درخواست توقف فعالیت پالایشگاه‌ها در مناطق مسکونی

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۹۵

گروه راه و شهرسازی|

همزمان با تقدیر از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در شورای شهر تهران به دلیل مهار آتش‌سوزی پالایشگاه شهید تندگویان واقع در جنوب پایتخت، برخی از اعضای این شورا خواستار توقف پالایشگاه‌های نفتی فعال در مناطق مسکونی شهر شدند. مساله‌ای که به نظر بسیار هزینه بر و البته بعید به نظر می‌رسد. از آنجا که به هنگام راه‌اندازی پالایشگاه‌های نفتی جنوب پایتخت، در محل استقرار این پالایشگاه‌ها، واحدهای مسکونی وجود نداشته است، به نظر می‌رسد، توپ تبدیل شدن محیط اطراف این صنایع به مناطق مسکونی در زمین شهرداری قرار می‌گیرد. 

به گزارش «تعادل»، در جریان تجلیل از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص مهار آتش‌سوزی پالایشگاه شهید تندگویان توسط نیروهای خدوم آن سازمان محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در ابتدا با اشاره به اینکه چهارشنبه گذشته نزدیک غروب پالایشگاه تندگویان دچار حریق شد گفت: همه شهروندان دود غلیط حادثه را دیدند و یکی از گسترده‌ترین و پرریسک‌ترین حوادث شهر اتفاق افتاد و همکاران ما در معاونت خدمات شهری و همچنین سازمان آتش‌نشانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضمن حضور در محل حادثه با خطرات این حادثه مبارزه علمی، فنی و ایثارگرانه کردند و از یک حادثه بزرگ‌تر جلوگیری شد. به‌طوری که بعضا بعضی آن را شبیه به حادثه بیروت دانستند. لذا بر اساس پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران قرار بر این شد که ما از خدمات این بزرگواران که عملیاتی را به سرانجام رساندند، تشکر کنیم.

    درخواست از وزارت نفت

حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران اما با بیان اینکه قرار گرفتن دو پالایشگاه، تاسیسات نفتی و مخازن گازی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری، مشکلات متعدد ایمنی و زیست محیطی اعم از آلایندگی آب، هوا و خاک را پدید آورده است گفت: از وزارت نفت می‌خواهم توسعه در آن منطقه برای فعالیت صنایع پرخطر اینچنینی را متوقف کند و برای انتقال این صنایع به خارج از محیط‌های مسکونی تدابیری بیندیشد، همچنین سازمان محیط زیست برفعالیت این صنایع و نصب فیلترهای ویژه اقدام کند و گزارشات لازم را به مسوولان ارایه دهد.

خلیل‌آبادی با تذکر به سازمان محیط زیست کشور و وزارت نفت، گفت: قرار گرفتن دو پالایشگاه، تاسیسات نفتی و مخازن گازی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری، مشکلات متعدد ایمنی و زیست محیطی اعم از آلایندگی آب، هوا و خاک را پدید آورده است.

وی با بیان اینکه حضور این تاسیسات، خطرات جانی برای ساکنان و خطرات مالی را برای همگان خصوصا شهروندان ری، باقرشهر، کهریزک و روستاهای اطراف را به دنبال دارد، اظهار کرد: متاسفانه اخیرا نیز در پالایشگاه مذکور شاهد یک آتش‌سوزی مهیب بودیم که این حادثه در محوطه پالایشگاه رخ داد.

عضو شورای شهر افزود: خوشبختانه با سرعت عمل آتش‌نشانان محترم و سایر مسوولان حریق اطفاء شد، اما در صورت عدم مهار آتش، می‌توانست یک فاجعه عظیم انسانی را رقم زند. خلیل‌آبادی اظهار کرد: اکنون بدین‌وسیله به وزارت نفت و سازمان محیط زیست تذکر می‌دهم به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه جانی و مالی برای مردم خصوصا ساکنان اطراف پالایشگاه‌های نفتی و انبارهای حجیم گاز که در مجاورت این پالایشگاه قرار دارند، تدابیر لازم را اتخاذ کنند. وی با تاکید براینکه کوچک‌ترین اتفاق می‌تواند یک انفجار بزرگ و خطرات جانی فراوان را به دنبال داشته باشد، گفت: از این‌رو از دو دستگاه مذکور و سایر مسوولان ملی و محلی درخواست دارم ضمن پیشگیری از چنین رخدادی رعایت اصول ایمنی و مسائل زیست محیطی را نیز حائز اهمیت برشمارند.

عضو شورای شهر ادامه داد: چراکه فاضلاب نفتی پالایشگاه ری در زمین‌های مجاور خود رسوب کرده و منجر به تخلیه و تخریب یکی از روستاهای اطراف خود شده و آب و هوای روستاهای دیگر را نیز دچار معضل کرده است، همچنین گازهای متصاعد شده از پالایشگاه هوای شهر را نا مطبوع کرده است.

