هشدار درباره مرگ احتمالی بیماران با قطعی برق

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۹۱
هشدار درباره مرگ احتمالی بیماران با قطعی برق

گروه راه و شهرسازی|

قطعی‌های بدون برنامه برق در پایتخت در روزهای نخست هفته جاری و در پی آن، اعلام برنامه از سوی وزارت نیرو و عدم وفاداری به این برنامه از سوی وزارت یادشده، بار دیگر اعتراض و انتقاد مدیریت شهری تهران را در پی داشت. دیروز دو نفر از اعضای شورای شهر و همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نسبت به بی‌نظمی‌های ناشی از قطع برق و همچنین آسیب احتمالی به شهروندان در محیط‌های عمومی شهری و از جمله در بیمارستان‌ها به دولت هشدار دادند و گفتند که مسوولیت حوادث احتمالی به عهده دولت است.

سید ابراهیم امینی، نایب رییس شورای شهر تهران دیروز در نشست علنی این شورا در این باره گفت: قطع برق‌ ضمن آنکه دارای بار روانی منفی برای شهروندان است، موجبات مسوولیت مدنی وزارت نیرو را فراهم آورده، چه‌بسا در مواردی که منجر به مرگ و میر شهروندان از جمله در بیمارستان‌ها می‌شود، مسوولیت جان شهروندان بر عهده دولت است.

امینی که در دویست و نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران ریاست شورا را برعهده داشت، با اشاره به قطعی‌های اخیر برق اظهار کرد: متأسفانه طی روزهای اخیر شاهد قطعی بی‌رویه، مکرر و بی‌برنامه برق در سطح کشور هستیم که کلان‌شهر تهران نیز از این قطعی‌ها بی‌نصیب نبوده است. به‌نظر می‌رسد همان‌گونه که کارشناسان نیز می‌گویند، این قطعی برق‌ها صرفاً ریشه در سال کم بارش زراعی اخیر یا مستهلک بودن تأسیسات ندارد و ضعف مدیریتی و بی‌برنامگی مدیران نیز در این مساله مشهود است. 

امینی افزود: جا دارد مسوولان محترم در قوه مجریه هرچه سریعتر راه علاجی برای برون رفتن از این شرایط بیابند و جلوی افزوده شدن مشکلی به دیگر مشکلات مردم را بگیرند. کما اینکه تاکنون نیز قطع برق‌ها مشکلات مالی و مخاطرات جانی فراوانی برای شهروندان، کسبه و حتی بیماران بیمارستانی از جمله بیماران کرونایی را در پی داشته و باعث ایجاد ترافیک شدید در چهارراه‌ها و گیر افتادن صدها شهروند در آسانسورها شده است. 

او با تاکید بر اینکه این قطع برق‌ها ضمن آنکه دارای بار روانی منفی برای شهروندان است، موجبات مسوولیت مدنی وزارت نیرو را فراهم آورده افزود: چه‌بسا در مواردی که منجر به مرگ و میر شهروندان از جمله در بیمارستان‌ها می‌شود، مسوولیت جان شهروندان نیز بر عهده دولت است. 

نایب‌رییس شورای شهر تهران گفت: از این رو از دولت محترم می‌خواهم در عمل به تکلیف قانونی خود مبنی بر تأمین نیازهای اساسی شهروندان که ذیل اصل چهل‌و سوم قانون اساسی احصاء گردیده، نسبت به تامین مناسب برق مورد نیاز شهروندان بدون هیچ عذر و بهانه‌ای اقدام نماید.

    انتقاد به جدول قطعی برق

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران نیز در جریان دویست و نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری گفت: دوستان لیستی از ساعت خاموشی‌ها منتشر کردند که اصلا هیچ ارتباطی به ساعت‌های خاموشی ندارد و زمان‌بندی که اعلام کردند اصلا مراعات نمی‌شود. لذا به نظر می‌رسد دوستان وزارت نیرو یک وقت‌هایی با مردم شوخی می‌کنند. 

    آسیب به شهروندان در اثر قطعی

پله‌های برقی

در این حال، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مشکلات ناشی از قطعی برق گفته است: همکاران من در حوزه حمل و نقل عمومی، تصادفات ترافیکی و شرکت کنترل ترافیک شدیدا از قطعی برق گله‌مند هستند.

هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا درباره تاثیر خاموشی‌ها بر فعالیت حوزه حمل و نقلی پایتخت اظهار کرده است: روشنایی شهر یکی از الزامات ایمنی شهری است. در حوزه پله‌های برقی دچار مشکل می‌شویم و شهروندان ما آسیب می‌بینند، چرا که در اثر قطعی برق خود به خود پله‌های برقی قطع می‌شوند. 

