مصایب موج پنجم کرونا در پایتخت

۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۸۰
مصایب موج پنجم کرونا در پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

با ورود پایتخت به پنجمین موج کرونا، مسائلی که طی 510 روز گذشته کم و بیش مطرح بودند، بار دیگر پیش روی مسوولان و شهروندان تهرانی قرار گرفته است. مسائلی همچون لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجعات بیش از 15 نفر در مکان‌های مسقف، تصمیم‌گیری درباره استفاده از خودروی شخصی یا استفاده از حمل و نقل عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعطیلی ادارات، تغییر ساعات شروع و پایان کار ادارات، .... و حتی تغییر مناسبات کاری در غسالخانه بهشت زهرا (س) .به گزارش «تعادل»، پیک پنجم کرونا در شرایطی آغاز شده است که این بار ویروس جهش یافته «دلتا» در حال جولان در پایتخت است. نوعی از ویروس کووید 19 که وحشی‌تر و تهاجمی‌تر از انواع گذشته این ویروس به شمار می‌رود، به گونه‌ای که به گفته مسوولان بهداشتی هر فرد مبتلا به این کرونای دلتا تا 50 نفر را آلوده می‌کند. این همه در شرایطی است که وضعیت واکسیناسیون در کشور عقب‌تر از برنامه‌های زمانبندی پیشین است و به همین دلیل، برخی از هموطنان با سفر به کشورهای دور و نزدیک و از جمله سفر به ارمنستان تلاش می‌کنند واکسن کرونا را در کشورهای دیگر دریافت کنند. در این میان، قطعی برق نیز مزید بر علت شده و هر از گاه دستگاه تنفس بیماران کرونایی مستقر در منازل را از کار می‌اندازد و بیماران را با شرایط بحرانی حادی مواجه می‌کند. به این ترتیب، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در پایتخت رو به فزونی گذاشته به گونه‌ای که بهشت زهرا آرایش بحرانی به خود گرفته است. در این حال، مدیران شهری می‌گویند، تصمیم در مورد لغو طرح ترافیک با آنها نیست و شهروندان از تردد غیر ضروری با حمل و نقل عمومی خودداری کنند. چه آنکه حمل و نقل عمومی با ورود کرونا دلتا، بیش از گذشته مستعد فراهم آوردن شرایط لازم برای انتقال ویروس کووید 19 است.

     آرایش بحرانی در بهشت زهرا (س) 

در این حال، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اعلام اینکه پیک مرگ کرونایی شهر تهران به‌شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد، گفت: سازمان بهشت زهرا (س) تهران برای پنجمین بار در 17 ماه گذشته آرایش بحرانی به خود گرفته و در 

آماده باش کامل قرار دارد و این درحالی است که در هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد 30 تا 35 ثابت بودیم اما در روز‌های گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیر همراه بوده است.مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تنها راه مقابله با کرونا را رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی عنوان و از شهروندان درخواست کرد به توصیه‌های مسوولان توجه کرده و با زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها از سلامت خود و دیگران محافظت کنند تا بتوانیم به یاری پروردگار از پیچ کرونا دلتا عبور کنیم. بر اساس آخرین رنگ بندی کرونا در کشور که از روز، چهارشنبه ۱۶ تیرماه به روز شده، ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است.

     جولان دلتا کرونا در محیط‌های سربسته

یکی از راه‌های انتقال کرونا حضور در محیط‌های سربسته و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی است که حمل و نقل عمومی به ویژه در تهران با ازدحام جمعیت می‌تواند یکی از محل‌های انتقال ویروس کرونا باشد. کمبود حمل و نقل عمومی در پایتخت سبب شده مسافران نتوانند فاصله اجتماعی را به درستی رعایت کنند و این موضوع گلایه مندی آنها را به همراه داشته است. لغو طرح ترافیک برای استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای مقابله با کرونا بوده که چندین بار در پیک‌های قبلی مورد توجه قرار گرفت. البته برخی شورای شهری‌ها و مدیران شهری آن را بی فایده اعلام کردند چرا که به نظر آنها همه مسافران مترو و اتوبوس خودروی شخصی برای استفاده و ورود به طرح ندارند و از طرفی لغو طرح هم سبب شلوغی خیابان‌ها می‌شود.مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره این موضوع به فارس گفت: هر نوع تصمیم‌گیری در مورد مسائل مربوط به طرح ترافیک و موضوعات حمل و نقلی در شورای ترافیک تهران، شورای عالی ترافیک و ستاد مقابله با کرونای تهران باید گرفته شود.وی افزود: در حال حاضر ما اقدام خاصی در دستور کار در شرایط پیک پنجم نداریم و اگر به ما ابلاغی صورت گیرد، انجام می‌دهیم. هاشمی تاکید کرد: ببینید به هر حال اگر سفرها انجام گیرد و مشاغل هم دایر و فعال باشند مردم از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. در خواست ما از تهرانی‌ها این است که سفرهای غیر ضروری را کاهش دهند و از ترددهایی که نیاز چندانی به آن نیست بپرهیزند.