خلیل‌آبادی خواستار شد: از وزارت نفت می‌خواهم توسعه در آن منطقه برای فعالیت صنایع پرخطر اینچنینی را متوقف کند و برای انتقال این صنایع به خارج از محیط‌های مسکونی تدابیری بیندیشد، همچنین سازمان محیط زیست برفعالیت این صنایع و نصب فیلترهای ویژه اقدام کند و گزارشات لازم را به مسوولان ارایه دهد.

     جبران عدم النفع مالکان در بافت تاریخی 

در جریان نشست علنی دیروز شورای شهر تهران، هم محسن هاشمی و هم محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از تصویب طرح موضوعی حق انتقال توسعه (TDR) در کمیسیون ماده پنج خبردادند. اگر چه هاشمی این مصوبه را غیرقانونی خواند، اما سالاری ابراز امیدواری کرد، موضوع حق انتقال توسعه به زودی اجرایی شود.

سالاری در سیصدمین جلسه شورا در این باره گفت: لازم می‌دانم از اعضای محترم کمیسیون ماده پنج تهران و همکارانم در شورای شهر تشکر کنم که با تلاش و همراهی آنها، بالاخره پس از سال‌ها پیگیری و برگزاری صدها جلسه کارشناسی، کلیات اجرای یکی از مهم‌ترین طرح‌های موضوعی طرح جامع شهر تهران یعنی حق انتقال توسعه (TDR) برای جبران عدم النفع بسیاری از شهروندان عزیز تهرانی به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: بسیاری از شهروندان که املاک آنها در محدوده‌هایی از شهر تهران، از جمله بافت تاریخی یا باغ‌ها قرار دارد، نمی‌توانستند حقوق مکتسبه خود از طرح‌های شهری و طرح تفصیلی را بگیرند و دچار عدم‌النفع می‌شوند. برای رفع این مشکل، دولت می‌بایست طی سال‌های گذشته لایحه‌ای را ارایه می‌داد و در دولت و مجلس به تصویب می‌رسید اما متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، به سرانجام نرسید.سالاری ادامه داد: شورای شهر و شهرداری تهران در این دوره برای جبران عدم النفع صاحبان املاک و اراضی واقع در بافت تاریخی یا افرادی که نسبت به ایجاد باغ اقدام کرده‌اند، موضوع حق انتقال توسعه (TDR) را پیگیری کرد و نهایتا روز گذشته با حمایت اعضای کمیسیون ماده پنج، تصویب شد و امیدواریم به زودی اجرایی شود.

     خط کشیدن بر صورت شورا 

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: در حالی که شورا مصوبه‌ای داشت مبنی بر الزام شهرداری به ارایه لایحه‌ای در خصوص انتقال حق توسعه به شورا تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود اما متاسفانه این اقدام برای کمیسیون ماده 5 صورت گرفت و لذا مصوبه کمیسیون ماده 5 در این خصوص باطل است و این اقدام به نوعی خط کشیدن بر صورت شورا بوده است.هاشمی اظهار کرد: ما در شورا مصوبه‌ای داشتیم که شهرداری را ملزم کردیم موضوع انتقال حق توسعه را به شورا بیاورند تا در کمیسیون‌ها بررسی شود تا در نهایت تبدیل به مصوبه و آیین نامه مشخص شود، تا این حرکت بسیار مهم را با متانت و آیین نامه مشخصی پیش ببریم و مشکلی پیش نیاید اما متاسفانه به جای اینکه این موضوع را به شورا بیاورند به کمیسیون ماده 5 بردند.هاشمی در ادامه افزود: من در کمیسیون ماده 5 به این موضوع اعتراض داشتم که این موضوع ابتدا باید در شورای شهر و بعد شورای عالی شهر‌سازی مطرح شود بعد کمیسیون ماده 5 اما متاسفانه این اقدام را صورت دادند.وی افزود: روز دوشنبه کمیسیون ماده 5 تشکیل می‌شود و من نیز در جلسه حضور داشتم اما جلسه حتی به عدد هم نرسید و من به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردم اما در کمال تعجب این موضوع را در جلسه مطرح کردند و گویا بدون حضور اعضا هم مطرح کردند و مصوبه‌ای هم در این خصوص صادر نمودند. البته آقای سالاری به عنوان کمک من در جلسه حضور داشتند اما بدون حق رای.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از نظر من این مصوبه غیرقانونی است . ما اگر می‌خواهیم موضوع انتقال حق توسعه را به صورت درست اجرا کنیم باید طوری اجرا شود که مشکلی برای شهرداری از نظر منابع و هزینه‌ها ایجاد نشود.

محسن هاشمی افزود: در موضوع انتقال حق توسعه ابتدا بحث میراث فرهنگی مطرح بود یعنی جاهایی که به دلیل محدودیت‌های میراث فرهنگی نمی‌توانند پلاک خود را بسازند اما آقای سالاری بحث باغات را نیز به آن اضافه کردند که این می‌تواند هزینه‌های شهر را افزایش دهد یعنی اگر کسی نتواند باغش را بسازد حقی از او ضایع شده در نتیجه می‌تواند این حق را بفروشد.در این موضوع شورا دور خورد و مصوبه‌ای که داده شد کاملا غیرقانونی بود. این اقدام مصداق بارز خط کشیدن بر صورت شورا بود.

 

ارسال نظر