نامه سرگشاده به سرپرست جدید سازمان هواپیمایی

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۰۳

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که کمتر از دو ماه تا پایان فعالیت دولت دوازدهم باقی است، شامگاه چهارشنبه، خبر عزل تورج دهقانی زنگنه از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و انتصاب سیاوش امیرمکری، به عنوان سرپرست این سازمان از سوی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی منتشر شد. اگر چه دلیل این جابه‌جایی به صورت رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام نشده است، اما برخی رسانه‌های اصولگرا در این باره گمانه زنی کرده و این مساله را به مسائل سیاسی مرتبط با کابینه سیزدهم ارتباط داده‌اند. در این میان، شنیده شده است که عزل نا بهنگام دهقانی زنگنه در هفته‌های پایانی کار دولت دوازدهم به دلیل وجود برخی ابهامات و اتهامات مالی بوده است. در این حال، گروهی متشکل از 17 نفر از فعالان صنعت هوایی، این تغییر را فرصتی برای طرح دیدگاه‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازهای صنعت هوایی قلمداد کرده و در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سرپرست سازمان هواپیمایی کشور، مسائلی را در این زمینه گوشزد کرده‌اند. چه آنکه دوره زمانی فعالیت امیر مکری در سمت سرپرست سازمان هواپیمایی با توجه به تغییر و تحولات دولت در شهریور ماه احتمالا بسیار کوتاه خواهد بود و انتظار حل همه یا بخشی از نکته‌های مورد نظر متخصصان هوانوردی در فرصت باقی مانده عملی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش «تعادل»، در نامه سرگشاده به سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: احتراما جمعی از متخصصین و فعالین حوزه صنعت حمل و نقل هوایی با توجه به حضور حضرتعالی در کسوت سرپرستی نهاد متولی هوانوردی تجاری با توجه به مشکلات عدیده سابق و با عنایت به اینکه به رغم انتقال مکرر آنها به ریاست اسبق سازمان از دید ایشان مغفول مانده‌اند تقاضای بررسی، اعمال نظر و اتخاذ تصمیم قانونی و شایسته را دارا می‌باشیم: 

١- رسیدگی جدی به مطلب صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت ایران ایر و فراهم آوردن شرایط واگذاری آن به بخش خصوصی بر اساس اصل ٤٤ قانون اساسی و سیاست‌های اجرایی آن بدین صورت که به عنوان نهاد متولی صنعت هوانوردی تجاری در کشور مذاکرات زمینه‌ای را با سازمان خصوصی‌سازی انجام دهد.

٢- تشکیل مستمر شورای عالی هواپیمایی در خصوص انجام وظایف قانونی سازمان من جمله نظارت و قیمت‌گذاری صحیح بلیت هواپیما. بر اساس قانون یکی از وظایف شورای هواپیمایی تعیین سقف نرخ قیمت بلیت میباشد که ریاست این شورا با رییس سازمان هواپیمایی کشوری است. همچنین صدور بخشنامه تعیین کف قیمت بلیت یا هرگونه واگذاری اختیار تعیین کف قیمت به انجمن شرکت‌های هواپیمایی خلاف قانون می‌باشد که در این خصوص می‌بایست شفاف‌سازی صورت گیرد.

٣- رسیدگی به گزارشات تخلفات شرکت‌های هواپیمایی در خصوص رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به‌طوری که شاهد نقض آنها نباشیم.

٤- رسیدگی جدی در خصوص اجرای دقیق 

آیین نامه‌های ابلاغی از سوی سازمان و اجرای دقیق ضمائم پیمان شیکاگو. 

در خصوص شرکت هواپیمایی ماهان در حال حاضر در حدود ١٦ ماه است که مدیریت حراست شرکت به صورت سرپرست مشغول به کار است و تا به حال به رغم عدم احراز صلاحیت ایشان و عدم تکافوی شرایط قانونی لازم و ذکر شده در آیین نامه 

« شرایط مدیر حراست شرکت‌های هواپیمایی » از حیث سطح تحصیلات و توانایی‌های لازم در خصوص زبان انگلیسی و آشنایی با ضمیمه ١٧ ایکائو.

٥- شفاف‌سازی در خصوص میزان ارز دولتی دریافتی توسط ایرلاین‌ها و ارایه صورت و میزان آنها برای انتشار عمومی که می‌تواند در بحث نرخ‌گذاری بلیت بسیار موثر واقع گردد.

٦- با توجه به اینکه برخی از ایرلاین‌ها مدعی عدم حمایت‌های لازم هستند انتشار صورت وضعیت مالی آنها می‌تواند راهگشای بسیاری از ابهامات و شفافیت شود.

٧- انتشار شاخصه‌های اقتصادی، ایمنی، کیفیت خدمات و... جهت تنویر رای عمومی و ایجاد بستر مناسب توسط ایرلاین‌ها که اسباب رقابت سالم را فراهم می‌آورد.

٨- میزان دریافت وام‌های مصوب ستاد کرونا و وثایق آنها به جهت حفظ حقوق بیت المال و تشخیص برابری حمایت دولتی از ایرلاین‌ها.

٩- ممیزی و اعلام رسمی تامین‌کنندگان قطعات هواپیما به جهت جلوگیری از ایجاد رانت و فساد احتمالی.

١٠- اعلام رسمی حمایت‌های قانونی و دولتی در خصوص تامین سوخت، معافیت‌های مربوط به عوارض دولتی و قانونی همچون فرودگاهی.

     دلیل معرفی سرپرست جدید؟

کمتر از یک ساعت پس از انتشار خبر عزل دهقانی زنگنه از سازمان هواپیمایی کشور و انتصاب سیاوش امیرمکری به عنوان سرپرست این سازمان، خبرگزاری اصولگرای فارس درباره این انتصاب نوشت: در حالی که چند هفته بیشتر به پایان عمر دولت باقی نمانده است، وزیر راه و شهرسازی، «محمدرضا عبدالرحیمی» را که مدیرعامل منطقه آزاد ماکو است و پیش از این در دولت‌ نهم معاون شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بود را قرار است به عنوان سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کند. محمدرضا عبدالرحیمی تحصیلات مرتبط با صنعت هوایی ندارد اما به نظر می‌رسد برخی از اینچنین انتصابات از سوی وزیر راه وشهرسازی با نیم‌نگاهی به کابینه آینده در حال انجام است. پیگیری‌ها حاکی از آن است که عبدالرحیمی از سوی برخی از افراد مورد حمایت است و وزیر راه و شهرسازی قرار است تا پایان دولت وی را به عنوان «سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری» نگه دارد. یک منبع آگاه در این باره به فارس گفت: وزیر راه و شهرسازی در کنار عبدالرحیمی به حسن قاسمی مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم نیز پیشنهاد سرپرستی سازمان هواپیمایی را داده بود که وی این پست را به دلیل «سرپرست بودن» قبول نکرده است. صنعت حمل‌ونقل هوایی این روزها با چالش‌های جدی مواجه است و زمزمه‌های طرح برخی پرونده‌های اقتصادی در این صنعت به گوش می‌رسد.

 

 

ارسال نظر