شارژ خروج سرمایه با واکسیناسیون در ارمنستان

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۱۹
شارژ خروج  سرمایه  با واکسیناسیون  در  ارمنستان

گروه راه و شهرسازی|

تقریبا از حدود 7 ماه پیش که تولید انبوه واکسن در کشورهای پیشرفته جهان آغاز شد، شهروندان ایرانی نیز با هدف افزایش ایمنی در میان افراد جامعه، واردات واکسن برای مقابله با کووید 19 را از مسوولان مطالبه کرده‌اند. مساله‌ای که از سویی در پیچ و تاب تحریم‌های خارجی و از سوی دیگر در هفت خوان دستورالعمل‌های داخلی به سرانجام قابل قبولی نرسیده است و هم اینک بار دیگر، اغلب استان‌ها و شهرهای کشور در آستانه یا در بطن موج پنجم کرونا گرفتار آمده‌اند. تولید واکسن داخلی نیز اگر چه از تنوع برندهای متفاوت برخوردار است اما تاکنون به‌طور انبوه تولید، توزیع و تزریق به عامه مردم نشده است. این در حالی است که بر اساس گفته‌های پیشین مسوولان مربوطه، قرار بود از ابتدای خرداد ماه سال جاری، تولید، توزیع و تزریق انبوه واکسن داخلی در دستور کار قرار گیرد، به گونه‌ای که ماهانه یک میلیون دوز از واکسن‌های داخلی تولید و توزیع شود، مساله‌ای که در انتهای نیمه نخست تیرماه نیز همچنان تحقق نیافته است و حالا مسوولان از جابه‌جایی زمان این وعده به شهریورماه خبر داده‌اند. البته طی ماه‌های گذشته، وضعیت تقاضا در کشورهای اروپایی نیز جالب توجه بود، به گونه‌ای که در همان ماه‌های اول، کشور انگلیس به بخشی از وعده‌های فروش واکسن تولید خود به سایر کشورهای اروپایی عمل نکرد و به همین دلیل نیز توانست در مدت کوتاهی بیش از 80 درصد از جامعه خود را واکسینه کند. با این حال، با توجه به آمارهای اعلامی از سوی مراجع خارجی، به نظر می‌رسد، اغلب کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و همچنین ترکیه و برخی از همسایگان شمالی ایران به نقطه مطلوبی از منظر واکسیناسیون علیه کرونا دست یافته‌اند. در چنین شرایطی، برخی از ایرانیان ثروتمند در غالب سفرهای کاری یا تفریحی توانسته‌اند در کشورهای اروپایی یا حتی در امریکا خود را واکسینه کرده و به کشور برگردند و به این ترتیب، گامی در جهت ایمنی بیشتر جامعه ایران برداشته‌اند، اما تعداد این افراد بسیار محدود و معدود است. در این حال، در دو کشور شمال غربی ایران یعنی ارمنستان و ترکیه امکان دریافت واکسن کرونا وجود دارد. در ترکیه، به اتباع خارجی دارای ویزای یکساله اقامت در ترکیه واکسن فایزر تزریق می‌شود. در ارمنستان اما شرایط بازتر و راحت‌تر است و به تمام گردشگران در این کشور، واکسن آسترازنکا به صورت رایگان تزریق می‌شود. از آنجا که سفر به ارمنستان بسیار ارزان‌تر از سفر به کشورهای اروپایی یا امریکا است، حجم تقاضا برای سفر به این کشور و دریافت واکسن رایگان به‌شدت افزایش یافته است، به گونه‌ای که قیمت برخی از تورهای هوایی به ایروان به 18 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین در این روزها، جاده‌های منتهی به تبریز و مرز «نوردوز» دارای ترافیک بیشتری نسبت به چند هفته قبل است. از این مرز تا ایروان که دارای جاده‌ای پرپیچ و خم است حدود 9 ساعت با تاکسی، سواری یا اتوبوس راه است. برخی از ایرانیان برای سفر به ایروان از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و برخی دیگر از اتوبوس؛ از همین رو، طبق گفته رییس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان «نوردوز» در جلفا افزایش یافته است. افزون بر این، از صبح پنجشنبه گذشته نخستین پرواز مسیر ایروان- تبریز در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به زمین نشست. قرار است این پرواز دو بار در هفته میان دو شهر یادشده برقرار شود.

