ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۶۵

کاهش ۱۶ درصدی قیمت خانه در برخی مناطق تهران

محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۱۶ درصدی قیمت خانه در فروردین و اردیبهشت‌ماه در برخی مناطق تهران خبر داد و گفت: بازار مسکن، کاهش و پایداری قیمت‌ها را تجربه می‌کند. محمود‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا، درباره چشم‌انداز بازار مسکن، اظهار کرد: اگر اتفاق ویژه‌ای در سایر بازارهای موازی رخ ندهد حداقل تا پایان تابستان پایداری قیمت‌ها را در حوزه مسکن پیش بینی می‌کنیم. وی از افت ۳ درصدی قیمت مسکن در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: این رقم در اردبیهشت امسال حدود ۲ درصد بود با این تفاوت که در پی آنالیز قیمت‌ها در مناطق مختلف پایتخت شاهد هستیم که در برخی مناطق تهران در ماه گذشته تا ۱۶ درصد کاهش قیمت داشتیم. محمودزاده ادامه داد: وضعیت آنالیز قیمت‌ها در فروردین امسال نیز حاکی از رشد قیمت در ۵ منطقه تهران و کاهش قیمت در ۱۷ منطقه پایتخت است که این وضعیت در اردیبهشت‌ماه دوباره تکرار شد. وی پیش‌بینی کرد که اگر بتوان سوداگران را از بازار مسکن خارج کرد و در عین حال در قالب طرح‌های اجرایی فعلی به بازار عرضه و تقاضا تعادل بخشید، کاهش و پایداری قیمت مسکن رخ خواهد داد. محمودزاده ادامه داد: بازار مسکن نسبت به حرکت منفی و مثبت بازارهای رقیب واکنش نشان می‌دهد و بازار مستقلی نیست که به صورت قطعی بتوان درباره آن اعلام نظر کرد. معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای سیاست‌های مسکنی در چند سال اخیر مثل تولید انبوه مسکن از طریق برنامه مسکن ملی و تحویل مسکن مهر و ثبت نام در سامانه املاک و اسکان و شناسایی خانه‌های خالی و عزم دولت برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی کمک کرده که میزان نگهداری سرمایه در ملک کاهش داشته باشد و اگر بازارهای موازی با شوک قیمتی مواجه نشوند سمت و سوی بازار به سمت کاهش قیمت و پایداری قیمت‌ها است. بر اساس این گزارش، بهای فروش واحدهای مسکونی که در پایان سال ۹۹ از مترمربعی ۳۰میلیون تومان هم عبور کرده بود، در پایان اردیبهشت سال جاری تا سطح ۲۸.۷ میلیون تومان پایین آمده که بیانگر ۵ درصد کاهش در مدت دو ماه است.

ثبت نام طرح ملی مسکن به ۱۹ خرداد موکول شد

در حالی که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش از این آغاز ثبت نام طرح ملی مسکن را 17 خرداد اعلام کرده بود، در اطلاعیه جدیدی، آغاز ثبت نام را به 19 خرداد موکول کرد.

به گزارش مهر، بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، قرار است ثبت نام سومین مرحله طرح اقدام ملی مسکن از چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۲۳۰ شهر آغاز شود.

محبوبیت کریدور شمال- جنوب از مناظره تا روسیه

کریدور شمال –جنوب که می‌تواند در صورت راه‌اندازی عملیات صادرات، واردات و ترانزیت کالا از همسایگان شمالی تا جنوبی را برای کشورمان به صرفه‌تر کرده و درآمد هنگفتی را نصیب ایران کند، در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی یکی از کاندیداها مورد تاکید قرار گرفته و اخیرا روسیه و دیگر همسایگان ایران نیز ابراز تمایل برای سرمایه‌گذاری و تکمیل این کریدور کرده‌اند.به گزارش ایسنا، کریدور شمال-جنوب می‌تواند خلیج فارس را به دریای خزر و همسایگان جنوبی ایران را به روسیه و اروپا متصل کند و از این حیث می‌تواند ایران را برای گسترش مبادلات و افزایش ترانزیت کالا تقویت کند و از سوی دیگر حلقه اتصال خوبی برای ایران به مقاصد مختلف اروپایی است. طی سال‌های گذشته همواره خطوط ریلی متعددی راه‌اندازی شده و در حال تکمیل و ساخت است و کشورهای مختلفی از چین، روسیه، ارمنستان و ... ابراز تمایل برای تکمیل این کریدور مهم و استراتژیک کرده‌اند و در حال حاضر حلقه مفقوده آن خط ریلی رشت-کاسپین-انزلی است که به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی در سال جاری این خطوط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید. البته در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری، علیرضا زاکانی، یکی از نامزدهای این دوره از انتخابات درباره تکمیل زیرساخت‌های ریلی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی کشور گفت: اگر تنها در کریدور شمال –جنوب سرمایه‌گذاری شود و آن را راه‌اندازی کنیم ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است. در این حال، ورونیکا نیکیشینا، مدیرکل مرکز صادرات روسیه RCE اعلام کرده است که دفترهمکاری منطقه‌ای اوراسیا و مرکز صادرات روسیه آماده ارایه خدمات شرکت‌های روسی برای ساخت بخشی از کریدور راه‌آهن شمال-جنوب در ایران است. وی افزود: مرکز صادرات روسیه آماده ارایه خدمات شرکت‌های نمایه روسی از نظر تأمین خطوط ریلی، سوییچ‌ها و سایر تجهیزات تولید داخلی است که برای ساخت بخشی از کریدور راه‌آهن شمال-جنوب در ایران لازم است. زیرساخت‌های تدارکات در منطقه اوراسیا در حال حاضر به‌طور کامل اجرا نشده است تا تمام مزایای رژیم جدید تجارت میان این کشورها، را فراهم کند.از نظر رویه‌های اداری، مرکز صادرات روسیه از نظر اقدامات خاص همچنین به عنوان دستیار صادر‌کنندگان عمل می‌کند. ما همچنین محیطی را ایجاد می‌کنیم که در آن صادر‌کنندگان می‌توانند بدون کمک دولت به راحتی به تجارت خود ادامه دهند.

 

ارسال نظر