پشت پرده تعیین تکلیف دیرهنگام املاک شهرداری

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۲۰

گروه راه و شهرسازی|

هفته گذشته 164 ملک شهرداری تهران در پارلمان شهری پایتخت تعیین تکلیف شد. رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران درباره تعیین تکلیف دیرهنگام املاک شهرداری در این شورا، از طولانی شدن فرایند شناسایی و احصای این املاک خبر داد و گفت: مساله این است که چرا باید دارایی‌های مردم اینگونه در اختیار غیر قرار بگیرد که شناسایی آنها اینقدر زمان‌بر شود. سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره جزییات تعیین‌تکلیف ۱۷۰ ملک شهرداری تهران و شائبه‌هایی که درباره آنها در صحن شورای شهر و توسط یکی از منتخبین شورای ششم مطرح شد، اظهار کرد: این ۱۷۰ ملک ذیل بند ۶ ماده ۵۵ تعیین‌تکلیف شدند. اظهارات دوستان احتمالا به این دلیل است که در جریان مساله املاک نیستند.  او ادامه داد: ۱۴ مورد از املاک در منطقه ۱۸ بوده که به ما اعلام کردند که در حوزه درمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و شهرداری مساعدت کرد و برای این املاک مهلت یک‌ساله در نظر گرفته شد.، اما اگر به تعهدات عمل نکنند، قرارداد ملغی می‌شود.  میرلوحی با تاکید بر اینکه تاکنون هزار ملک بدون قرارداد، بدون اجاره نامه و دریافت اجاره را پس گرفتیم، گفت: از سه عضو شورای شهر در دوره‌های گذشته از طریق محاکم املاکی را پس گرفتیم و از میان املاکی که بدون دلیل و بدون مجوز واگذار شده بود، برای ۱۶۴ ملک از آنها مجوز صادر کرده‌ایم که البته بخشی از این املاک در اختیار سمن‌های رسمی از جمله خانه تئاتر، خانه موسیقی و خانه سینما است که به صورت ضابطه‌مند در اختیار آنها قرار گرفت.  رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در دوره پنجم اصلا ملکی به کسی ندادیم و هرچه بوده را پس گرفتیم، گفت: در این دوره از سپاه، ارتش و اشخاص حقیقی املاک پس گرفته شده است. هزار مورد از این املاک در اختیار اشخاص حقیقی بوده است. او با تاکید بر اینکه شهردار تهران باید لیست املاک تعیین‌تکلیف شده را در دسترس عموم قرار دهد، گفت: آقای حناچی باید در این زمان باقیمانده مدیریت خود تلاش کند و جدول املاک واگذار شده و تعیین‌تکلیف شده را منتشر کند تا روشن شود که همه آنها در دوره سوم و چهارم شهرداری واگذار شده است.  رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران تصریح کرد: گاهی به نام شهدا، به نام ایثارگران و به کام دیگران املاک در اختیار دیگران قرار گرفته است که مساله آن روشن است و باید بیشتر درباره آن توضیح دهیم. 

     احصای املاک واگذار شده طول کشید

میرلوحی در پاسخ به اینکه چرا املاک آنقدر دیرهنگام در صحن شورا تعیین تکلیف شدند، گفت: تا این املاک احصا و مشخص شود چه تعداد در اختیار غیر است، زمان بسیاری طول کشید، اولین‌بار در زمان آقای نجفی ۶۷۰ ملک شناسایی شد که این رقم به تدریج به هزار و ۹۰۰ ملک رسید و مساله این است که چرا باید دارایی‌های مردم اینگونه در اختیار غیر قرار بگیرد که شناسایی آنها اینقدر زمان‌بر شود. 

رییس کمیته اقتصادی شورای شهر اضافه کرد: درست است که در دوره پنجم مدیریت شهری می‌شد، قاطع‌تر، قوی‌تر و سریعتر عمل کند، اما باید پرسید چرا این املاک بدون قاعده، سند و قرارداد در اختیار دیگران قرار گرفتند؟ حالا که آنها را کشف کردیم، باید مورد نقد قرار‌گیریم و آنهایی که بدون دلیل املاک را در اختیار غیر قرار دادند، باید پشت نقدهایی که به ما وارد است، مخفی شوند؟ 

او ادامه داد: اغلب این پرونده‌ها در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت بوده است و همکاران ما منتظر شدند تا قوه قضاییه آنها را پس بگیرد و به این دلیل این اقدام با تاخیر همراه شد.  میرلوحی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحقق درآمدهای شهرداری تهران در سال جاری و تا زمان تحویل مدیریت شهری به تیم جدید گفت: معمولا در فصل اول سال تحقق درآمدها متفاوت است و ۴۰ درصد درآمدها در سه ماهه آخر سال محقق می‌شود، اما در فصل اول سال وضع خوب نیست.  رییس کمیته اقتصادی شورای شهر اضافه کرد: ۵۰ درصد درآمدها در سه ماهه اول سال محقق شده است که نشانه خوبی است و شبیه سال‌های گذشته درآمدها محقق شده و برای پرداخت‌های عادی مشکلی نداریم.

 

ارسال نظر