او افزوده است: پله‌های غیربرقی نیز بدون وجود امنیت نور و روشنایی دچار مشکل می‌شود و افراد تحت تاثیر برخی از افراد و سارقان قرار می‌گیرند. تصادفات ترافیکی در کوچه‌ها، معابر و محلات افزایش می‌یابد و دوربین‌های شرکت کنترل ترافیک با این قطعی‌ها آسیب می‌بیند. 

معاون شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا مشکلی در پی قطعی‌های این چند روز در مرکز کنترل ترافیک رخ داده ؟ گفته است: همکاران من در حوزه حمل و نقل عمومی، تصادفات ترافیکی و شرکت کنترل ترافیک به‌شدت گله‌مند هستند، اما آمار دقیق که به چه آسیب‌هایی منجر شده است را ندارم.

    انتقاد از افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی

نظری همچنین در بخش دیگری از نطق دیروز خود گفت: همانطور که می‌دانید برابر قانون شهرداری‌ها تصویب نرخ کرایه نقدی در سطح شهر بر عهده شورای شهر است. از طرف دیگر اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز مدعی قیمت‌گذاری برای تاکسی‌های اینترنتی است و وظیفه نظارت آن را برعهده دارد. 

عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین در توافقنامه‌ای که میان شهرداری تهران و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی به امضا رسید این شرکت‌ها موظف شدند چنانچه رقم کرایه آنها از نرخ تاکسی‌های تلفنی بالاتر بود، آن را به اطلاع مسافران برسانند. متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر کرایه تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر تهران بودیم و این درحالی است که مصوبه شورای شهر تهران برای افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی تنها ۳۵ درصد بوده است و معلوم نیست این شرکت‌ها بر چه اساسی کرایه‌های خود را حتی تا بیش از ۵۰ درصد در برخی مسیرها افزایش داده‌اند. 

نظری اضافه کرد: لذا به سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران و اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی تذکر می‌دهم که بر روند قیمت‌گذاری و محاسبه کرایه تاکسی‌های اینترنتی توجه و نظارت کامل داشته باشند و اگر افزایش قیمتی بیش از حد مجاز اعمال شده، حتما نسبت برخورد با تخلفات و بازگشت دریافتی مازاد به مسافران اقدام شود. 

او ادامه داد: قاطبه اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران با افزایش هزینه‌های زندگی در شهر موافق نبوده و در شرایط فعلی، تمام تلاش ما کاهش فشارهای اقتصادی وارده به مردم است. در مورد تاکسی‌های اینترنتی نیز لازم است به جای افزایش این‌چنینی کرایه خودروها، نسبت به حمایت از رانندگان اقدام شود. چرا که افزایش قیمت‌ها در نهایت منجر به کاهش تعداد مسافران شده و در انتها سود چندانی برای رانندگان نیز درپی نخواهد داشت.

    فرصت 2 ماهه برای تکمیل 

طرح تفصیلی  منطقه ۱۲

پارلمان شهری پایتخت دیروز اما افزون بر تذکرات اعضا به دولت و شهرداری، دو مصوبه نیز داشت. اعضای شورای شهر تهران شهرداری را ملزم کردند تا طی دو ماه طرح تفصیلی منطقه ۱۲ را تکمیل و ارایه دهند. آنها همچنین یک فوریت لایحه اصلاح اساسنامه شرکت شهروند جهت حضور در بورس را تصویب کردند.

بر پایه این خبر، دیروز در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران ادامه بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارایه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح، پیشنهاد کاهش فرصت شش ماهه به شهرداری برای ارایه لایحه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران به دو ماه را مطرح کرد و گفت: با توجه به بحث‌هایی که در حوزه شهرسازی انجام گرفته است و ظاهرا خود این موضوع در حوزه شهرسازی کار شده و عمده مطلب آماده است. با توجه به اینکه شورای پنجم می‌خواهد در این دوره به ثمر نشیند و عملیاتی شود پیشنهاد شد تا مدت شش ماه به دو ماه کاهش یابد. 

او افزود: در معاونت شهرسازی تلاش شود تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود چرا که اعلام شده عمده طرح آماده است و اگر تمام تلاش بر این باشد که در این دوره شورا به ثمر برسد می‌تواند برگ زرینی بر تلاش‌های شورای پنجم باشد. 