     ارتباط شلوغی مترو با شیوع بیشتر کرونا

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز در پیک‌های قبلی کرونا تاکید کرده بود: پاشنه آشیل شیوع ویروس کرونا در پایتخت، ناوگان حمل و نقل عمومی است و با لغو طرح ترافیک از تجمع مردم در چنین سیستم‌هایی باید جلوگیری کرد. شلوغی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران میزان ابتلا به این ویروس را افزایش می‌دهد و هشدارهای لازم را در این خصوص داده ایم.

     راهکاری برای مقابله با کرونا 

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: اینگونه تصمیمات بر عهده ستاد کرونا است اما اگر نظر کارشناسی ما باشد، قبلا هم شورا با کمک پلیس راهور و شهرداری تهران کار کارشناسی را انجام و بسته ترافیکی را در شهر تهران ارایه داد.به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در بسته ترافیکی مدیریت شهری، طرح ترافیک از ساعت 8.30 آغاز می‌شود و 16 نیز به پایان می‌رسد و یک خروج رایگان برای شهروندان در نظر گرفته شده است که این موضوع به دلیل کاهش فشار حمل و نقل عمومی است. وی اضافه کرد: معتقدیم اگر طرح ترافیک به صورت کامل لغو شود مشکلی را از نظر شیوع کرونا حل نمی‌کند. از طرفی در روزهایی که طرح ترافیک اجرا نمی‌شد، کل محدوده مرکزی شهر تهران قفل می‌شد و لغو طرح مشکلات را هم برای مردم و هم برای ساکنان محدوده طرح، بیشتر می‌کند ضمن اینکه محدوده مرکزی شهر ظرفیت ورود این حجم از خودرو را ندارد و اجرا نشدن طرح ترددهای غیر ضروری را افزایش می‌دهد.

     تصمیم‌گیری دوباره برای طرح ترافیک

کووید ۱۹ در حال جولان است و تهران دوباره قرمز شده، مسافران در تابستان داغ کرونایی مترو و اتوبوس امکان رعایت فاصله اجتماعی را به دلیل کمبود حمل و نقل عمومی ندارند و حالا با توجه به وضعیت کرونا و آمار مسافران باید دید طرح ترافیک با تصمیم ستاد مقابله با این بیماری لغو خواهد شد یا خیر.

     تمامی پارک‌ها به مدت دو هفته تعطیل شد

در این حال، محمدعلی مختاری رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به فارس گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تمامی پارک‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به مدت دو هفته تعطیل شد.وی تأکید کرد: ما تعطیلی را بر اساس مصوبه انجام داده‌ایم و اجازه ورود داده نمی‌شود.در حال حاضر صحبت از پیدایش ویروس جهش‌یافته دلتا است و گفته می‌شود که تهران وضعیت قرمز دارد علی‌اکبر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید: این بیمارستان از زمان پیدایش بحران و شیوع بیماری کرونا حدود 70 هزار مراجعه‌کننده داشته که در این مدت حدود 7 هزار نفر بستری شدند.وی ادامه داد: در عین حال نیمی از پرسنل و همکاران بیمارستان و حدود 800 نفر که مشغول ارایه خدمات به بیماران بودند به ویروس مبتلا شدند و یکی از پزشکان و مدافعان سلامت نیز متأسفانه از این مرکز به رحمت خدا رفت.وی به افزایش تعداد مراجعان به این مرکز اشاره کرد و گفت: بعد از پیدایش دلتا و ویروس جهش‌یافته تعداد مراجعان در این بیمارستان نسبت به دو هفته گذشته افزایش داشته است.رستوران‌ها یکی از محل‌های شیوع کرونا است و همچنین تأکید شده تمام دستگاه‌های اجرایی و اصناف باید مصوبه ستاد ملی را اجرا کنند.انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران می‌گوید: تمام دستگاه‌های اجرایی و اصناف مکلف هستند که مصوبه ستاد ملی را در وضعیت قرمز کرونایی در تهران اجرا کنند و هر دستگاه اجرایی که مصوبه 70 درصدی دورکاری کارکنان را رعایت نکند نقض قانون کرده چرا که سلامت مردم و کارمندان در اولویت است.

     تجمع بالای 15 نفر در استان 

غیرقانونی است

به گفته استاندار تهران رستوران‌ها محل شیوع بیماری است و در زمانی که شاهد شیوع ویروس جهش‌یافته هندی دلتا هستیم فعالیت این مراکز باید متوقف شود و هر تجمع بالای 15 نفر در استان صورت بگیرد غیرقانونی است و به‌شدت برخورد می‌کنیم.وی تأکید کرد: هیچ عقل و منطقی قبول نمی‌کند که مدیریت کرونا در استان ضعیف است چرا که آمارهای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهران چیز دیگری می‌گوید.وی در خصوص اطلاع شهروندان از وضعیت تخت‌های خالی هم گفت: شهروندان تهرانی حتما با تماس با سامانه 6070 از راهنمایی کارشناسان این حوزه بهره بگیرند.

 

ارسال نظر