پیامدهای منفی سقوط هواپیمای اوکراینی برای فرودگاه امام

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۱۷
پیامدهای منفی سقوط هواپیمای اوکراینی برای فرودگاه امام

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که محمدمهدی کربلایی، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرده است، در پی بروز حادثه برای هواپیمای اوکراینی در دیماه سال 98 که منجر به کشته شدن 175 نفر مسافر آن شد، دستکم به مدت 6 ماه تمام پروازهای خارجی متعلق به ایرلاین‌های خارجی از/ به فرودگاه امام لغو شده است. اردیبهشت سال گذشته اما این نوع پروازها از سر گرفته شد و روزانه تا ۳۰ پرواز رفت و برگشت انجام می‌شد. از اواخر ۹۹ شرایط بهتر شد و به ۴۰ تا ۴۵ پرواز رفت و برگشت در روز رسید. از فروردین ماه سال جاری نیز تا ۶۰ پرواز رفت و برگشت در روز در فرودگاه امام انجام می‌شود. به گزارش «تعادل» اگر چه بروز حادثه برای هواپیمای اوکراینی و همچنین شیوع بیماری کرونا طی 14 ماهه گذشته، آسیب‌های مقطعی به تعداد پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه امام وارد کرده است، اما این مساله را نباید از نظر دور داشت که میزان فعالیت عادی این فرودگاه یک دهم ظرفیت اسمی آن است. به عبارتی هم اینک 12 میلیون نفر مسافر در روز از طریق این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند، اما ظرفیت این فرودگاه 120 هزار نفر است. این مساله نشان می‌دهد، اهداف توسعه‌ای در نظر گرفته شده برای فرودگاه امام محقق نشده و این فرودگاه تا تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای فاصله بعیدی دارد. بی‌گمان، فرسوده بودن ناوگان هوایی کشور و همچنین کمبود ناوگان یکی از علل اصلی ِمعطل ماندن ظرفیت‌های فرودگاه امام است.

به گزارش مهر، محمدمهدی کربلایی دیروز در نشستی خبری با تشریح اقدامات فرودگاه امام خمینی (ره) درباره ماجرای سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی پرواز ایرلاین‌های خارجی تا اواسط سال گذشته متوقف شد و پس از آن به تدریج ایرلاین‌های منطقه و اروپایی شامل لوفتهانزا و اتریش ایر پروازهای خود را به فرودگاه امام آغاز کردند.وی ادامه داد: صبح روزی که هواپیما سقوط کرد به من اطلاع دادند و من خود را به محل سانحه رساندم، کسی به ما علت سقوط را نگفت بلافاصله اوکراینی‌ها هم رسیدند و کمیته سانحه را تشکیل دادیم.مدیرعامل فرودگاه امام خمینی گفت: اوکراینی‌ها اصرار داشتند سانحه غیرعمدی است، تلاش کردیم حادثه را مدیریت کنیم، پرواز اوکراینی از محدوده فرودگاه خارج شده بود و برج مراقبت ما پرواز را به برج مراقبت مهرآباد تحویل داده بود.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود پیش از رسیدن مسوولان فرودگاه امام و سازمان هواپیمایی، باقیمانده‌های قطعات هواپیما جابه‌جا شده بود صحت ندارد به جز تیم‌های سازمان هواپیمایی کشوری هیچ کس اجازه جابه‌جایی باقیمانده قطعات را نداشت.

وی گفت: اردیبهشت سال گذشته که پروازها از سر گرفته شد تعداد پروازها بسیار کم بود و روزانه تا ۳۰ پرواز رفت و برگشت انجام می‌شد. از اواخر ۹۹ شرایط بهتر شد و از اسفند ۹۹ به ۴۰ تا ۴۵ پرواز رفت و برگشت در روز و از فروردین ماه امسال تا ۶۰ پرواز رفت و برگشت در روز در فرودگاه امام انجام می‌شود. در حال حاضر روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ پرواز انجام می‌شود. کربلایی گفت: اگر روزانه ۲۰۰ پرواز در روز داشته باشیم می‌توانیم با ظرفیت کامل به فعالیت ادامه دهیم در سال ۹۶ که اوج کار فرودگاه امام بود روزانه ۳۰۰ پرواز در این فرودگاه انجام می‌شد. به گفته وی، تعداد مسافران نیز کاهش یافته و میانگین هر پرواز ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر است. مدیرعامل فرودگاه امام خمینی یادآور شد: سال گذشته ۸۵۰۰ سورتی پرواز مسافری و ۲۳۰۰ سورتی پرواز باری در فرودگاه امام به ثبت رساندیم و مجموع مسافران تردد کرده در فرودگاه امام در سال گذشته تنها یک میلیون نفر بود با این حال نه یک نفر نیرو کاهش دادیم و نه حقوق و مزایای کارکنان را کم کردیم.

  جبران هزینه‌های ریالی با جهش دلار

کربلایی گفت: نسبت به سال ۹۸ در سال ۹۹ کاهش ۷۰ درصدی درآمد داشتیم اما با توجه به تسعیر ارز رخ داده درآمدهای ما از نظر ریالی جبران شد ولی با توجه به هزینه‌های ارزی، تا حدودی فشار به فرودگاه وارد آمد.