در ادامه عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهردار تهران درباره این پیشنهاد گفت: فرآیند انتخاب مشاور در شهرداری به تنهایی شش ماه زمان می‌برد. علاوه بر مشاور اصلی تعداد دفاتر نوسازی محله نیز در حصار ناصری و تسریع برداشت میدانی مشکلات احصا شده نیز در مرحله شناخت و ارزیابی، دقیق‌تر و میدانی‌تر عمل کند قرار است ۱۲ دفتر نوسازی محله نیز همکاری کنند. مرحله شناخت این کار انجام شده است و قرارداد کار یک‌ساله است که شش ماه از آن گذشته و امیدوارم در شش ماه آینده پروژه تمام شود. 

معاون شهردار تهران گفت: پروسه تصویب طرح در کمیسیون ماده ۵ نیز زمانبر است و شرایط اصلاح در اقدامات شهرسازی انقدر پیچیده است و فرایندها طولانی است که امور بدیهی نیز در زمان طولانی به انجام می‌رسد. با توجه به ضرورت توجه به محدوده بافت مرکزی تهران ضرورت تهیه طرح ویژه به منظور توسعه طی مدت شش ماه تصویب شده است. اگر منظور از لایحه چارچوب کلی طرح باشد یک موضوع است و در مجموع لایحه طرح تفصیلی در طی دو ماه غیر ممکن است. 

با وجود توضیحات گلپایگانی، اعضای شورای شهر تهران شهرداری را ملزم کردن که طی مدت دو ماه لایحه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ شهرداری تهران را ارایه دهد.  در ادامه ناهید خداکرمی پیشنهاد داد جذب سفر در محدوده تاریخی منطقه ۱۲ کاهش یابد. این پیشنهاد نیز با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید. 

در ادامه پیشنهاد طراحی زندگی شبانه متناسب با کارکردهای بازار و حذف نقاط آسیب زای اجتماعی مطرح شد.  احمد مسجد جامعی به عنوان پیشنهاد‌دهنده گفت: این منطقه روزها با نشاط است اما زندگی شبانه وجود ندارد. در حالی که قبلاً بازار یک مجموعه تجاری، فرهنگی و اقتصادی بود و در آن زندگی جریان داشت و مهم‌ترین مساله ما این است که حیات اجتماعی که بخشی از آن حیات شبانه است را به این منطقه باز گردانیم. این پیشنهاد نیز با موافقت اعضای شورای شهر به تصویب رسید. 

مسجدجامعی پیشنهاد دیگری مبنی بر کاهش اتکا به منابع مالی دولتی و افزایش مشارکت بازاریان در مرمت و احیای منطقه را نیز مطرح کرد که با موافقت اعضا به تصویب رسید.

    اصلاح اساسنامه شهروند

برای ورود به بورس

اعضای شورای شهر تهران همچنین دیروز یک فوریت لایحه اصلاح اساسنامه شرکت شهروند جهت حضور در بورس را به تصویب رساندند. 

سید محمود میرلوحی درباره این لایحه گفت: در برنامه سوم پیشنهاد شد که بخشی از شرکت‌های شهرداری وارد بورس شوند و بعد از تصویب ورود دو شرکت شهروند و برج میلاد آقای حناچی لایحه را به شورا ارسال کردند. اگر تاخیر ایجاد شود باعث می‌شود در این دوره نتوانیم مراحلی که لازم است را طی کنیم. 

او ادامه داد: هر شرکتی که بخواهد وارد بورس شود باید اساسنامه‌ای را تصویب کند و همه شرکت‌های حاضر در بورس این کار را انجام داده‌اند. لذا درخواست می‌کنم دوستان فوریت آن را تایید کنند و کمیسیون نظر خود را بدهند و شهروند هرچه سریعتر وارد بورس شود. 

بر اساس این گزارش، پیشنهاد تغییر دستور اساسنامه شهروند برای ارایه در بورس با 15 رای موافق به تصویب رسید. 

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران درباره این لایحه گفت: این مصوبه شورای شهر است که شهروند و همشهری وارد بورس شوند و آن سازوکار را دنبال کنند. اولین شرط برای ورود به بورس این است که شرکت سهامی عام باشد و نه خاص. شفاف کردن حساب‌ها، املاک و اموال نیز در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، با موافقت اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه اصلاح اساسنامه شرکت شهروند جهت حضور در بورس با موافقت اعضای شورای شهر تصویب شد.

 

ارسال نظر