راه‌آهن تهران نیز نوشته شده بود: «تاخیر زیاد به‌دنبال حملات سایبری».

روابط عمومی شرکت راه‌آهن اما به دنبال انتشار خبری مبنی بر اختلال در حرکت قطارها با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برنامه حرکت قطار‌ها در اتوماسیون داخلی کشور است و مشکلی برای تردد قطار‌های مسافری و باری وجود ندارد. در حال حاضر حرکت قطار‌ها طبق روال و برنامه قبلی در حال انجام است و مشکلی در سیر و ایمنی قطار‌ها وجود ندارد. اختلال در حوزه بازرگانی بوده و تاثیری بر سیر قطار نداشته و قطار‌ها طبق برنامه، اعزام می‌شوند.

آتش‌نشانی: اثری از انفجار در شمال پایتخت مشاهده نشد

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به ارایه گزارش‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار در پارک ملت در بامداد روز شنبه اعلام کرد: حادثه انفجاری در شمال پایتخت روی نداده است و آتش‌نشانان هیچ اثری از وقوع چنین حادثه‌ای مشاهده نکردند.

ملکی دیروز به ایرنا گفت: تماس‌های مردمی که با سازمان آتش‌نشانی گرفته شده و طی آنها اعلام شد که صدای مهیبی در محدوده شمال تهران شنیده شده است، بی درنگ ماموران ۲ ایستگاه آتش نشانی به محل اعزام شدند اما آتش نشانان پس از جست‌وجو و بررسی‌های لازم هیچ اثری حادثه‌ای در محل اعلام شده مشاهده نکردند.

همچنین معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران نیز در این باره به ایرنا اعلام کرد: هیچ مورد انفجار و آتش سوزی در شمال تهران گزارش نشده است. در فضای مجازی چنین حادثه‌ای منتشر شد اما طی بررسی‌های صورت گرفته وقوع چنین حادثه‌ای صحت نداشته و آتش نشانی تهران نیز این موضوع را تایید می‌کند. معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران گفت: صدای انفجاری ٥٢ دقیقه بامداد روز شنبه در پارک ملت تهران گزارش شد که براساس بررسی‌های صورت گرفته این موضوع خسارت جانی و مالی در پی نداشته است.پارک ملت در حد فاصل خیابان ولیعصر و خیابان آیت‌الله هاشمی قرار دارد و موضوع همچنان توسط پلیس فاتب در دست بررسی است. وی در خصوص شایعاتی مبنی بر ارتباط صدای انفجار با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: این سازمان در سطح تهران و شهرستان‌ها صدها ساختمان دارد اما تاکنون خبر انفجار در این سازمان تایید نشده است.

 

ارسال نظر