  فعالیت با یک‌دهم ظرفیت اسمی

کربلایی اظهار کرد: فرودگاه امام با افزایش ظرفیت سال ۹۸ در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در سال مسافر دارد و این نسبت به برنامه‌ریزی که درباره فرودگاه امام انجام شده است در واقع حدود یک دهم برنامه تعیین شده است یعنی باید در چند فاز می‌زد، به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال برسد. وی افزود: مذاکراتی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای فاز اول توسعه فرودگاه امام و ترمینال جدید با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در حال انجام است و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.وی بیان کرد: همه تلاش ما این است که برنامه کلی و هدف کلی ترسیم شده برای شهر فرودگاهی امام خمینی رحمت‌الله علیه محقق شود و به هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه تبدیل شویم. وی اظهار کرد: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی دارد و همه تلاش ما معطوف به این شده است که ظرفیت قانونی مسوول اجرا شود. وی گفت: ما تنها منطقه آزاد و ویژه اقتصادی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی هستیم، ضمن آنکه قوانین شورای عالی مناطق آزاد را هم باید رعایت کنیم.  کربلایی اظهار کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم و با توجه به وضعیت صنعت هوانوردی به دلیل شیوع کرونا مشکلات را رفع کنیم و به توسعه شهر فرودگاهی بپردازیم. وی اظهار کرد: سال گذشته موفقیت خوبی در موضوع شهر فرودگاهی داشتیم و در بخش منطقه آزاد و ویژه اقتصادی پیشرفت مناسبی محقق شد. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام اظهار کرد: تلاش شد در دوران کرونا خصوصاً سال گذشته با اصلاح ساختار و برنامه‌ریزی برای توسعه سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌ها در زمان پس از کرونا آمادگی بیشتری داشته باشیم.وی بیان کرد: طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح تفصیلی نقاط مختلف دنبال شد و برای تکمیل توسعه زیرساخت در منطقه پیشران برای هسته شروع فعالیت‌های منطقه آزاد برنامه‌ریزی کردیم. وی گفت: در منطقه آزاد منطقه پیشران۲۴۰ هکتاری در نظر گرفته شد و برای این محدود و منطقه هوانوردی سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم. برای شهر لجستیک سیستم‌های مختلف حمل و نقل، انبارداری، حمل و نقل ریلی هوایی و غیر لازم است که با چند سرمایه‌گذار برای ایجاد انبارهای هوشمند و مکانیزه صحبت کردیم. وی بیان کرد: در حال عقد قرارداد هستیم و در حوزه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، موتور، بدنه و غیره با چند سرمایه‌گذار مذاکراتی داشته‌ایم.سال گذشته یک هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کردیم و در حال تحویل زمین یا انعقاد قرارداد هستیم.

  بدهی 1200 میلیارد تومانی ایرلاین‌های داخلی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه ۱۲۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های هواپیمایی داخلی طلبکاریم گفت، شرکت‌های هواپیمایی خارجی بدهی چندانی به ما ندارند.کربلایی در مورد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهرک فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: تسهیلاتی درباره عدم اخذ مالیات در سال‌های اولیه همچنین عدم اخذ حقوق و عوارض گمرکی و تسهیلات صادرات و واردات از مشوق‌ها در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است. وی افزود: برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران، تسهیلاتی درنظر گرفتیم، البته سوداگران زمین به سراغ اراضی اطراف شهر فرودگاهی آمدند، اما ما اراضی را به قیمت کارشناسی در قالب اجاره بلندمدت به سرمایه‌گذار واگذار می‌کنیم.  مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: موضوع منطقه مسکونی در شهر فرودگاهی امام را نیز دنبال می‌کنیم.

  پیشرفت 70 درصدی باند دوم فرودگاه امام (ره) 

کربلایی بیان کرد: در طرح توسعه ترمینال جدید، تکمیل باند دوم دیده شده است و قرار است باند در اجرای طرح تکمیل شود.ILS کت2 جدید به زودی روی باند اصلی نصب می‌شود.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی‌(ره) بیان کرد: در حال مذاکره برای ترمینال کارگو (حمل و نقل) هستیم و زمین به سرمایه‌گذار برای نقشه‌برداری تحویل می‌شود. ایرلاین‌های خارجی حساب خود را طبق صورتحساب پرداخت می‌کنند.

  دلیل توقف عملیات ترمینال سلام 

وی گفت: برای کاهش هزینه‌ها خدمات‌دهی ترمینال سلام را متوقف کردیم، البته به دلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها این ترمینال عملیاتی نبود.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: با سرمایه‌گذار جلسات منظمی برگزار کردیم و در حال جمع‌بندی هستیم تا نحوه تعامل مالی با سرمایه‌گذار شفاف‌تر شود. کربلایی با بیان اینکه سررسید اقساط سرمایه‌گذار آغاز شده است، گفت: در صورت برقراری پروازهای حج، ترمینال سلام به پروازهای حج و داخلی اختصاص می‌یابد. 

  پیشنهاد دریافت بخشی از 

درآمد پروازهای عبوری

وی اظهار داشت: درآمدی مستمر برای شرکت فرودگاه‌ها در پروازهای عبوری وجود دارد. موضوع اختصاص بخشی از این درآمد به فرودگاه امام(ره) مطرح شده است تا بخشی از هزینه‌های ما از این محل جبران شود.

 

ارسال نظر