ناترازی 36 هزار میلیاردی در بدهی‌ها و مطالبات شهرداری

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۴۶
ناترازی 36 هزار میلیاردی در بدهی‌ها و مطالبات شهرداری

حناچی و هاشمی: شهر را ارزانتر اداره کردیم 

گروه راه و شهرسازی|

کمتر از یک ماه پس از الزام شهرداری تهران به ارایه گزارش عملکرد خود، پیروز حناچی، شهردار تهران دیروز در صحن علنی شورای شهر حاضر شد و گزارش «تحویل و تحول شهرداری» را قرائت کرد. ارایه این گزارش اما بی‌حاشیه نیز نبود، چرا که به اعتقاد برخی از اعضای این شورا، گزارش شهردار پیش از ارایه در صحن علنی می‌بایست به کمیسیون تلفیق ارایه می‌شد تا آنجا از سوی اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار می‌گرفت. 

به گزارش «تعادل»، انضباط در ساخت و ساز، بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقای کارایی سازمان، مشارکت شهروندی، ایمنی ‌و محیط زیست، حفاظت از میراث تاریخی و هوشمند‌سازی و شفافیت از محورهای گزارش تحویل و تحول مدیریت شهری بود. شاید مهم‌ترین بخش از گزارش شهردار تهران مربوط به میزان بدهی‌ها و همچنین مطالبات از نهادهای دولتی و حکومتی بود. به گفته حناچی، مجموع بدهی‌های شهرداری 66 هزار و 272 میلیارد تومان و مجموع مطالبات آن نیز 30 هزار و 146 میلیارد تومان است. 

بر اساس این گزارش، حناچی در تشریح گزارش تحویل و تحول با بیان اینکه این گزارش بر اساس اقدامات این دوره و شعارهایی است که به مردم داده شد، اظهار کرد: این گزارش برای این است که ببینیم در شهر تهران از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ چه رخ داده و چه اقداماتی انجام شده و ‌چقدر در جهت تحقق شعارها رفتار کرده‌ایم. یکی از مگا پروژه‌های شهرداری در دوره جدید کاهش فروش تراکم و رویکرد عدالت محوری بود که همه آحاد شهروندان از مواهب شهر برخوردار شوند.

    کاهش پروانه‌های مغایر با قانون

او بازنگری در طرح تفصیلی و کاهش طبقات در پهنه R (مسکونی) , کاهش ۶۳ درصدی پروانه‌های ساختمانی مغایر با مقررات را از دیگر اقدامات این دوره در بخش ساخت و ساز عنوان کرد. 

حناچی افزود: بخش عمده‌ای از پروانه‌های صادره که خارج از قاعده بوده مربوط به مجوزهای دوره قبل بود و ناچار به اجرای آنها بودیم. از سوی دیگر رشد بی‌رویه بلند مرتبه‌سازی که از دوره قبل آغاز شده بود مهار شد. البته شهرداری مخالف بلند مرتبه‌سازی نیست اما باید بر اساس قاعده باشد.

     رویکرد طب سوزنی

حناچی به پروژه‌های توسعه محله‌ای اشاره و از آنها با عنوان «رویکرد طب سوزنی» یاد کرد و افزود: مجموع اعتبارات این بخش در بودجه سال ۹۸ به میزان ۳۷۷ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به میزان ۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به میزان 3 هزار و ۷۴ میلیارد تومان رسید. شهردار تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ هم همه پروژه‌ها‌ها با معیار و اعلام نظر شورایاری‌ محلات انجام شد و به محلات کم برخوردار بیش از گذشته توجه شد.  به گفته او از سال ۹۸ تا امسال ۲ هزار و ۴۸۷ پروژه اجرا شده که از این تعداد ۸۰ درصد در محله‌های کم برخوردار بوده است. حناچی درباره توسعه کمی و کیفی خطوط مترو در راستای تکمیل شبکه ریلی شهری هم بیان کرد: ۴۰ کیلومتر مسیر مترو در این چهار سال بهره‌برداری شد و ۲۶، ۵ کیلومتر مسیر از خط ۶ و بهره‌برداری از ۱۲ ورودی ایستگاه‌های جدید انجام شد و مترو شهر جدید پرند نیز در دستور کار قرار دارد. بهره‌برداری از ۳۲ ایستگاه مترو و ایستگاه‌های تبادلی در خطوط مختلف مترو و افتتاح میانگین ۸ ایستگاه در هر سال در دوره اخیر مدیریت شهری صورت گرفته است. او ادامه داد: در مقایسه با میانگین ۵.۷ ایستگاه در دوره ۱۲ ساله گذشته عملکرد مدیریت پنجم شهری حایز نکته‌ای بسیار مهم و قابل توجه است.

     شهر را ارزان‌تر اداره کردیم 

حناچی با بیان اینکه در پایدارسازی اقدامات مالی، شهر را ارزانتر اداره کردیم، افزود: منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به نسبت دوره ۹۲ تا ۹۵ به قیمت ثابت، حدود ۴۲ درصد کاهش داشته اما علیرغم این میزان کاهش بودجه، همان خدمات را در شهر به شهروندان ارایه کردیم. او درباره میزان بازپرداخت‌ها نیز گفت: از سال ۹۲ تا شهریور ۹۶ مانده بدهی از سنوات قبل ۵ هزار ‌و ۳۸ میلیارد تومان بوده و اصل تسهیلات دریافتی ۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بوده و پرداختی در طی همان دوره هم ۷ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است. شهردار تهران گفت: از مهر ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ مانده بدهی از سنوات قبل ۱۹ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی در این دوره ۴ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و پرداختی ۹ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی دو برابر میزان دریافت تسهیلات بازپرداخت داشتیم. 

