در شهر

۱۴۰۰/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۵۵

انتشار 5800 میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری

از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ حدود 3 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی مدیریت شهری منتشر شده و بانک مرکزی با انتشار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق از سوی شهرداری تهران موافقت کرده است.

 به گزارش ایلنا، آن طور که عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفته است؛ از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، 5 هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری تهران منتشر شده و برخی وصول و برخی دیگر در مرحله اجرایی هستند. رقم اوراقی که منتشر و وصول شده چیزی در حدود 3 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که همه این مبلغ برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شده است. به گفته معاون شهردار تهران «۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر در حال دریافت است و در خرداد امسال وصول می‌شود.» اوراق مشارکت یکی از مهم‌ترین منابع مالی شهرداری‌ها و البته سالم‌ترین آنها بعد از درآمدهای حاصل از عوارض شهری است. در بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت دولت و شهرداری سهم مساوی دارند یعنی؛ ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد هم شهرداری. بر اساس آمار، در سال ۱۳۹۶، ۷۰۰ میلیون تومان اوراق مشارکت اسلامی با عاملیت بانک شهر، سال ۱۳۹۷، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان با عاملیت بانک صنعت و معدن و در سال ۱۳۹۸ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده است. بر اساس این گزارش، سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیش از این گفته بود: «۱۸۵۹ میلیارد تومان از اوراق مشارکت ۱۳۹۹ برای مترو تهران و ۴۵۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی‌ با عاملیت بانک شهر نهایی شده است. همچنین تلاش می‌شود که ۳۰۰ میلیارد تومان برای واگن تهران دریافت شود. در مجموع ۲۶۰۰ میلیارد تومان ‌می‌تواند تمامی اهداف مدیریت شهری در مترو و اتوبوسرانی تأمین کند.

اعلام حرکت اتوبوس‌ها با «تهران باس» 

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: شهروندان تهرانی می‌توانند از برنامه زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها از طریق نرم‌افزار «تهران باس» و مانیتورهای اطلاع‌رسانی مطلع شوند. به گزارش مهر، ترفع در مورد سیستم اعلام زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها که بر اساس پیشنهاد وی در دوره قبل مدیریت شهری توسط شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران انجام شد، گفت: این سیستم یک انقلاب در حمل و نقل اتوبوسی و یکی از بهترین اقدامات در جهت حفظ کرامت مسافران بوده است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره مانیتورهای اطلاع‌رسانی برنامه زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها که در ایستگاه‌های اتوبوس نصب شده‌اند، خاطرنشان کرد: متولی آن مانیتورها در هیچ دوره‌ای شرکت واحد نبوده است، ضمن اینکه شهروندان می‌توانند از نرم‌افزار «تهران باس» که برای گوشی‌های همراه طراحی شده و در هر دو سیستم عامل اندروید  و ‌ای او اس قابل استفاده است، برای دریافت برنامه زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها استفاده کنند.

تبدیل فضای زیر خیابان‌ها  به پارکینگ 

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: استفاده از فضای زیر خیابان‌ها را برای تأمین زمین در دستور کار قرار دادیم و تقریبا مجوزات قانونی برای این کار اخذ شده که از زیرخیابان بتوانیم برای فضای پارک خودرو استفاده کنیم. گلپایگانی در گفت‌وگو با تسنیم درباره نتیجه اجرای طرح ایجاد پارکینگ و نهضت پارکینگ‌سازی در تهران اظهار کرد: در ساخت پارکینگ به صورت اجرایی و عملیاتی چندان موفق عمل نکرده‌ایم؛ این موضوع ضعف‌ها و مقدماتی داشت که باید به آنها پرداخته می‌شد. وی ادامه داد: یکی از موضوعات جدی در این زمینه متمرکز کردن جریمه‌های ناشی از کسری پارکینگ، برای ساخت پارکینگ است. این موضوع در قوانین و مقررات ردپایی داشت اما اجرایی و عملیاتی نشده بود که خوشبختانه از اواخر سال 99 با پیگیری‌های حوزه شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک و حمایت شورای شهرطی چند لایحه به این موضوع تأکید کردیم. معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در ادامه گفت: بنابراین همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که ضروری است پارکینگ‌ها به عنوان «پارکینگ مبداء» ساخته شود یعنی فردی که به محل سکونت خود بازمی‌گردد جایی برای پارک خودرو داشته باشد اما پارکینگ مقصد که عمدتا در مرکز کار و فعالیت است، با ابهام جدی مواجه بود زیرا ساخت آن را به صلاح نمی‌دانند و معتقدند باعث تشدید ترافیک و استفاده از خودروی شخصی می‌شود؛ در این باره طی بازنگری ضوابط و مقررات مقرر شد برای مقاصد سفر، مکانیزم تأمین پارکینگ یا تعداد آنها نسبت به آنچه وجود دارد، متفاوت باشد.وی خاطرنشان کرد: علاه بر این نرم‌افزاری طراحی شده است که برای هر ملک، متناسب با شرایط مکانی، کاربری، تعداد طبقات، دسترسی و تراکمی که دارد پارکینگ مورد نظر محاسبه و در فرم دستور نقشه به مالک اعلام می‌شود. گلپایگانی افزود: چنانچه تعداد پارکینگ محاسبه شده از سوی مالک تأمین نشود، باید جریمه آن را بپردازد که مبلغ آن به حسابی که اشاره کردم واریز و صرف ساخت پارکینگ می‌شود البته این امر فرایند دشواری است که به حرکت در آمدن آن به زمان نیاز دارد. وی افزود: ما با انجام مقدماتی که اشاره کردم، استفاده از فضای زیر خیابان‌ها را برای تأمین زمین در دستور کار قرار دادیم و تقریبا مجوزات قانونی برای این کار اخذ شده که از زیرخیابان بتوانیم برای فضای پارک خودرو استفاده کنیم. معاون شهردار تهران درباره هزینه کسر پارکینگ در تهران نیز گفت: هزینه کسر پارکینگ در مناطق مختلف متغیر است اما جریمه کسری پارکینگ مسکونی به‌طور متوسط حدود 150 تا 160 میلیون تومان و متوسط کسری پارکینگ تجاری 300 میلیون تومان است.

 

ارسال نظر