ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۵۶

 

کریدور غرب خزر تا دریای سیاه فعال می‌شود

سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن گفت: با بازسازی محور ریلی ارمنستان و جلفا که در جنگ منطقه‌ای آسیب‌دیده بود، به زودی کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال می‌شود. به گزارش ایرنا، رسولی در گفت‌وگویی با اشاره به سفر چند روز اخیر هیات راه‌آهن ایران با ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: مسیر ریلی مرز جلفا که با وجود هفت میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه‌ای متروکه شده بود، با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه فعال شدن است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شاخه شرقی کریدور ریلی شمال - جنوب از مسیر سرخس - اینچه برون با کشورهای شمالی و آب‌های خلیج فارس ارتباط داریم و کریدور میانی هم، از طریق بندر امیرآباد و کاسپین به زودی به شبکه ریلی متصل می‌شود. وی ادامه داد: در کریدور غرب خزر از آستارا به خاطر اجرا نشدن قطعه رشت - آستارا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد اما اتصال ریلی این مسیر برقرار است و قطارها از جمهوری آذربایجان وارد پایانه آستارا می‌شوند که امید است با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه‌آهن ایران به دریای سیاه از طریق جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد. به گفته رسولی به دنبال مذاکره با رییس راه‌آهن ارمنستان و توافقات حاصل شده، در سفر اخیر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه‌ای را مبادله کنند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای آغاز تبادل بار ریلی دست یابیم؛ در بخش ترانزیت ریلی نیز سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال‌های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در سال جاری جابه‌جا کنیم. مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران با بیان اینکه با ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی حمل بار متحول می‌شود، افزود: طبق مطالعات انجام شده، فقط با ساخت هزار و ۶۲ کیلومتر خطوط آنتنی و اتصال ۱۲۱ چشمه بار به ریل، می‌توان سالانه ۱۳۰ میلیون تن بار را که اکنون از طریق جاده حمل می‌شود، با استفاده از خطوط ارزان و ایمن ریل جابه‌جا کرد. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته باوجود شکست رکورد تاریخی حمل بار در کشور، ۵۰ میلیون تن بار با ریل جابه‌جا شد، گفت: با توجه به واقعیت‌های موجود و ظرفیت‌های کشور، امسال به عنوان سال پایانی برنامه ششم و ۵ سال آینده یعنی تا پایان برنامه هفتم توسعه، حداقل ۱۰۰ میلیون تن از بار این چشمه‌های بار را جذب حمل و نقل ریلی خواهیم کرد که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده، کاهش مخاطرات جاده‌ای و آلودگی هوا دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو سال گذشته هیچ واگن باری و مسافری و انواع لکوموتیو و خودکشش از خارج کشور خریداری نشده است، افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل کشور تولید یا بازسازی شده است و برای تحقق حمل بار چشمه‌های بار شناسایی شده، طبق مطالعات موجود حداقل باید ۶۶ هزار واگن به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

تعداد آزادراه‌های الکترونیکی به 11 رسید

با اتصال چهار آزادراه کشور در روزهای گذشته به شبکه الکترونیکی عوارض، پرداخت عوارض در ۱۱ آزادراه به صورت الکترونیکی فعال شدند و ۱۶ آزادراه دیگر همچنان الکترونیکی نیستند. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح مرکز اخذ الکترونیکی عوارض آزادراه کشور از اتصال ۱۱ آزادراه به شبکه الکترونیکی عوارض خبر داد و گفت: با چهار آزادراهی که امروز به این شبکه متصل شدند تعداد آزادراه‌های مجهز به سیستم پرداخت و دریافت عوارض الکترونیکی به عدد ۱۱ رسید و برای افزایش استقبال مردم درصدد هستیم تا سیستم‌های متنوعی برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی طراحی کنیم. اسلامی افزود: طی دو سال گذشته همواره به سمت حمل و نقل هوشمند و هوشمندسازی اتوبان‌ها و آزادراه‌های کشور حرکت کردیم و در این راستا پرداخت عوارض آزادراه‌ها را به صورت الکترونیکی دنبال کردیم تا توقف در باجه‌های مختلف حذف شود و مردم سوخت بی‌رویه مصرف نکرده و در صف‌ها برای پرداخت نرخ عوارض معطل نشوند. وزیر راه و شهرسازی همچنین از مردم درخواست کرد تا همکاری لازم را برای پرداخت به موقع عوارض آزادراهی به صورت الکترونیکی انجام دهند تا وزارت راه و شهرسازی به تعهد خود نسبت به پرداخت سرمایه‌های بخش خصوصی عمل کرده و سرمایه سرمایه‌گذاران زودتر به آنها برگردد. البته به گفته وی کسانی که عوارض الکترونیکی خود را پرداخت نمی‌کنند براساس قانون مشمول جریمه شده و جریمه‌های سنگینی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر آزادراه‌های اصفهان-نطنز، نطنز-کاشان، رشت-قزوین، تهران-پردیس، تهران-شمال، تهران-ساوه، کرج-قزوین و... جزو آزادراه‌هایی هستند که سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی در آنها وجود دارد و باید دید در ادامه دیگر آزادراه‌های کشور نیز به جمع الکترونیکی‌ها خواهند پیوست یا آنکه این طرح همچنان عقیم خواهد ماند.

 

ارسال نظر