ممانعت از تکرار سوانح جاده‌ای بودجه می‌خواهد

۱۴۰۰/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۹۴۷

در پی واژگونی دو اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان در هفته گذشته، رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری معتقد است که مشکل در سوانح جاده‌ای که برای اتوبوس‌ها رخ می‌دهد ایمن نبودن جاده‌ها، ناوگان فرسوده و راننده است. حل این مشکلات نیاز به اقدامات زیرساختی دارد که سرمایه و بودجه می‌خواهد.

احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری در این باره به ایسنا گفت: گرچه اتوبوس خبرنگاران برای شبکه حمل و نقل برون شهری نبوده است و بسیاری از سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی برای خود این وسایل حمل و نقل عمومی را در اختیار می‌گیرند اما مشکل اصلی در این زمینه که سبب حادثه‌ساز شدن اتوبوس‌ها می‌شود به زیر ساخت‌هایی مانند جاده‌های ناایمن و ناوگان فرسوده و حتی راننده بر می‌گردد.

وی افزود: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، افزایش جمعیت در سال‌های گذشته متناسب با توسعه در ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده‌های کشور نبوده است و تحقق چنین وعده‌هایی بودجه و اعتبار می‌خواهد.

رییس اتحادیه شرکت‌های مسافربری ادامه داد: در شرایطی که خرید یک اتوبوس از شرکت‌های داخلی که در سال‌های گذشته حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده به حدود ۵ میلیارد تومان رسیده است چگونه یک راننده توان مالی نوسازی ناوگان خود را دارد و در شرایطی که میانگین سن ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری (اتوبوس) در ایران ۱۳ سال است مسلما بروز چنین حوادثی افزایش پیدا خواهد کرد.

عامری با بیان اینکه استاندارد کشورهای اروپایی برای نوسازی اتوبوس پنج سال است، گفت: در سال‌های اخیر پیشنهاد دادیم که در ابتدا سن ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری را به ۱۰ سال کاهش دهیم و سپس به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شویم اما این اتفاق هم نیفتاد. از سوی دیگر کمبود قطعات و لوازم مورد نیاز نیز در بروز مشکلات در این زمینه و بروز سوانح جاده‌ای بی‌تاثیر نیست.

    هزینه‌های بالای نگهداری اتوبوس

در این رابطه و بررسی علل حوادث پی‌درپی هفته گذشته، سعید لیلاز، تحلیگر اقتصادی با تاکید براینکه تمام علل و عواملی که تاکنون برای رخداد حوادث اخیر عنوان شده است بایستی توسط کارشناسان مربوطه و پس از مطالعه دقیق مورد رسیدگی قرار گیرد، تصریح کرد: در مواردی دیده شده که به‌جای پروفیل‌های مخصوص آلیاژی، پروفیل‌های ساختمانی به‌کار رود؛ اما در این مورد خاص (حادثه واگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست و سربازان) نظریه کارشناسان است که تعیین‌کننده خواهد بود که در این دو حادثه اخیر هم آیا از پروفیل‌های ساختمانی به‌جای پروفیل صنعتی استفاده شده است یا خیر!

وی ادامه داد: اما طرح همین موضوع به یک نکته و حقیقت بسیار حائز اهمیت اشاره دارد. به‌طور کلی زمانی که یک جامعه فقیر می‌شود، برای آن جامعه هزینه‌های خرید و همچنین نگهداری اتوبوس‌ها و سایر وسائل نقلیه عمومی طاقت فرسا خواهد شد. تقریبا ۱۰۰ درصد اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری که در کشور فروخته می‌شود، با یارانه‌های هنگفت دولتی به فروش می‌رسد. این تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد اتوبوسی که در حال حاضر حدود شش میلیارد تومان قیمت دارد، خریداری کند، باتوجه به قیمت انواع بلیت‌، دستمزد و... غیرممکن است که بتواند هزینه‌ها را جبران کند؛ لذا دولت به این افراد کمک می‌کند. با این کمک دولت درست است که این افراد می‌توانند این اتوبوس را ارزان‌تر خریداری کنند اما از سوی دیگر هزینه‌های نگهداری خودرو بالاتر خواهد رفت. ‌

 

ارسال نظر