     بدهی شهرداری؛ 66 هزار و 272 میلیارد تومان

حناچی با بیان اینکه طی این دوره از مدیریت شهری نه تنها به میزان ۱۹۷۴ میلیارد تومان از میزان بدهی‌ها کاسته شد، یادآور شد: در گزارش بدهی‌های شهرداری تا پایان سال ۹۹ بابت سود و جرایم سایر تسهیلات دریافتی از بانک‌ها در سال‌های گذشته معادل ۳۶ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان به بدهی‌های شهرداری اضافه شده است که از بدهی‌های اوراق مشارکت، پیمانکاران مناطق و تسهیلات و ... تشکیل شده و مجموع این بدهی‌ها تا به امروز ۶۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بوده است. او افزود: شهرداری تهران برای تسویه بدهی‌ها برای نخستین‌بار ۵۸۵۰ فقره برات کارت به ارزش ۷۸۷ میلیارد تومان صادر کرده که با بسیاری از پیمانکاران خرد از این طریق تسویه حساب کردیم.

     مطالبات شهرداری

 30 هزار و 146 میلیارد تومان

شهردار تهران با بیان اینکه در مقابل این بدهی‌ها مطالبات زیادی نیز وجود دارد، افزود: مطالبات از دستگاه‌های دولتی بابت عوارض پایدار و شهرسازی رقمی معادل ۲۲ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان، مطالبات از دولت بابت جرایم رانندگی و یارانه بلیت مترو و اتوبوس و بافت فرسوده و... رقمی معادل ۴ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان، مطالبات از معاونت مهندسی و پدافند غیر عامل سپاه در مرحله تعیین قیمت کارشناسی به میزان 3 هزار میلیارد، جمع مطالبات از دولت، دستگاه‌های دولتی، ارگان‌های نظامی تا آذر ۹۹ حدود ۳۰ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان، مطالبات از شهروندان بابت عوارض معوقه ۳۵۰۰ میلیارد تومان، ارزش به روز مطالبات از شرکت رسا تجارت؛ اصل بدهی، ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده که شامل مرور زمان شده، که اگر با عوارض معوقه حساب کنیم به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

     از املاک شهر صیانت شد

او درباره صیانت از املاک شهر تهران گفت: در این دوره ۱۷۶۲ ملک را از طریق ارسال لایحه به شورا برای نخستین‌بار در شهرداری تعیین تکلیف کردیم و ۶۰۰ ملک را تخلیه کرده و اقدامات حقوقی ۳۰۰ ملک برای تخلیه در حال انجام است که مجموع این املاک ۲۶۶۲ ملک است که در اختیار غیر بوده و در حال پیگیری برای بازپس‌گیری آنها هستیم. حناچی با بیان اینکه افزایش ذخایر املاک شهرداری را در این دوره شاهد بودیم، گفت: واگذاری ۱۲۸۳ ملک به مساحت ۷ هکتار به ارزش به روز شده ۵۱۰۰ میلیارد تومان و در مقابل آن تملک ۵۰۶ ملک به مساحت ۱۰۰ هکتار به ارزش تقریبی به روز شده ۱۰ هزار میلیارد تومان انجام شده است. او با اشاره به این مطلب که تعداد املاک تملک شده نسبت به واگذار شده تقریبا دوبرابر است، گفت: مساحت املاک تملک شده نسبت به واگذار شده تقریبا ۱۴ برابر است.

     13.3درصد کاهش نیروی انسانی

شهردار تهران ادامه داد: در بحث چابک‌سازی نیروی انسانی، تعداد پرسنل از ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر در شهریور ۹۶ به تعداد ۵۹ هزار و ۴۷ نفر کاهش پیدا کرده است که ۱۳.۳ درصد کاهش نیروی انسانی بدون تعدیل گسترده و فله‌ای را نشان می‌دهد. ضمن اینکه افزایش کیفیت نیروی انسانی را نیز در این دوره شاهد بودیم. او بیان کرد: در توسعه حمل و نقل عمومی و تسهیل ترافیک، اولویت توسعه مترو نسبت به توسعه بزرگراهی در تخصیص بودجه را در دستور کار قرار دادیم. در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ حدود ۷۱صدم درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص داشته اما در بین سال‌های ۹۶ تا ۹۹ این رقم به ۳.۷ درصد رسیده است.

    توجه به انسان محوری و محله محوری 

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در صحن علنی این شورا گفت: با وجود تخریب‌های و فضاهای‌سازی‌های منفی در رسانه ملی، رسانه‌های رسمی و ارتش سایبری، عملکرد مدیریت شهری در دوره پنجم قابل دفاع بوده است و توانسته‌ایم شهر تهران را با یک سوم هزینه سابق اداره کنیم. شفافیت، تکثر فرهنگی واجتماعی، عدم قانون فروشی و شهر فروشی وصیانت از باغات ومحیط زیست، مناسب‌سازی شهری و ادامه ساخت زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی از دستاوردهای غیرقابل انکار این دوره مدیریت شهری است.

 

ارسال نظر