واکنش هاشمی به اظهارات چمران

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۱۱
واکنش هاشمی به اظهارات چمران

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در واکنش به تغییر در مصوبه خانه باغ در شورای ششم گفت: به نظر می‌رسد صحبت آقای چمران در این زمینه به درستی درک نشده است، اما در عین حال همانطور که شورای پنجم مصوبه برج باغ‌ها را ابطال کرد، دیگران هم حق اصلاح و بهبود در مصوبه شورای پنجم را دارند. 

 هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه شهردار آینده تهران چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟ گفت: طبیعی است که تشخیص شرایط و معیارهای انتخاب شهردار آینده تهران به عهده اعضای شورای ششم است و ما باید به این تشخیص احترام بگذاریم، اما از نگاه کارشناسی می‌توان گفت که مدیریت شهری تهران با همه فراز و نشیب‌های خود روندی را در طول ۵ دوره گذشته طی کرده است که باید در دوره ششم نقاط قوت آن تثبیت گردد و نقاط ضعف آن کمرنگ شود. 

او ادامه داد: به‌طور نمونه یکی از نقاط قوت فعلی مدیریت شهری، آرامشی است که در شهر ایجاد شده است و همچنین کاهش هزینه‌ها و بارمالی اداره شهر و تعداد پرسنل شهرداری از دیگر موارد است، این دستاورد با کاهش هزینه‌های غیرضروری وتشریفاتی، چابک‌سازی بدنه و کاهش پرسنل به دست آمده است. 

    سیاست‌هایی که باید تداوم یابد

هاشمی با بیان اینکه در این شرایط کرونا و رکود، شهر امکان تامین منابع بیشتر برای اداره خود را ندارد، اظهار کرد: بنابراین باید این سیاست عدم خروج از چارچوب طرح تفصیلی و صیانت از باغات تداوم یابد. 

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: درباره نقاط منفی هم باید گفت، فرسودگی و کمبود ناوگان حمل ونقل عمومی یکی از مشکلات اصلی تهران است که در دوره ششم با یکدستی که میان مجلس، شورا و دولت وجود دارد، فرصت خوبی برای جبران این نقطه ضعف ایجاد خواهد شد، بنابراین تهران به شهرداری نیاز دارد که با پایین نگه داشتن هزینه‌های جاری، بتوانند در بعد هزینه‌های عمرانی و تامین تجهیزات و توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی به خصوص اتوبوس و واگن مترو موفق عمل کند. 

    هزینه‌های جاری باید پایین 

نگه داشته شود

هاشمی در واکنش به این مطالبه شهروندان مبنی بر اینکه پول مردم تهران باید برای مردم خرج بشود، و در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌هایی در این زمینه به شهردار آینده دارید؟ گفت: در شرایط فعلی که به دلیل کرونا و رکود منابع مالی شهرداری تهران با کاهش شدید منابع مواجه شده است، اصولا دیگر منابع مازادی برای هزینه کردن در جایی غیر از امورات مربوط به تهران، باقی نمانده و مدیریت شهری جدید باید با توجه به ارتباطات نزدیکی که با دستگاه‌های حاکمیتی دارد، منابعی که از گذشته نیز در اختیار سایر نهادها قرار داده است را وصول کند تا بتواند ماموریت اصلی خود را به خوبی اجرا کند. 

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: توقف شهرفروشی مازاد بر طرح تفصیلی یکی از دستاوردهای این دوره بود که جزو منویات رهبرانقلاب بوده است که مکررا به شهرداری وشورا در دوره‌های قبل ابلاغ شده وطبیعتا انتظار نمی‌رود که روند بی‌رویه تغییر کاربری و بارگذاری‌های منفی برای درآمدزایی مجددا آغاز شود. 

    کف انتظارات افکار عمومی

از شورای ششم 

او درباره ضرورت تداوم برنامه‌های شفافیت در شورای ششم گفت: طبیعی است که شفافیت موجود به عنوان یکی از دستاوردهای دوره پنجم، امروز به کف انتظارات افکارعمومی از شورای ششم تبدیل شده است، افزایش عمق شفافیت در سطوح عملکردی مدیریت شهری که امکان رصد به روز عملکرد مالی شهرداری برای شورا وکارشناسان ممکن باشد، می‌تواند گام بعدی شفافیت باشد.  هاشمی در واکنش به اظهارات آقای چمران مبنی بر اینکه تغییراتی در مصوبه خانه باغ ایجاد خواهند کرد و وجود برخی نگرانی‌ها برای باغات در تهران اظهار کرد: البته به نظر می‌رسد صحبت آقای چمران به درستی درک نشده است، مصوبه خانه باغ که به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، گامی مهم در جهت صیانت از باغ‌های تهران بود، البته این به معنای بدون نقص و اشکال بودن این مصوبه نیست، ما ابهاماتی در بخش تشخیص باغ هم داریم که موجب اختلافات و بحث‌های اعضا در زمان تشخیص باغ بودن یک ملک می‌شد، طبیعی است همانطور که شورای پنجم مصوبه برج باغ‌ها را ابطال کرد، دیگران هم حق اصلاح و بهبود در مصوبه شورای پنجم را داشته باشند. 

    باغات نباید نابود شوند

او ادامه داد: اما این فرآیند نباید دوباره مسیر نابودی باغات را فراهم کند، بارگذاری زیاد و اجازه پیش‌روی بیشتر در زیر زمین و افزایش سطح اشغال بعد از گرفتن پروانه برج باغ، سه مشکل جدی طرح برج باغات بود که شورای ششم اگر می‌خواهد در مصوبه خانه باغ تجدیدنظر کند، باید این مسائل را در نظر بگیرد تا همین تعداد باقیمانده از باغات تهران نیز نابود نشوند. 

 

ارسال نظر