در شهر

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۴۹

تکلیف شورای عالی شهرسازی برای شهرداری تهران

شورای عالی شهرسازی و معماری در نشست اخیر خود شهرداری تهران را مکلف به اتخاذ راهکار فوری و کوتاه‌مدت جهت حفظ ایمنی عرصه گودبرداری شده در محل برج میلاد کرد. به گزارش مهر، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹‬ با استناد به یکی از بندهای سند اصلی طرح جامع شهر تهران مصوب ۱۳۸۶ و بر اساس نامه مورخ ۹ دی ماه ۱۳۹۹ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران منضمّ به صورت جلسه مورخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران، چهارچوب طراحی شهری مجموعه ۱۲۰ هکتاری و طرح جامع سه بعدی فاز دوم برج میلاد را بررسی و ضمن تصویب چهارچوب مذکور مقرر کرد: 1. طرح معماری بناها و فضاهای شهری پیرامون برج میلاد، در چارچوب مصوب و با رعایت موارد زیر توسط شهرداری تهران تهیه و پس از تأیید دبیر شورای عالی ملاک اقدام قرار گیرد.1-1. به منظور تحقق اهداف چشم‌انداز مجموعه برج میلاد و اراضی پیرامون با عنوان «بام فرهنگ، هنر و فناوری تهران و عرصه دیپلماسی فرهنگی» ضروری است کلیه کاربری‌ها و عملکردهای پیشنهادی در طرح در راستای تحقق چشم‌انداز مذکور باشد.

۱-۲. تمهیدات لازم به منظور حفظ یکپارچگی فضایی محدوده طرح و با عناصر تأثیرگذار هم پیوند پیرامون آن از جمله پارک پردیسان و رود دره اوین درکه اتخاذ گردد.

۱-۳. نتایج مربوط به مطالعات پدافند غیر عامل، عارضه سنجی ترافیکی و ارزیابی اثرات محیط زیستی اجرای طرح در محدوده اراضی ۱۲۰ هکتاری (EIA) پس از تأیید در مراجع ذی ربط در اسناد خروجی و پیشنهادهای اجرایی طرح منعکس گردد.

۱-۴. حریم کلیه مسیل‌ها و آبراهه‌های متداخل با محدوده طرح بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای و همچنین حرایم تدقیق شده گسل‌های متداخل با اراضی بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی در طرح دیده شود. بدیهی است رعایت ضوابط ابلاغ شده ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی در تعیین نوع فعالیت و میزان احداثات عرصه‌های تداخلی با حریم گسل الزامی است.

۲. به منظور تنظیم عوامل موثر بر کیفیت محیطی و منظر شهری و در راستای حفظ یکپارچگی سازمان فضایی طرح در شؤون مختلف آن بر تهیه سند جامع برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت یکپارچه اراضی در طول ساخت و بهره‌برداری عنوان یکی از اسناد الزام آور طرح تاکید می‌گردد.

۳. ضمن تأکید بر اتخاذ راهکار فوری و کوتاه‌مدت توسط شهرداری جهت حفظ ایمنی عرصه ۲.۴ هکتاری گودبرداری شده در بخش شمالی مرکز همایش‌ها، بر اولویت اجرای طرح معماری در محل گود مذکور تأکید می‌گردد.

انتقاد از افزایش اجاره‌بهای دکه‌های روزنامه‌فروشی 

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نسبت به عدم بارگذاری اطلاعات طرح تفصیلی و بافت فرسوده در سامانه طرح تفصیلی، افزایش چندصدبرابری اجاره دکه‌های روزنامه فروشی و عدم اصلاح خط آسمان طرح تفصیلی و بلاتکیلفی شهروندان تذکر داد. به گزارش ایلنا، سالاری در جریان دویست و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: تعداد زیادی از دکه‌های روزنامه فروشی به شورای شهر مراجعه دارند و می‌گویند به یک‌باره در این فضای کرونایی اجاره‌بهایی که پرداخت می‌کنند چندصد برابر شده است. این افزایش در پیوست‌های بودجه بوده است و تقاضا می‌کنم برای این موضوع جلسه‌ای تشکیل شود. 

عضو شورای شهر تهران در ادامه تذکر دیگری به سازمان فاوای شهرداری داد و گفت: طرح تفصیلی چندماه پیش به تصویب رسید اما هنوز همه آن بارگزاری نشده است و مردم نمی‌توانند با مراجعه به سامانه طرح تفصیلی جواب بگیرند. انگار اراده‌ای نیست که این کار انجام شود. 

او افزود: همچنین به بافت فرسوده تهران ۹۰۰ هکتار اضافه شده است که باید بسته‌های تشویقی به آنها تعلق گیرد اما هنوز این عملیاتی نشده است که سازمان فاوا طی یک روز می‌توانست آن را انجام دهد. با شخص آقای شهردار نیز درباره آن صحبت کردم اما هنوز این اتفاق نمی‌افتد. نمی‌دانم در فاوا چه کار می‌کنند. باید جلسه‌ای بگذاریم و مشخص شود که چرا این اقدامات ارزشمند شورا و کمیسیون‌ها عملیاتی نمی‌شود؟

کاشت درخت در ۵۰۰۰ مدرسه تهران

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران از برنامه‌ریزی و طرح کاشت درخت در ۵۰۰۰ مدرسه خبر داد. به گزارش ایسنا، مسجد جامعی در جریان جلسه دویست و نود و هشتم شورای شهر تهران گفت: این روزها در ۲۰۰ مدرسه، پروژه کاشت درخت انجام شده است و در طرح اصلی، کاشت درخت در ۵۰۰۰ مدرسه تهران در نظر گرفته شده است و اگر بتوان این حرکت را ادامه داد و بتوانیم در مساجد و تکایا نیز این اقدام را اجرایی کنیم اقدام بسیار با ارزشی است. وی با اشاره به لزوم توجه به بزرگ‌ترین واقف کشور در قرنی که گذشت، گفت: ۱۰ خرداد ماه یکصدوپنجاهمین سال تولد «حاج حسین آقا ملک » است. او به گردن تهران حق دارد چرا که جد آنها آقا محمد مهدی تبریزی هستند که در جنگ‌های ایران و روسیه حضور داشتند. سرای امیر که منصوب به امیرکبیر است و موزه ملک و کتابخانه ملک و خانه ملک را ایشان ساخته است. مسجدجامعی افزود: همچنین در شهرستان ری، مدارس و باغ‌هایی قرار دارد که وی ساخته است. اولین بوستان ارگانیک در گلابدره شمیران را حاج حسین آقا ملک ساخته است. 

 

ارسال نظر