بر اساس مشاهدات برخی از ایرانیان سفر کرده به ایروان، در این شهر، مسوولان بهداشتی ارمنستان در میادین و خیابان‌های اصلی مستقر هستند و پس از دریافت پاسپورت و طی شدن مراحل اداری، اقدام به تزریق رایگان واکسن کرونا به گردشگران خارجی یا شهروندان ارمنستانی می‌کنند. از این رو، به جای واردات واکسن‌های خارجی به قیمت چند دلار، متاسفانه شاهد هستیم صدها دلار از مرزهای کشور با هدف واکسیناسیون در حال خارج شدن است. 

در این حال، احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری درباره افزایش تقاضای زمینی برای سفر به ارمنستان اظهار کرد: در حالی که سفر زمینی به مقاصد خارجی به حداقل و تقریبا صفر رسیده در چند روز گذشته شاهد افزایش تقاضای خرید بلیت اتوبوس به سمت مرزهای ارمنستان هستیم.

وی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه مردم برای تزریق واکسن کرونا راهی ارمنستان شده‌اند، گفت: پس از اینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان «نوردوز» در جلفا افزایش یافت. رییس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری ادامه داد: در حال حاضر اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر از جمله ارمنستان را ندارند از این رو افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند.

عامری با بیان اینکه تزریق واکسن به گردشگران باعث شده، سفر ایرانیان به این کشور افزایش یابد، گفت: از گذشته سفر زمینی به ارمنستان بین ایرانی‌ها بسیار رایج بود اما مدتی سفرهای زمینی متوقف شد و در شرایطی که مسافران امکان سفر به کشورهای خارجی را ندارند، شاهد موجی از گردشگران ایرانی به سمت ارمنستان هستیم که قصد اکثر این افراد تزریق واکسن با هزینه کم است.

همچنین یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایلنا درباره نرخ بلیت اتوبوس به سمت نوردوز گفت: پیش از این قیمت بلیت تهران- ایروان 700 هزار تومان بود اما در شرایط کرونا امکان ورود اتوبوس‌ها به خاک کشور دیگر وجود ندارد ازاین رو اتوبوس‌ها تا شهر مرزی نوردوز به صورت دربستی کرایه می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کرایه دربستی اتوبوس‌ها تا شهر مرزی نوردوز از مقصد تهران بین 8 تا 10 میلیون تومان است که هر اتوبوس هم بین 25 تا 17 نفر مسافر می‌تواند داشته باشد که البته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید 17 مسافر سوار هر اتوبوس شوند.  بر اساس مشاهدات ایرانیان سفر کرده به ارمنستان که در شبکه‌های اجتماعی گزارش شده است، پس از مرز یادشده، تاکسی دربست تا ایروان به کرایه 100 تا 120 دلار وجود دارد و ایرانیان با این وسایل خود را به ایروان می‌رسانند.

      برقراری پرواز ایروان-تبریز-ایروان

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی گفت: صبح پنجشنبه گذشته نخستین پرواز مسیر ایروان- تبریز در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به زمین نشست.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی گفت: این پرواز روزهای دوشنبه و پنج شنبه هرهفته توسط شرکت هواپیمایی Armenia Airways انجام می‌شود که نخستین پرواز آن روز پنجشنبه (دهم تیر ماه) با ۴۶ نفر مسافر ورودی وارد فرودگاه تبریز شد و پس از یک ساعت توقف، با ۹۷ نفر مسافر تبریز را به سمت ایروان ترک کرد. این مقام ارشد حمل و نقل هوایی استان آذربایجان شرقی در مورد اهمیت این پرواز گفت: علاوه بر موضوع انتقال مسافر و توسعه گردشگری، ایجاد مسیر «کانکشنی» و دسترسی به شهر «مسکو »

 از طریق ایروان نیز از پتانسیل‌های این پرواز است که می‌تواند موجبات اتصال تبریز به مسکو را فراهم آورد. آذری افزود: یکی از برنامه‌های مهم اداره‌کل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در سال جاری ایجاد مقاصد پروازی با کشورها و شهرهای همسایه است که پس از ایروان، راه‌اندازی خط هوایی باکو، آنکارا و وان نیز در دستور کار قرار دارد.


 

ارسال نظر